Moba-spelen har rykte om sig att vara en grogrund för trollande, svineri och näthat – något som fick #League of Legends-utvecklarna #Riot Games att införa ett system som bannar otrevliga spelare automatiskt. I ett mastigt blogginlägg redovisar lead game designer Jeffrey Lin några av resultaten. Och de är imponerande.

– Som ett resultat av dessa system som förändrar onlinekulturens normer så har incidenter med homofobi, sexism och rasism i League of Legends sjunkit till totalt 2% av alla spelen, berättar Lin.

Vidare förklarar han att verbala angrepp har minskat med 40% och att 91,6% av alla negativa spelare förändrar sitt beteende och aldrig mer begår några övertramp efter att ha blivit rapporterade för första gången. Något som enligt Jin inspirerar Riot, då de inser att problemet visat sig vara långt ifrån omöjligt att lösa.

En annan intressant detalj är att hela 87% av allt otrevligt beteende kommer från spelare som "har en dålig dag" men överlag är neutrala eller positiva. De konsekvent negativa spelarna står med andra ord för en väldigt liten del av det totala svineriet.

Läs hela inlägget för en ännu större inblick i arbetet med nätbeteende i League of Legends.