I MechCommander2 tar man rollen som ledare över en trupp legosoldater, som har fått uppgiften att rensa planeten Carver V från banditer. Planeten är uppdelad mellan två kraftfulla riken, och det visar sig snabbt att banditstyrkan får oväntad hjälp från ett av dem. Till en början får man klara sig med ett fåtal piloter, små ?Mechs och inte den bästa vapenteknologin. Men under spelets gång kommer man att få nyrekryteringar, större och bättre ?Mechs och modernare vapen.

Slagfältet

Själva striderna ter sig ganska lika de i andra RTS-spel. Med hjälp av ett fåtal ?Mechs så måste man utföra ett antal olika uppdrag på varje bana. Även om konceptet med ett fåtal stora ?Mechs inte har använts så ofta, så känns striderna ändå inte speciellt innovativa. På grund av den lilla styrkan man har så har, man heller inte ofta möjligheten att dela upp sina trupper, utan måste alltid anfalla i grupp för att överleva. Men det finns ändå en del saker, som gör det möjligt att skapa sina egna strategier. Bland annat har man tillgång till sådan utrustning som jumpjets, radare, fast artilleri, reparationsfordon, spaningshelikoptrar, flygbombningar m.m. Man har dessutom ett begränsat antal ton, man kan ta med sig ner till planetens yta för varje uppdrag. Man måste balansera sin styrka mellan de stora, tungt bestyckade ?Mechsen och de mindre, snabba, men ömtåliga ?Mechsen. Begränsningen gör dessutom att man bara får tillgång till en viss truppstorlek till varje uppdrag, även om man sett till att samla ihop stora summor pengar, ?Mechs och piloter.

Förberedelserna

Det som skiljer MechCommander från övriga strategispel är de ganska omfattande förberedelserna man kan göra. Varje ?Mech man har införskaffat kan man bygga om. Beroende på storleken kan de utrustas med olika många och olika stora vapen. Det finns också en hel del annan utrustning som man kan bygga in i ?Mechsen. Den som varit i kontakt med BattleTech tidigare kommer att känna igen nästan all utrustning och alla vapen.

Man måste dessutom välja en pilot till varje ?Mech. Desto fler uppdrag en pilot varit med på, desto högre rang får denne. Med rangen så ökar skickligheten, och dessutom får piloten speciella färdigheter. Färdigheterna kan vara allt från att vara pricksäker med lasrar eller duktig på att hantera de stora ?Mechsen till att vara specialist på radar. Det är alltså väldigt viktigt att man väljer rätt pilot till rätt ?Mech för att den skall utnyttjas på bästa sätt.

Grafik

MechCommanders 3D-miljöer är ganska imponerande. ?Mechsen är välgjorda, effekterna snygga och miljöerna detaljerade. Problemet ligger kanske i att det är lite för bra, det krävs nämligen en ganska bra dator för att det inte skall hacka. Men som alltid är grafiken en balansering mellan detalj och prestanda. Men spelet är kanske inte ett bra val för den med en något långsammare dator.

Slutord

MechCommander 2 kan inte sägas vara något riktigt nyskapande inom RTS-genren. Men att spelet är byggt på BattleTech-universumet gör nog många intresserade av spelet ändå. Styrkan ligger i möjligheten att byta utrustning på de olika ?Mechsen och att Piloterna utvecklas under spelets gång. MechCommander 2 får 3.5 i betyg. För strategen som inte har något annat spel på gång för tillfället är det ett bra köp, och för BattleTech-fantasten är det ett måste.