Bara en vecka efter tissel tassel om att GTA VI:s grafiska kliv blir större än det från GTA V till Red Dead Redemption 2 nås vi av antydan om hur Rockstar ska tackla spelets animationer.

Det hela bygger på ett Take-Two-patent (Take-Two är Rockstars moderbolag) som upptäckts (via Reddit) som påstås peka mot "mycket dynamiska och realistiska animationer". Och innan vi fortsätter: allt detta är rykten, spekulationer och analyser. Det är inte hugget i sten.

Men! Det går ändå hand i hand med snacket om stora grafiska landvinningar för GTA VI.

Reddit-användaren Tobbelobben30 har lagt ett pussel, och kommit fram till att ett namn som dök i samband med den stora och väldokumenterade GTA VI-läckan återfinns i denna patentansökan. Rockstar kan, enligt analysen, använda ett "bibliotek" av små block som nyttjas för att skapa en bredd av animationer. Istället för att bygga unika för olika saker kan man använda sig av blocken.

Detta innebär att GTA VI kan ha mer varierade och verklighetstrogna animationer. Så när du spelar GTA VI kommer du se karaktärer röra sig på sätt som matchar vädret, deras energinivå och deras skador. Detta gör att spelet känns mer uppslukande. Det är som att ha karaktärer som kan anpassa sig till olika situationer, vilket gör spelvärlden mer realistisk.

Det låter ambitiöst, men det är värt att påminna igen: rykten och spekulationer.

På tal om detta har det antytts att Grand Theft Auto VI (om det nu kommer heta det) släpps någon gång mellan 1 april 2024 och 31 mars 2025. Det är ett budskap från högsta Take-Two-topp. Sedan kan förstås alltid förseningar tillstöta, så vi får vänta (och kanske vänta lite till) och se.