Left 4 Dead släpptes 2008, och redan 2009 fick vi Left 4 Dead 2. Det var andra Valve-tider då, när vi fick två spel i samma serie under loppet av ett år. Där och då riktades dock en del ilska mot Valve för att de så snabbt övergav Left 4 Dead istället för att stötta det. Det fanns dock en orsak: första Left 4 Dead var "så trasigt att ingen ville ta i det". Detta enligt Valve-legendaren Chet Faliszek. Han berättar för Game Developer att spelet var trasigare än folk trodde.

Jag tror inte utomstående kan förstå hur trasig Left 4 Dead-motorn var. Den laddade varje karta två eller tre gånger i bakgrunden.

Och försökte man fixa problemet slutade det med att spelarkaraktärer slumpmässigt försvann. Valve ville helst inte ta i Left 4 Dead, vilket i sig gav ringar på vattnet. Istället för att släppa innehållet som dlc eller uppdateringar (som på många sätt varit logiskt) valde man att göra en tvåa. Valve såg innte heller möjlighet till långtgående modd-stöd för första Left 4 Dead.

I slutändan kan vi konstatera att det gick ju ganska bra för Left 4 Dead 2.

Skälen till plötsliga tvåan höll alltså Valve för sig själva då. Faliszek ville helt enkelt inte racka ner på det slit ettan innebar för hela teamet, och lät hellre fansen rikta ilskan mot honom.

När människor offrar sig för att slutföra ett spel, vill man egentligen inte säga att det fanns problem med det... För att visa min uppskattning såg jag hellre att någon var arg på mig för att de trodde att det var min idé.