En av de stora nyheterna är RIG:sen. Dessa kan i enklaste mening liknas med en ultimate i Overwatch. Spelare får välja mellan en av sex anpassbara mech-utrustningar som, när du samlar tillräckligt med poäng under en match, resulterar i ett kraftigare vapen och en ny förmåga under en kort tid. Problemet är att jag, efter att ha blodigt samlat ihop tillräckligt med poäng och till slut får öppna helvetets portar, ändå blir skjuten i ryggen.

När jag mirakulöst vaknar upp igen är alla poäng borta. Hela konceptet är ett irritationsmoment utan dess like och jag finner mig själv välja det mindre plojiga alternativet som enbart dubblar insamlingen till killstreaks.

Det nya spelläget Oddball, eller förlåt, ”Defender” är en Call of Duty-tappning på Halo-fotboll. Utan tvekan det mest tråkiga av alternativen eftersom det oftast slutar i en campingfest deluxe då bollhållaren gömmer sig i ett hörn medan lagkamraterna skyddar honom.

En personlig favorit som gör comeback är Deathmatch-varianten Kill Confirmed där spelare vid stupning tappar en tagg som ger extrapoäng. Även den nostalgiska Terminal-kartan får sig en renoveringskyss och placeras nu ute i rymden.

Spelläget Domination, alltid en favorit

Trots en rik variation av nyheter i kampanjläget är det väldigt lite som översätts till flerspelarläget. Vilket är förvånande. Jag skulle gärna velat se spelutvecklarna åtminstone leka med idén att fajtas i tyngdlöshet eller skjuta ner varandra i rymdfarkoster. Istället placerar sig Infinite Warfare i någon typ av stasis och lever på sin föregångare #Black Ops 3 med enbart drömmar om rymdäventyr.

Årets hjärnfjärt måste gå till beslutstagaren att göra Windows Store och Steam-versionen icke-kompatibla. Du kan alltså inte spela med din polare om ni köper från olika plattformar. I vanliga fall skulle ingen med en tre meter lång pinne närma sig Windows Store, men eftersom spelet i skrivandets stund ligger på 20 procents rabatt är det absolut inte otänkbart att ett par intet ont anande PC-spelare lockas dit. Det kan i sin tur förklara de groteska kötiderna som annars brukar vara rätt milda. I nuläget får exempelvis Infinite Warfare totalstryk med fjuttiga 15 000 aktiva spelare som högst på Steam. Alltså hela 10 placeringar under Euro Truck Simulator 2, enligt Steam. Nu vet jag att Call of Duty oftast brukar dominera på konsolerna och inte PC. Men kom igen.

Zombieläget, nu ett stående inslag i serien, fortsätter imponera som ett perfekt partyspel. Du och en grupp vänner placeras på den mest hemska av tänkbara platser: nämligen 80-talet. Utrustade med diverse färgglada kläder får du fajta dig igenom neon-chocker och clownklädda zombies i tivolifältet Spaceland. Som tur kan du med lite finurlighet även låsa upp David Hasselhoff som personlig livvakt och DJ.

Du ser ju hur mycket action det är!

Trots att det bara är en bana erbjuder ändå Spaceland en rik variation av valmöjligheter och omspelbarhet. Du kan exempelvis låsa upp nya förmågor, testa nya fällor eller helt enkelt tävla mot andra om högst poäng. Tyvärr visar det sig rätt svårt att hitta just andra att spela med och när du väl fyller ett party av fyra randoms fallerar gruppen rätt ofta bara inom några vågor. Du kan visserligen spela ensam, men jag skulle ändå önska att det fanns lite fler alternativ på den fronten.

Att helt avfärda Infinite Warfare som ett ”Call of Duty in space” är inte helt rättvist då kampanjläget går till oändligheten och vidare i sitt rymdäventyr. Jag kan med ett gott samvete säga att det är den bästa kampanjen sedan Modern Warfare 2 medan flerspelarläget kan vara ett av det svagaste hittills.

Även om Titanfall 2-lanseringen ansågs en aning dumdristig med tanke på den ovanligt heta oktobermånaden – lite som att bygga en kiosk ovanpå ett ICA Maxi – är det många bäckar små som till slut skapar en flod. Så om cod-snubbarna på Sledgehammer inte slår till med något rejält nästa år kan det mycket väl visa sig vara slutet på en era.