Uppdatering: EA har förtydligat att Portal bara ligger uppe temporärt inför spelets släpp och att det man skapar inte kommer att sparas. Tjänsten kan därför komma bli otillgänglig inom kort, och skapar ni något kan det vara bra att ta skärmdumpar av inställningarna så att ni kan återskapa det när tjänsten lanseras skarpt.

Ursprunglig artikel: Ingen blir nog förvånad om Portal-funktionen i Battlefield 2042 visar sig bli den populäraste delen av spelet, och redan nu kan vi faktiskt börja lattja med den. Spelet släpps i "early access" i morgon, och inför det har EA tillgängliggjort Portal Editor, som man kommer åt via valfri webbläsare här.

Jag kunde till exempel skapa ett Conquest-spelläge där skadan är uppskruvad till max, ingen HUD eller minikarta hjälper en att hålla koll på ammo och fiender, och där det inte finns några fordon att gömma sig i. Därtill består det ena laget av Battlefield 2042-karaktärer, medan motståndarna utgörs av soldater från Bad Company 2. Prickskyttar är dock ett otyg, så Recon- och Scout-klasserna inaktiverade jag, såväl som vapen med kikarsikten. Trampminor är också sjukt irriterande, så bort med dem.

Man kan även gå in på djupet för att skapa unika funktioner i sitt spelläge. Det demonstreras bland annat av en Reddit-användare, som skapat en regel för att öka spelares hälsa om de håller sig i närheten av andra truppmedlemmar.

Det finns med andra ord en uppsjö av inställningar och alternativ att pilla med, och många lär roa sig med att återskapa sina favoritscenarier från tidigare spel. Men de nya kartorna ser inte heller ut att gå av för hackor, och vi får säkert även en hel del nyskapande spelscenarier att ge oss i kast med.