Fram till 2017 var det många som såg fram emot det Xbox-exklusiva spelet Scalebound, inte minst för att det var välrenommerade Platinum Games som stod bakom det. Men sedan kom kallduschen när utgivaren Microsoft meddelade att spelet hade lagts ner.

Några år senare sa Platinum-chefen Atsushi Inaba att Microsoft fått oförtjänt mycket kritik för beslutet, och nu har även spelets regissör, Hideki Kamiya, valt att prata lite om nedläggningen. I en intervju med Cutscenes säger han att projektet var en stor utmaning för Platinum och att Microsoft väntade sig goda resultat från dem.

De jobbade dock i en miljö de inte var vana vid eftersom de använde sig av Unreal Engine och dessutom saknade expertis angående att göra ett spel baserat på online-funktioner. I slutänden blev hindren för stora, och de var inte tillräckligt erfarna för att ta sig över dem.

Han ber om ursäkt till Microsoft och alla spelare som såg fram emot det. Man ska dock aldrig säga aldrig, eftersom Atsushi Inaba även sagt att de inte skulle ha något emot att återvända till projektet, men att det är upp till Microsoft.