Stardew Valley - Festival of Seasons

Medlem
Stardew Valley - Festival of Seasons

Många blev förvånade när det för sex månader sen släpptes en trailer till en livekonsert med musiken från Stardew Valley. 14 datum och platser runtom på jorden skulle kunna få ta del av den vackra musiken. Lite tråkigt nog bara en plats i Europa - London, resterande i Nordamerika, Australien, Thailand och Korea. Lite osäker på om detta stämmer men enligt några kommentarer på videon så sålde biljetterna slut på tre timmar.

För några år sedan introducerade jag Stardew Valley för min fru och jag var inte beredd på hur mycket hon skulle älska det. Jag tänkte köpa en biljett till konserten i London som julklapp till henne, men var för sent ute så hade ingen chans.

Men några veckor senare kom ytterligare datum, nu skulle hela 45 st konserter spelas och åtta av dem i Europa, bland annat i Berlin. Så med vetskapen hur snabbt biljetterna såldes slut så var det bara att slå till. Och med facit i hand var det klokt, nästan alla konserter är slutsålda. Har inte varit i Berlin så tänkte att det kunde vara kul att åka dit.

Konserten började kl 20:00, så efter en god koreansk måltid i stadsdelen Kreuzberg begav vi oss mot konserthallen i den varma vårkvällen. Påväg dit var det lite småkul att gissa vilka fler det var som skulle på konserten, märkte att det var en mängd människor som rörde sig i samma riktning.

Columbiahalle i Berlin, nära Tempelhofer Feld

Inne i lokalen såldes det öl, kringlor och T-shirts, självklart blev det någon öl till och en t-shirt till min fru. Det var också uppsluppen stämning, alla var förväntansfulla och glada inför konserten.

Många förväntansfulla fans Vi satte oss och väntade in musiken. Något sent kom orkestern in, det var elva som spelade instrument och en dirigent. Första låten som spelades är musiken då man läser brevet från sin morfar för första gången, man hör klart och tydligt att det är den låten men mer utvecklad. Väldigt vackert och ärligt talat så föll det några tårar. Var också en presentatör som pratade mellan några av akterna, tyvärr bara på tyska så missade allt fint som sades.

En duktig orkester och dirigent!

Konserten gick i kronologisk ordning där de olika årstiderna spelades upp med början på våren. Men de fick också in min favoritlåt, musiken från när man är på puben Stardrop Saloon. Många av låtarna hade också fokus på olika instrument som fick egna solon, höjdpunkten var Dance of the Moonlight Jellies som också verkade vara en publikfavorit.

Det jag tyckte var absolut bäst var när de spelade upp musiken från ett av spelen du kan spela i puben - Journey of the prairie king. Här blev en rätt så enkelt gjord melodi i spelet förvandlad till ett bombastiskt stycke som hade platsat i Sagan om ringen, helt fantastisk.

Eric Barone har inte bara gjort ett spel som sålt miljoner exemplar och finns förmodligen på de flesta topp 100 spelen någonsin-listorna utan han har också gjort musik som, visserligen något omvandlad och utvecklad, säljer slut och berör flera konserter runt om i världen.

Jag lyssnar inte mycket på musik som framförs av orkestrar men tror att det jag hörde igår står sig bra gentemot det. Jag ångrar inte att jag reste till Berlin för att höra det här, och det gjorde inte många andra på plats heller, applåderna i slutet av showen ville knappt ta slut.

Stardew Valley Festival of Seasons
5
Mästerligt
+
Vackert och stämningsfullt
+
Professionellt
+
Berlin är en trevlig stad
+
Döner-Kebab är gott!
-
De pratade tyska, jag kan inte tyska
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Kul med Stardew-konsert! Du har helt rätt, det är något väldigt speciellt med Stardew Valley. Fastän jag spelat sedan början av 90-talet är det definitivt på min topp 3 all time, kanske t om mitt absoluta favoritspel. Jag älskade Harvest Moon-serien förr i tiden men Eric Barone verkligen gjorde rent hus med precis alla bondespel som kommit tidigare. Hur lång var konserten? Jag tänker att det finns väl ändå inte så många låtar i spelet, eller gjorde de förlängda arrangemang på låtarna eller hur funkade det?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Kul med Stardew-konsert! Du har helt rätt, det är något väldigt speciellt med Stardew Valley. Fastän jag spelat sedan början av 90-talet är det definitivt på min topp 3 all time, kanske t om mitt absoluta favoritspel. Jag älskade Harvest Moon-serien förr i tiden men Eric Barone verkligen gjorde rent hus med precis alla bondespel som kommit tidigare. Hur lång var konserten? Jag tänker att det finns väl ändå inte så många låtar i spelet, eller gjorde de förlängda arrangemang på låtarna eller hur funkade det?

Svårt att säga men runt 90-120 min, var en paus i mitten också. De avslutade med ett "medley" av flera smålåtar som spelas upp i "10-hjärtan-sekvenserna". Vissa låtar är ju väldigt korta, exempelvis Dance of the Jellyfish, den är knappt 1 minut lång. Det funkade väldigt bra, ingen låt kändes lång eller kort.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Chefredaktör

Vilken häftig resa. Döner, öl och dataspelsmusik! ❤️
Avundsjuk!

Redaktör
Ponny

Fy fasen vad kul! Känner det väldigt få gånger i livet men jag gör det nu: tyska vore bra att kunna!


signatur

En Bamseponny av folket

ZF
Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

De pratade tyska, jag kan inte tyska

Låtsas.

Medlem

Tjejen din är en riktig ölknäckare. Du som är lång, tar en mellan öl, hon som är lite kortare tar två stora.

Ändå kul att kunna göra nåt sånt här och att hitta det där unika som sammanfogar en, Berlin är dessutom sjukt bra stad, för er som inte varit där!

Medlem

Fan vad coolt. Gillar när man hittar något sidospår som detta - jag har länge velat se Joe Hisaishi och hans orkester spela musiken från Studio Ghibli-filmerna.

Some day!


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Vilken häftig resa. Döner, öl och dataspelsmusik! ❤️
Avundsjuk!

Hade jag bara hittat lite gott fika hade resan varit fulländad!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fy fasen vad kul! Känner det väldigt få gånger i livet men jag gör det nu: tyska vore bra att kunna!

De hade en som hade lite mellansnack så hade varit kul att veta vad hon sa

Skrivet av Håkan:

Tjejen din är en riktig ölknäckare. Du som är lång, tar en mellan öl, hon som är lite kortare tar två stora.

Ändå kul att kunna göra nåt sånt här och att hitta det där unika som sammanfogar en, Berlin är dessutom sjukt bra stad, för er som inte varit där!

Berlin var en riktig trevlig stad, hade fantastiskt tur med vädret och hade runt 28 grader, så fick svalka mig med öl rätt så ofta!
Men sen var extra ölen min, hon höll min öl för att jag hittade någon som kunde ta min mobil och fota oss.

Men sen drack hon fler öl senare så

Skrivet av pastapapa:

Fan vad coolt. Gillar när man hittar något sidospår som detta - jag har länge velat se Joe Hisaishi och hans orkester spela musiken från Studio Ghibli-filmerna.

Some day!

Var en trevlig upplevelse att se en orkester spela musik från en av sina favoritspel, kan starkt rekommendera det!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

1
Skriv svar