Igår fick vi chansen att testa betan av #Battlefield: Bad Company 2 till Playstation 3 som annonserades igår och det var svårt att slita sig från spelmaskinerna.

För och främst, hur var slagfältet
Banan, Arica Harbour, är indelad i fyra sektioner och kändes överlag mer som #Battlefield 2 än vad det första spelet med #dåligt inflytande gjorde. Som attackerande på det vindpinade slagfältet startar du i en depå med såväl pansarvagnar som snabbare jeepar. Det första som slår mig är hur urtvättade färgerna är och känslan av en krigszon i mellanöstern är påtaglig. Första målet är en inhägnad grupp baracker du kan cirkulera runt, lite som en gammal västernfilm där vagnskaravanen ställt sig i ring för att försvara sig mot anfallande indianer.

Banan fortsätter vidare ner i tätare bebyggelse som bjuder på intima konfrontationer för att sedan gå vidare över en bro där striderna blir väldigt koncentrerade. Tågvagnar sprängs, betongblock pulveriseras och mitt framryckande består av lika delar fegt hukande som Rambo-inspirerat framspringande. Den avslutande delen utspelar sig nere i en hamn där striderna blir mer vertikala tack vare ett par hus med flera våningar.

Får vi testa det nya spelläget?
Nej, och producenten Gordon Van Dyke var fortfarande väldigt hemlighetsfull om det, utan det var samma upplägg som i det första spelet. Nu kallas det dock bara "Rush", de har slopat "Gold" i namnet och de lådor som ska försvaras, eller sprängas, benämns istället som "objectives".

Hur kändes det då, vad är nytt?
Precis som banan Arica Harbour kändes mer åt Battlefield 2-hållet är flödet något snabbare och mer actionfyllt än i det första spelet. Det krävs till exempel färre skott för att sänka en fiende, tidigare kunde det vara smått omöjligt att till exempel döda någon i rörelse men du kommer att behöva bli mer försiktig i uppföljaren.

Klasserna är också omgjorda för att premiera mer samarbete. Det finns till exempel inga ammodepåer längre utan fler bulor står istället Ingenjören för. Om du spelar som Sjukvårdare kan du också återuppleva folk vilket sparar tickets för ditt lag, samtidigt som han bär en tung kulspruta och inte något mesigt vapen som annars är standard. De fyra inriktningarna känns därför mer kompletta och stridsdugliga, det finns fler olika sorters vapen att välja mellan och med det nya specialiseringssystemet kan du anpassa din karaktär för ditt sätt att spela. Infanterister kan välja att ha bättre kroppsskydd medan de som gillar att köra fordon kan öka tjockleken på deras pansarplåtar.

Det här är långtifrån allt vi har att berätta, vi intervjuade även producenten Gordon van Dyke så förvänta dig en fläskigare förhandstitt under nästa vecka.