E3-mässan är över för i år, och från Facebook kommer statistik över vilka aktörer och spel som det talades mest om hos den sociala giganten.

Enligt Facebook diskuterades spelmässan av 17 miljoner användare, och det gjordes 41 miljoner inlägg, likes och kommentarer från den 9 juni (dagen innan EA Play, vilket var den första stora presskonferensen), skriver Gamesindustry.biz.

Sonys presskonferens var mest omtalad: omkring 250 000 användare snackade om Playstation-skaparen medan eventet pågick. Därmed slog man alltså Microsoft och dess Xbox One X-avslöjande, som fick drygt 200 000 att reagera på Facebook. EA:s event lockade knappt 200 000 och Nintendo, som inte var på plats utan körde ett event online, nådde 110 000 FB-interaktioner.

Gällande prat om spel blir statistiken lite spretigare eftersom tillkännagivanden och trailers ibland spridits ut över flera dagar. Men kikar man på mest omtalade spel under presskonferenserna är Star Wars: Battlefront 2 solklar vinnare, med ungefär 110 000 kommentarer, likes och annat. Andra titlar som fick folk att reagera via ansiktsboken var Fifa 18, Assassin's Creed: Origions, God of War, Spider-Man och Super Mario Odyssey.