Redfall har hamnat i skuggan av Starfield bland årets spelsläpp, och inte blev folks inställning till spelet bättre av att utvecklaren Arkane i februari avslöjade att det kräver en internetuppkoppling, även när man spelar singleplayer. Det hela fick givetvis en hel del kritik, som lyckligtvis inte verkar ha fallit på döva öron.

I en intervju med Eurogamer säger spelregissören Harvey Smith att han tycker att kritiken är legitim, eftersom det finns platser med instabilt internet och personer som måste konkurrera med andra familjemedlemmar om bandbredden. Därför har de nu börjat titta på om kravet går att ändra, trots att de är i ett sent skede av utvecklingen, men han kan inte lova att de faktiskt lyckas.

Anledningen till online-kravet är enligt Smith att det underlättar för Arkane att se hur folk faktiskt spelar spelet och var de stöter på problem. Som exempel nämner han att om spelare konstant ramlar av stegar och dör, kan de se detta och sätta igång att fixa hur stegarna fungerar.

Redfall släpps 2 maj till pc och Xbox Series X/S, och inkluderas i Game Pass. Fredrik fick nyligen testa spelet och har delat med sig av sina intryck i en förhandstitt.