Metas virtual reality-satsning är en dyr historia, visar företagets senaste kvartalsrapport. Som helhet går företaget (tidigare känt som Facebook) bra, med ökad omsättning och intäkter, rapporterar Games Industry. Men VR-avdelningen Reality Labs, där Quest-headsetsen ingår, går många miljarder back.

Det senaste kvartalet (fram till den 31 september) omsatte Reailty Labs 210 miljoner dollar, vilket är en minskning med 26 procent mot samma period året innan. Man fick räkna in en rörelseförlust på 3,74 miljarder dollar för perioden, motsvarande nära 42 miljarder kronor. Och det är alltså på tre månader.

Quest 3 vill vända trenden.

Läget är lika dystert sett till hur det gått hittills i år. De nio första månaderna sjönk omsättningen med 42 procent jämfört med samma period 2022, och rörelseförlusten var massiva 11,5 miljarder dollar, drygt 128 miljarder kronor. Det är ungefär en sjundedel av vad Microsoft betalar för hela Activision Blizzard och King.

Nyligen släpptes Quest 3, en ny version av företagets trådlösa VR-headset. Den kostar från ungefär 7 000 kronor, eller grovt räknat 3 000 kronor mer än vad Quest 1 och Quest 2 har legat på. Dessa antas ha sålts för kraftigt subventionerade priser för att Meta ville muta in VR-marknaden, och att Quest 3 säljs dyrare kan bero på att det är slut på det. Samt förstås att det sitter dyrare hårdvara i den.