Vad är viktigast – utbildning, erfarenhet, talang...? Varför?

Johann Lütze: Det viktigaste är att man gillar det man jobbar med. Lägger man på erfarenhet på detta så blir man bra. Utbildning ger en bred bild och erfarenhet av allt man kan göra. Själv gick jag på VFS i Canada. Även om jag inte animerar något idag så vet man lagom för att kunna bygga saker som animerar fint.

Jonas Jakobsson: En blandning. Talang kan ju vara bra att ha men det krävs även mycket träning och kunskap. Skulle jag vara tvungen att välja någonting så är nog erfarenhet viktigast.

Eric Thelander: Att rangordna dessa är svårt eftersom de hänger ihop och är alla viktiga grundpelare för dig som animatör. Talang för ditt arbetsområde är viktigt eftersom det gör ditt eget arbete så mycket lättare. Att han en känsla för animation gör att du snabbt kan se om något ser konstigt ut, ifall en karaktär är ur balans eller om en rörelse känns onaturlig. Utbildning ger dig möjlighet till utveckling, kanske kan du redan mycket om animation och får då övning inom andra viktiga områden som gagnar dig i ditt framtida arbetsliv. Har du ingen eller lite kunskap så får du lära dig animation från grunden och tillsammans med andra utvecklas. Erfarenhet är viktigt eftersom det är ett kvitto på att du kan det du utger dig för att kunna. Ibland letar arbetsgivare efter erfarna medarbetare och då är denna punkt viktigast. Erfarenhet är som i alla yrken svår att få när man är ny i branchen, då kan mod-projekt eller skolprojekt ge bra färdigheter. Hur dessa sen värderas beror lite på vilken tjänst som en arbetsgivare vill tillsätta.

Håkan Persson: Talang, eller rättare sagt "intresse". Att lära sig nya saker är inte vidare svårt, men man måste alltid vara beredd att lära sig mer hela tiden. Orkar man inte med det så tror jag att arbetet blir svårt att klara av.

Gustav Tilleby: För en mångsidig grafiker är talang allra viktigast. Alla kan lära sig program och arbeta sig till erfarenhet, men utan talang så blir man väldigt begränsad. Med det sagt så kan jag kan inte vara tydlig nog med hur viktigt det är att kunna jobba tillsammans med andra. Vi jobbar nästan alltid i grupp och ömsesidig respekt och flexibiltet är grundläggande för att det ska fungera.

För en mer senior grafiker är erfarenhet är också viktigt. Att veta hur man ska lägga upp sina uppgifter för att hinna leverera i tid och till rätt kvalitet, men också att veta när man ska säga ifrån om tiden inte räcker till eller om man förutspåratt några problem kan uppstå på vägen.

Rodrigo Cortes: Självklart är talang det viktigaste. Alla vi anställer får göra arbetsprov så det spelar egentligen inte någon roll vilken utbildning de har utan det är resultatet av utbildningen som är viktig. Erfarenhet är självklart bra men vi har lyckats bra med bl.a. World in Conflict där 70% av Art-teamet kom direkt från skolan. Det gäller att lita på nybörjare och ge dem viktiga uppgifter. I många företag får ju folk från skolan bara göra de tråkigaste och enklaste sakerna men då är det svårt för dem att utvecklas.

Hur gör man för att bli upptäckt?

Johann Lütze: Inget är bättre än när någon kan rekommendera en in på en arbetsplats. Så att jobba ihop en fin portfolio tillsammans med bra kontakter så får man säkert ett jobb erbjudande.

Jonas Jakobsson: En kick-ass-portfolio! Efter det kan det räcka med ett mail. Det är nog inte svårt att bli "upptäckt". I första hand får man jobba på sin portfolio så att den är intressant, och att bara ha med sina bästa saker i portfolion och som är intressant för det jobbet man söker.

Eric Thelander: Portfolio, samla allt ditt arbete överskådligt på en webbsida, inkludera ett CV och använd detta som referens när du söker arbete. Vissa arbetsgivare vill att du skickar in ditt arbete på cd/dvd men oftast är det webben som gäller. Delta i olika tävlingar på webben som rör animation för att skapa dig ett namn.

11secondclub.com är mycket bra, dels för att du som animatör kontinuerligt kan jobba på små uppgifter som du får kritik på men också för att du automatiskt bygger upp material till din portfolio. Delta i olika hobbyprojekt, spelmoddar eller liknande. Gå med i något av de olika karriärsnätverken såsom linkedin.com.

Håkan Persson: Delta i tävlingar och grupparbeten. T.ex. spelprojekt eller kortfilmer, allt som är relevant för arbetet du söker. Se till att exponera dig helt enkelt, håll en professionell profil. Det visar dessutom att du har engagemang och verkligen gillar det du vill jobba med. Och man måste ha en portfolio som uppvisar kunskap, ingen litar på bara ditt goda ord. Till sist så skickar man många arbetsansökningar.

Gustav Tilleby: Det är alltid bra att jobba ihop en stark portfolio. Använd den för att söka jobb på olika företag eller för att komma in på någon av spelutvecklingsskolorna som finns.

Rodrigo Cortes: Det är inte så vanligt att vi hittar folk ute i forum (men det händer) utan det gäller att vara aktiv med jobbsökan. När det gäller folk från spelutbildningarna så brukar vi ta in ett antal praktikanter varje år så det gäller att vara ute i god tid. Även då får man göra arbetsprov och komma på intervju i och med att vi anställer så pass många.

Vad krävs för att man ska bli anställd?

Johann Lütze: Det är nog samma som för alla yrken. Att man gör ett bra jobb och i tid och att man inte blir ovän med chefen.

Jonas Jakobsson: Kick-ass-portfolio! Erfarenhet inom branschen är väl ett stort plus men inte ett måste. Man måste ju börja någonstans. Bra kunskap om programmet/programmen man ska jobba i. Sen att man är trevlig är viktigt!

Eric Thelander: Du behöver ha de färdigheter som tjänsten kräver och det skall synas i din portfolio. Sen så skall du som person passa in i den tänkta arbetsgruppen, det är här som arbetsintervjun kommer in. Då kan både du som söker tjänsten och arbetsgivaren träffas för att stämma av ifall ni är rätta för varann.

Håkan Persson: En hel del timing och tur. Att man ska vara duktig på jobbet du söker bör ju vara en underförstådd självklarhet. Men det gäller också att ha ungefär den kompetensen företaget letar efter, det är tyvärr inte alltid så lätt. Man måste jobba hårt, kunna kompromissa och vänta på rätt tillfälle.

Gustav Tilleby: I första hand brukar man skicka in en portfolio. Är materialet starkt nog så brukar man få göra ett arbetsprov efter vissa riktlinjer och om det blir det bra så får man komma in på intervju. Som jag nämnt tidigare är det extremt viktigt att kunna arbeta tillsammans med andra, eftersom grafiker i stort sett alltid jobbar som en del av ett större team.

Rodrigo Cortes: Utan en bra porfolio så får man inte ens göra arbetsprov. Utan ett bra arbetsprov får man inte komma på intervju. Utan en bra intervju... inget jobb. Så det är mycket som måste stämma. Verkligheten är att det är långt ifrån alla från utbildningarna som verkligen lyckas få jobb inom spelbranschen. Det räcker inte med ubildningen utan man måste verkligen ligga i för att lyckas.