Id Softwares programmerare Axal Gneiting är irriterad på prestandan hos Xbox Series S, den billigare av Microsofts två nya konsoler. Han menar att RAM-minnet drar ner konsolernas övergripande prestanda, så att steget in i nästa generations multiplattforms spel.

Series S-konsolen har 10 GB minne, mot 16 GB hos både Xbox Series X och Playstation 5. Dessutom arbetar det markant långsammare än hos de två andra konsolerna. Gneiting påpekar att nya konsolgenerationer brukar få en förhållandevis liten ökning minne, och att den nu närmast är obefintlig. Xbox One har 8 GB minne och One X 12 GB.

Gneiting menar att det snålt tilltagna minnet sänker lägstanivån för hur spelen ser ut och fungerar, och att det är "nonsens" att spelen kan skalas upp på pc.

Id-kodaren får medhåll av flera andra programmerare (från Remedy, Infinity Ward, en Id-kollega) som samlas kring åsikten att Xbox Series S kan bli en flaskhals.

Kanske inte det Microsoft mest av allt ville höra just nu...