Problemen för Marvel's Avengers från Crystal Dynamics har hopat sig ända sedan släppet i september förra året. Försäljningssiffrorna har varit dåliga, next-gen versionerna har försenats och på PC har antalet spelare varit så lågt att matchmakingen inte fungerat.

Även om Crystal Dynamics verkar ha jobbat hårt för att leverera mer innehåll till spelet så lär en av nyheterna som är på ingång inte bli lika populär som nya karaktärer och mer underhållande end-game. De har nämligen utvärderat hur spelare tar sig till maxnivån 50 med sina karaktärer och beslutat att det går alldeles för fort.

I dagsläget är mängden XP som krävs för att gå upp i nivå helt linjär, och detta ska göras om till en kurva så att varje nivå successivt tar längre tid att nå. Detta är inget i konstigt i sig eftersom de flesta XP-baserade spel fungerar på det sättet, men det känns som en märklig ändring i ett spel som redan nu inte är särskilt populärt. Crystal Dynamics själva hävdar att det är för att nya spelare inte ska bli förvirrade av alla färdighetspoäng som trillar in.