Spelrattar har på senare år tagit stora kliv framåt tack vare direct drive-teknik. Det är att rattstången sitter direkt på motorn, vilket gör force feedback-skaket både kraftigare och mer detaljerat än när remmar och kugghjul förmedlar kraften. Men nackdelen är skyhög prislapp.

Det blir det snart ändring på. Fanatec har presenterat CSL DD, ett ratthus som allså använder direct drive-tekniken men som ändå bara kostar 350 euro, drygt 3 500 kronor (före svenska merkostnader). Det är en tredjedel av deras i dag billigaste DD-ratthus, Podium Wheel Base DD1, som kostar 1 200 euro, drygt 12 000 kr.

Motorn i CSL DD har ett vridmoment på upp till 5 Nm (jämfört med max 20 hos Podium DD1). "Vanliga" racingrattar ligger mellan 2-8 Nm vridmoment, och CSL DD kan trimmas till max 8 Nm. Kylningen är passiv så du slipper störande fläktljud, och en rattstång av kolfiber ger låg vikt och snabbare rörelser, enligt företaget.

Som alla Fanatec-produkter bygger du ihop en fungerande enhet av rattbas, ratt och pedaler, och eventuellt växel, handbroms och annat. Alla rattar i serierna CSL (billig), Clubsport (mellan) och Podium (lyx) är kompatibla, liksom alla pedaler och tillbehör. Ratthuset har ett snabbfäste och kommer funka med det kommande snabbfästet QR2 när det släpps.

CSL DD fungerar med pc och alla Xbox-licensierade rattar. Däremot kan du inte använda det alls med Playstation i nuläget. Möjligen ändras det om PS-kompatibla rattar släpps framöver.

Så hur mycket kostar en komplett rattuppsättning med CSL DD som bas? Tja, räkna med kanske 7 000 kronor för ratthus, pedaler, ratt och fäste. På ett ungefär.

CSL DD ska släppas under tredje kvartalet i år, skriver företaget. Vi jagar ett exemplar för testning. Mer info om rattbasen hos Fanatec.