Resident Evil 4 är ett otroligt hyllat spel, men även solen har fläckar, och i fyrans fall är fläcken spelets avslutande miljö. Spelare som hoppats på att den skulle tas bort helt och hållet i remaken lär dock bli besvikna, för så blir det inte.

Det här är inget jag personligen skulle klassa som en spoiler och vi kommer inte att nämna något om handlingen, men vill man absolut inte veta vilken typ av landområde som spelet avslutas i kan man sluta läsa här.

Det handlar givetvis om den omtalade ön, som många anser ställer spelets atmosfär på ända och i största allmänhet inte håller lika hög kvalitet som resten av spelet. I julnumret av Edge Magazine har de snackat lite med producenten Yoshiaki Hirabayashi, som även jobbade på originalspelet. Han säger att teamet delades upp i tre grupper för att jobba med varsitt område i spelet: byn, slottet och ... ön.

Med andra ord lär de inte ta de viktigare delarna av handlingen som utspelar sig på ön och lägga dem i till exempel slottet. Å andra sidan är de inte helt trogna originalet, så det är inte omöjligt att de lyckas göra något bättre av ön, lite som Black Mesa gjorde med Xen-delen av Half-Life.

Spelet släpps hur som helst 24 mars till Playstation 4/5, Xbox Series X/S, och utvecklingen ska vara i sitt slutskede.