Det mer typiska kräkliret Rigs, där man skuttar runt i en robot, funkar inte alls. Ej heller rymdskeppsflygandet i VR Worlds-titeln Scavengers Odyssey – obehaget kommer som ett brev på posten (innan Postnord). Mer märkligt är att en bekant blir illamående av Batman: Arkham VR, ett spel där man i princip står still. Flera andra som testat beskriver ett lätt obehag någonstans i bakhuvudet efter att ha testat.

Olika människor är olika kompatibla med VR: för vissa funkar det inte alls, andra fixar det utan problem. Men eftersom så många reagerat på PSVR misstänker jag att den har den oönskade egenskapen att sålla fram VR-känsliga människor mer effektivt än konkurrenterna. Om så är, kan orsakerna vara flera: snävare field of view (100 grader, mot konkurrenternas 110), sämre tracking eller att en del spel i praktiken körs i (för VR) låga 60 bilder/sekund. Systemet använder en teknik kallad "asynchronous reprojection", som driver upp fps:en till 120 genom att utifrån huvudrörelserna räkna fram hur nästa bild bör se ut. Därmed nås alltså 120 bilder/sekund, även om PS4:an i praktiken bara matar ut 60.

Prisvärd, trots bekymren.

På flera plan är Playstation VR en mästerligt byggd produkt, där Sony hanterat de begränsade resurserna på bästa möjliga sätt. Resultatet är en VR-enhet som är så enkel att använda, fungerar så bra och har så lågt pris att den har alla möjligheter att på allvar kicka igång VR-revolutionen. Till skillnad från konkurrenterna är det en färdig produkt, så välgjord att mamma eller den där teknikfientliga kollegan mycket väl kan köpa ett ex, stoppa i paket och lägga under någon släktings julgran. Och några timmar senare yvigt demonstrera sina nyvunna VR-skills för familjen när glöggen satt fart på endorfinerna.

Risig tracking kan man leva med, och förhoppningsvis lär sig spelmakarna hantera dess brister. Ett annat problem är bristen på bra spel. När nyhetens behag lagt sig vill vi ha spel som faktiskt gör något med den där fantastiska potentialen som småspelen demonstrerar. Men då dyker ett annat problem upp: hur funkar PSVR i längre spelsessioner? Svaret hänger på vilken sorts spel det handlar om, men mest av allt på hur PSVR-kompatibel du är. Se till att få testa ett headset innan köp, och gärna de spel du tänker köpa också.

Men trots dessa inte obetydliga frågetecken är Playstation VR en fantastisk produkt, förpackad i ett lockande hölje och med köpeggande prislapp. Med över 40 miljoner sålda Playstation 4-konsoler på marknaden är potentialen enorm, inte minst med tanke på att #Microsoft skeppade 24 miljoner (!) Kinect till 80 miljoner sålda Xbox 360. Kinect kostade visserligen en tredjedel, men den var inte en särskilt bra produkt. Det är PSVR, trots en del barnsjukdomar och några budgetrelaterade begränsningar.