I det här fallet hatar jag att säga “Vad var det jag sa?”. När vi spejat mot #Maxis nytändning av stadsbyggarsimulatorn har cloudtekniken ständigt utgjort ett mörkt moln. SimCity spelas genom #EA:s ofta bespottade onlinesystem Origin. Origin är en ettrig och osympatisk spelkamrat. Det måste ständigt vara uppkopplat mot internet för att låta spelet ens köras och även kortare avbrott i anslutningen innebär en trist dialogruta och att man blir utkastad till skrivbordet. Din stad sparas automatiskt, men detta har även nackdelen att man inte själv kan spara och ladda om. Att släppa loss en katastrof på sin stad känns inte särskilt åtråvärt när man inte kan ladda om den efteråt. Jag hade gärna sett den stora #Spore-liknande skräcködlan mosa Fredrikabruk flera gånger om, om det inte vore för att skadan alltid är permanent.

Att släppa lös en eldsvåda är numer ett beslut du tvingas leva med.

Moddarna gjorde #SimCity 4 till något mer än ett spel. Det släpptes för nästan exakt tio år sedan och har levt kvar bland entusiaster just för att det var så enkelt att omforma. Om den ständiga övervakningen från EA kommer i vägen för spelmodifikationer har producenterna i så fall skjutit sig i foten dubbelpipigt. Trots att vi lever i informationsteknologins högborg i 2000-talets andra decennium finns det fortfarande de stackare vars internetuppkoppling helt enkelt inte räcker till.

Precis som jag fruktade blir SimCity i slutändan en god idé och ett väl utfört projekt som haltar till följd av producenternas girighet. Jag kan inte tillräckligt understryka hur duktiga, insatta och engagerade Maxis fortfarande är. Och hur själlöst kapitalistiskt och konsumentfientligt Electronic Arts ständigt insisterar på att uppföra sig. Det finns exempelvis ingen anledning att inte ha med tunnelbanor i spelet, förutom att kunna sälja funktionen som dlc eller en expansion; något som förstås blir allt enklare med den ständiga internetuppkopplingen som ger EA möjlighet att slänga fler erbjudanden om mikrotransaktioner i ditt ansikte än någonsin förr.

Potentialen är enorm men på grund av märkliga beslut håller det inte hela vägen.

Kan jag rekommendera ett köp av SimCity? Det är svårt att avgöra, på samma sätt som jag inte rekommenderar någon att lägga pengar på en välbyggd sportbil om du måste koppla upp dig mot 4G-nätet för att den ska kunna köras, och att den kommer kännas fjuttig när ett tillbehörspaket släpps om ett halvår. Ständig internetuppkoppling är inte ett bra system för att motverka olaglig kopiering.

SimCity är inte vad det en gång var

SimCity har på sätt och vis gått samma väg som Lego. Det som en gång var det mest fantasieggande och fria konceptet i branschen har hamnat i ett betydligt mer avgränsat och specificerat fack. Ett fack där expansioner i samma anda som de till The Sims kommer att släppas på löpande band, i samklang med en uppsjö små tillskott som kan köpas för småsummor.

Det finns fortfarande något djupt beroendeframkallande i stadsbyggarsimulatorn.

SimCity är fortfarande bra. Det är nästan hypnotiskt att se sin stad växa upp ur de utmarkerade zonerna och befolkas av småfolk. Timmarna flyger iväg när man analretendent drar sina slingriga vägar precis som man vill ha dem och möjligheterna att experimentera med byggnadstäthet och inkomstnivåer är stora. Att man så snabbt och enkelt kan hoppa mellan sina städer gör att man aldrig känner sig fast i att behöva ta hand om något som fungerar av sig själv.

Potentialen är här. Likaså viljan att skapa den mest intrikata och avancerade stadssimuleringen någonsin. Det är synd att viljan att krama ur varenda krona ur konsumenterna fått ta överhanden och skada spelet så här mycket. Jag sätter hoppet till att mod-communityt ska kunna rädda spelet ur producentens klor.