GTA VI är tillkännagivet, även om vi inte har fått en regelrätt utannonsering av det än. Spelet drabbades av en olycklig läcka förra året, men utöver det har det varit tyst kring Rockstars kommande storspel.

Rockstarmag säger sig dock ha pratat med källor som menar att vi kan se fram emot ett rejält grafiskt lyft jämfört med utvecklarens tidigare spel. De hävdar till exempel att klivet från Red Dead Redemption 2 till GTA VI kommer att vara större än det från GTA V till Red Dead Redemption 2, tack vare en rad olika förbättringar av den egenutveklade RAGE-motorn.

Något som enligt källorna fått stor fokus är simuleringen av vatten, som ska skötas av en helt ny teknik som, enligt Rockstarmags, ska ligga betydligt närmre den vätskesimulering vi ser i filmer, fast i GTA VI:s fall givetvis i realtid.

Även fordonen ska få sig en uppdatering och nu bestå av betydligt fler polygoner, vilket leder till mer realistisk förstörelse och deformering. Själva körkänslan ska i sin tur vara liknande den i GTA V. Ett vädersystem ska även påverka världen i högre utsträckning, bland annat i form av vind som piskar upp vågor och påverkar vårt fordon när vi kör.

Helt obekräftade uppgifter, ska tilläggas, men Rockstar brukar inte göra oss besvikna, så vi har garanterat en hel del nytillskott att se fram emot som får GTA VI:s värld att kännas ännu mer levande än de föregående spelen.