#Heavy Rain blev tokhyllat av en mestadels enig kritikerkår, här på FZ gav vi det fyra av fem i vår recension av spelet. En hel del klagade dock på vad de tyckte var en interaktiv film, men oavsett, #Quantic Dream gick ifrån mallen över hur spel ska vara.

Guillaume de Fondaumiere från #Quantic Dream höll föredrag i Polen under dagen, där avslöjade han att spelet dragit in mer än 100 miljoner euro till #Sony. Spelets slutnota var visserligen inte helt gratis, men 40 miljoner euro är knappast något som svider med tanke på vad det drog in. Kontexten var att även innovation kan vara lönsam. Han pratade mycket om problemen med dagens spelindustri och att det inte bara är den ekonomiska krisen som ligger bakom svikande försäljning – det är även en kreativ kris.

– Vi som en industri, måste troligen bli mer kreativa och sluta med att skapa samma spel om och om igen varje år.

Guillaume de Fondaumiere lösning är dock inte att helt sluta med uppföljare på storsäljarna, utan att skapa en balans mellan nya och gamla varumärken, vilket i hans mening skulle skapa en ännu mer tilltalande marknad. Och visst finns det väl en sanning i det han säger och kanske är det därför indiescenen växt sig så stark som den är.