Rollspelet Divinity: Original Sin 2 släpptes i torsdags förra veckan, och det ser ut att ha fått en smakstart. Spelet ligger i topp på Steams försäljningslista (före Battlegrounds!), och som mest spelades det av drygt 85 000 människor i helgen.
Det här är siffror som belgiska utvecklaren Larian inte vågat hoppas på, och man har hastigt utökat serverkapaciteten för att möta trycket.
It’s very cool but we’ve never seen this for one our games so we weren’t prepared for it all pic.twitter.com/BfpwNmvpLh
— Swen Vincke @where? (@LarAtLarian) 16 september 2017
Men premiärdagen i torsdags var hyfsat kaosartad. Det var strömavbrott i Larians kontor i Gent, och istället för att fixa sista minuten-buggar tvingades utvecklarna stå och hänga i väntan på att strömmen skulle komma tillbaka. Ett tag strulade uppladdningen till Steam och det var inte säkert att man skulle få saker klara i tid. Men uppenbarligen löste det sig, till allas glädje.
FZ sitter och recensionsspelar för fullt. Om allt går vägen (läs: inga strömavbrott) läser du vår recension i morgon. Tills dess: kolla in Larians strömavbrottsfilm.