Om allt går som det ska får virtual reality-suktande pc-spelare köpa upp sig på en VR-tillvaro i början av nästa år. Oculus Rift och HTC Vive siktar på försäljningspremiär under första kvartalet, men att använda dem kommer kräva sin maskin.

#Nvidias programvara Geforce Experience har uppdaterats med en ny virtual reality-flik, som berättar att det krävs ett Geforce GTX 970-grafikkort av desktop-modell för att köra VR. De säger inte vilket VR-headsetet kraven gäller, men eftersom de är i stort sett identiska med vårens systemkrav för Oculus Rift (Nvidia "glömmer" nämna #AMD-kortet Radeon 290) kan vi utgå från att det är måttstocken.

Oculus Rift (CV1) och HTC Vive har liknande specifikationer – 2160x1200 pixlars upplösning fördelat på två skärmar och 90 Hz uppdateringsfrekvens – vilket kan tolkas som en antydan om minimumkraven för Vive.

Sweclockers har räknat på vad VR-brillorna ställer för krav på hårdvaran, och man drar slutsatsen att de båda headsetsen kräver ungefär tre gånger mer beräkningskraft än ett spel som körs i 1080p-upplösning i 60 Hz. Så här räknar de:

Upplösning, uppdateringsfrekvens och skräddarsydda renderingstekniker innebär att ett grafikkort måste klara av att behandla cirka 400 miljoner pixlar (med shaders) per sekund. Uppskattningsvis betyder det att ett typiskt VR-spel kommer att kräva cirka tre gånger mer beräkningskraft än en motsvarande traditionellt speltitel i 1080p och 60 Hz.

Det skullle förklara Nvidias och Oculus häftiga systemkrav för VR: grafikkort som i dag börjar kring 3000 kronor. Nvidias systemkrav för ospecificerad virtual reality ser ut så här:

  • Geforce GTX 970 (desktop) / AMD Radeon 290 (för Oculus Rift)

  • Intel Core I5-4590

  • 8 GB RAM

  • Windows 7 (SP1) eller nyare