Först gav de oss #Flow. Sedan gav de oss #Flower. Men det var med #Journey som #Thatgamecompany till sist blåste in på djupet i våra spelsjälar, likt en vildsint men ändå sansad sandstorm. Resan över den vidsträckta öknen, mot det där berget i fjärran var en av de vackraste spelstunderna vi upplevde under året. Ja, kanske under något år.

Kreatörerna litade på oss, tog vår upptäckarglädje på allvar och vågade ge oss små subtila fingervisningar istället för att hålla oss hårt i våra händer. Därför blev Journey både min och din upplevelse. Därför blev det så unikt och personligt. Och det vågade vidga våra föreställningar om hur spel ska vara, om hur de ska te sig. Och det sägs att det är vägen som är mödan värd. Aldrig har det varit mer sant än i Journey.

Recension – Journey

[video=11065]

Varför gör ni så här mot oss, Finland? Vi ville bara ha något trevligt att förgylla lunchrasten med, men det ni gav oss gör att frågan ställs med en klass 3-varning för humöret hängade över sig. Ni skapade ett monster som förvandlar oss från professionella speljournalister till griniga barn, som lurar fram våra fulaste sidor och knuffar våra stackars hjärtan mot infarkten.

Vänta! Vi ska försöka vara vuxna, och inte låta dåliga förlorare-mentaliteten spilla över på er, #Redlynx. Med svidande strupar vill vi tacka för att det blev så få multiplayerbanor, och för att vägen mot det helvete som är Extreme-banorna blev snällare än #senast. Så tack! Tack för krossad kollegial vänskap. Tack för ett rekreationsspel som förkortar livet värre än rökning. Tack för alla jobba över-kvällar efter lunchraster på tre timmar. Och tack så jävla mycket för de där dlc-paketen med ännu fler multiplayerbanor. Spel – det är kul det!

Recension – Trials Evolution

[video=10777]