Efter otalet utmärkelser och hisnande höga betyg är det svårt att tro det, men #Naughty Dog avslöjar att det fanns en tid då de tvivlade på #The Last of Us. I en intervju#Sonys Youtubekanal berättar en av spelets regissörer, Bruce Straley, att de långt in i utvecklingen inte trodde att spelet skulle tas emot väl.

– Vi trodde att det skulle floppa. Vi trodde att vi skulle förstöra namnet och imagen hos Naughty Dog som hade byggts så starkt efter år av blod, svett och tårar.

Det var rent spelmekaniskt som teamet inte hittade rätt. Men efter att ha fattat en del avgörande beslut föll saker och ting på plats och spelet blev roligt att spela. För Neil Druckman, spelets andra regissör, var det en vändpunkt när en utvecklare som lämnat studion återvände och öste ur sig beröm. Han blev också lättare i sinnet när han såg andra fatta kontrollen och spela äventyret han jobbat på så länge.

– Då tänkte jag, okej, kanske klarar vi oss.

Hela intervjun ser ni här.