Square Enix har lagt ner spelprojekt för 1,5 miljarder kronor

Robot
Square Enix har lagt ner spelprojekt för 1,5 miljarder kronor

Och ska bli mer selektiva och fokuserade i sin spelutveckling.

#Square-enix


Medlem

"Där ska styrelsen ha röstat för att skifta hur företaget ser på utvecklingen av spel till pc och konsol och anta ett mer selektivt och fokuserat tillvägagångssätt."

Företagssnack..Kanske lika bra att dom lade ner projektet.

Medlem

För några år sedan så släppte dom ett antal remasters av diverse PS1-spel som tidigare aldrig nått Europa, hade gärna sett dom fortsätta med det, saknar fortfarande Threads of Fate och Xenogears. En konsolportning av Chrono Trigger hade varit trevligt också.

Skrivet av Kazutoyo:

För några år sedan så släppte dom ett antal remasters av diverse PS1-spel som tidigare aldrig nått Europa, hade gärna sett dom fortsätta med det, saknar fortfarande Threads of Fate och Xenogears. En konsolportning av Chrono Trigger hade varit trevligt också.

Jo, de har ju en riktig skatt av äldre titlar som de skulle kunna remastra och släppa på nytt. Men de spelen, om än att de går med vinst, lär ju sällan sälja mer än 300-400k WW. Tyvärr verkar de ju istället fokusera på AAA och det känns inte som att det är där deras mest intressanta titlar finns. Även nya "småproduktioner" som Octopath Traveller-serien har ju varit väl emottagen, ettan sålde ju oväntat bra. Hade gärna sett Bahamut Lagoon, Treasure of the Rudras, Wonder Project J m fl få samma behandling som Live A Live.

Medlem

Att lägga ner projekt är del av kostnaden för innovation. Tråkigt att höra att de valjer att minska deras investeringar i nyskapande projekt.

Medlem

Tiden för exklusiva spel är......... Över. Efter förluster och förluster och förluster. Square Enix har lärt sig en dyr läxa.

Medlem

Betyder det att de lägger mer eller mindre fokus på crypto och NFTs? För visst skulle det bli deras nya grej för ett par år sedan.

Medlem

Dom la ner säkert Kingdom Hearts 4 så nu får dom börja om från början xD

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, de har ju en riktig skatt av äldre titlar som de skulle kunna remastra och släppa på nytt. Men de spelen, om än att de går med vinst, lär ju sällan sälja mer än 300-400k WW. Tyvärr verkar de ju istället fokusera på AAA och det känns inte som att det är där deras mest intressanta titlar finns. Även nya "småproduktioner" som Octopath Traveller-serien har ju varit väl emottagen, ettan sålde ju oväntat bra. Hade gärna sett Bahamut Lagoon, Treasure of the Rudras, Wonder Project J m fl få samma behandling som Live A Live.

Jag undrar lite om remasters av dessa äldre titlar skulle sälja bra? Det känns lite som Octopath och Live A Live är lite ett test för att se vart marknaden är. Jag älskar spelen, men undrar lite hur bra de sålt i jämförelse med kostnaden och energin det tar att utveckla dem?

Hur skulle till exempel Chrono Trigger remaster sälja? Jag skulle köpa det, men då är jag ju 43 år och spelet är den del av min barndom. Dagens generation har ju ingen relation till klassiska omgångsbaserade JRPG. För dem är väl Final Fantasy och JRPG vad vi fått se i typ FF16.

SquEnix verkar ju alltid sätta förväntningarna alldeles för högt på sina spel också så de aldrig uppnår målen oberoende hur bra de säljer...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Att lägga ner projekt är del av kostnaden för innovation. Tråkigt att höra att de valjer att minska deras investeringar i nyskapande projekt.

Var läste du det? Tänker tvärt om att om dom inte ska förlita sig lika mycket på Final Fantasy och Dragon Quest kommer det kanske leda till fler roliga idéer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag undrar lite om remasters av dessa äldre titlar skulle sälja bra? Det känns lite som Octopath och Live A Live är lite ett test för att se vart marknaden är. Jag älskar spelen, men undrar lite hur bra de sålt i jämförelse med kostnaden och energin det tar att utveckla dem?

Hur skulle till exempel Chrono Trigger remaster sälja? Jag skulle köpa det, men då är jag ju 43 år och spelet är den del av min barndom. Dagens generation har ju ingen relation till klassiska omgångsbaserade JRPG. För dem är väl Final Fantasy och JRPG vad vi fått se i typ FF16.

SquEnix verkar ju alltid sätta förväntningarna alldeles för högt på sina spel också så de aldrig uppnår målen oberoende hur bra de säljer...

Jag tänker att det nog inte är realistiskt att hoppas på mer än 300 000 - 500 000 ex världen över, för den här typen av remasters. Live A Live har sålt i 500 000 ex enligt Wikipedia, vilket måste ju sägas vara riktigt bra för en remaster av ett hyfsat okänt (utanför JP iaf) SFC-spel. Sannolikt är ju de här titlarna rätt billiga att producera, men till det kommer ju opportunity cost osv vilket gör att det verkar som de hellre jagar 10m+-säljarna istället för att satsa på relativt säkra men kända kort. Det är antagligen det kommersiellt bästa valet, även om jag hellre hade sett fler "småproduktioner" personligen.

Just CT har ju återsläppts så många gånger nu så det är kanske svårt att trumma upp hype för det igen. Men visst, CT i 2DHD vore ju minst sagt läckert.

Det är lustigt det där med deras försäljningsmål. Tidigare, när de fortf ägde flera västerländska studios, var det som att de konstant alltid var besvikna på Eidos/Tomb Raider mm mm, oavsett vad de sålde. Samtidigt kritiserade de sällan sina "egna" produktioner, även om de inte alltid satte försäljningslistorna i brand heller... FF XVI har ju varit en rejäl besvikelse, kommersiellt. FF7 remake del två också. Särskilt i Japan har ju FF-serien totalt imploderat, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag tänker att det nog inte är realistiskt att hoppas på mer än 300 000 - 500 000 ex världen över, för den här typen av remasters. Live A Live har sålt i 500 000 ex enligt Wikipedia, vilket måste ju sägas vara riktigt bra för en remaster av ett hyfsat okänt (utanför JP iaf) SFC-spel. Sannolikt är ju de här titlarna rätt billiga att producera, men till det kommer ju opportunity cost osv vilket gör att det verkar som de hellre jagar 10m+-säljarna istället för att satsa på relativt säkra men kända kort. Det är antagligen det kommersiellt bästa valet, även om jag hellre hade sett fler "småproduktioner" personligen.

Just CT har ju återsläppts så många gånger nu så det är kanske svårt att trumma upp hype för det igen. Men visst, CT i 2DHD vore ju minst sagt läckert.

Det är lustigt det där med deras försäljningsmål. Tidigare, när de fortf ägde flera västerländska studios, var det som att de konstant alltid var besvikna på Eidos/Tomb Raider mm mm, oavsett vad de sålde. Samtidigt kritiserade de sällan sina "egna" produktioner, även om de inte alltid satte försäljningslistorna i brand heller... FF XVI har ju varit en rejäl besvikelse, kommersiellt. FF7 remake del två också. Särskilt i Japan har ju FF-serien totalt imploderat, tyvärr.

Chrono Trigger är ju ett av dom vackraste pixelspelen som gjorts, så att göra en 2DHD-version känns ju rätt meningslöst. Tacka vet jag en remake/imagening i FF7 anda!
Sedan är jag nästan glad att höra hur dåligt FF går i Japan för jag gillar heller inte FF och har inte gjort sedan XII (förutom 7 remake då). Vill jag ha action så spelar jag Devil May Cry. Tycker helt dom tappat känslan för vad som gjorde FF bra en gång i tiden. Trist!
Dragon Quest XI var ju bra dock, så hoppas XII kan hålla facklan där.

Skrivet av Fatherbrain:

Chrono Trigger är ju ett av dom vackraste pixelspelen som gjorts, så att göra en 2DHD-version känns ju rätt meningslöst. Tacka vet jag en remake/imagening i FF7 anda!
Sedan är jag nästan glad att höra hur dåligt FF går i Japan för jag gillar heller inte FF och har inte gjort sedan XII (förutom 7 remake då). Vill jag ha action så spelar jag Devil May Cry. Tycker helt dom tappat känslan för vad som gjorde FF bra en gång i tiden. Trist!
Dragon Quest XI var ju bra dock, så hoppas XII kan hålla facklan där.

Äh, jag hade gärna tagit en uppiffad CT-variant, faktiskt! Osannolikt att det kommer, dock. Ännu mer osannolikt med en FF VII-remake-variant. När t om FF VII R2 bombat finns det nog ingen chans för ett så smalt IP som Chrono-serien.

Medhåll om FF. Det var nog min absoluta favoritserie från 1 till 10, men har inte brytt mig om nya FF-spel på typ 20 år vid det här laget. Efter Sakaguchi drog och Square slogs ihop med Enix tog serien en helt annan riktning än vad jag hade hoppats på. Oh well, tur att man alltid har DQ att lita på.

Edit: vi har ju DQ 12, 10 Offline och 3 att se fram emot! DQ3 är ju ett av de mest klassiska jrpg nånsin så det ser jag verkligen fram emot att spela om. Vilket 10/10-spel!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Äh, jag hade gärna tagit en uppiffad CT-variant, faktiskt! Osannolikt att det kommer, dock. Ännu mer osannolikt med en FF VII-remake-variant. När t om FF VII R2 bombat finns det nog ingen chans för ett så smalt IP som Chrono-serien.

Medhåll om FF. Det var nog min absoluta favoritserie från 1 till 10, men har inte brytt mig om nya FF-spel på typ 20 år vid det här laget. Efter Sakaguchi drog och Square slogs ihop med Enix tog serien en helt annan riktning än vad jag hade hoppats på. Oh well, tur att man alltid har DQ att lita på.

Edit: vi har ju DQ 12, 10 Offline och 3 att se fram emot! DQ3 är ju ett av de mest klassiska jrpg nånsin så det ser jag verkligen fram emot att spela om. Vilket 10/10-spel!

Jo, håller med. Chansen blir nog än mindre nu när Rebirth inte gått så bra tyvärr precis som du säger. Sedan vet jag inte om CT är så smalt, är ju trots allt ett av de mest hyllade spelen i historien. Men allt är ju relativt, det är ju inte CoD.
Ja DQ3 ska bli kul att testa, aldrig spelat det. Hoppas dom moderniserar det lite som med andra remasters och remakes med snabbare levling och att man slipper grinda massa random encounters, för det håller inte längre för mig.
Men det finns ju hur mycket bra rollspel som helst att se fram emot (host Refantazio host), så det går ingen nöd på oss trots FF's kräftgång.

1
Skriv svar