Nio av tio som spelar ger upp innan de fixat slutscenen och ser eftertexterna rulla fram. Påståendet görs i en artikel hos CNN av veteranen Keith Fuller (#Activision), och han får stöd från andra i branschen. John Lee på umgängessajten Raptr minns att det för tio år sedan talades om att bara 20 procent av alla gamers någonsin spelade ett spel till slutet.

Trist läsning för spelutvecklarna, kan man tycka, inte minst eftersom också det unisont hyllade #Red Dead Redemption dras med just dessa siffror – 10 procent av spelarna ska ha fixat sista uppdraget, visar statistik som Raptr tagit fram.

Artikelförfattaren lyfter fram flera skäl till de låga siffrorna, bland annat att den genomsnittliga åldern för gamers hela tiden stiger. Med högre ålder tillkommer distraktionsmoment som sambo, barn och karriär. Facebook Twitter och andra digitalsociala fenomen pockar också på uppmärksamheten, vilket kan ha lett till kortare "attention span". Vidare görs i dag mycket fler spel än förr, vilket medfört att antalet spel per spelare ökat och det minskar chansen att spelarna ska köra ett spel till slutet innan de byter till nästa.

Hur ser det ut bland er FZ-läsare, kör ni era titlar från start till mål? Tyck till i omröstningen nedan och i nyhetens kommentarstråd.