Den amerikanska köphögtiden Black Friday har nått oss i Sverige både digitalt och i fysisk form. Om du känner att du har för mycket pengar kan du spana in vår stora lista över de bästa reorna för att lösa problemet.

Men låt oss återvända till staterna igen, där #Microsoft och #Sony gjort sitt yttersta för att sälja så många konsoler som möjligt. Ska man tro statistik från analysföretaget infoscout verkar det vara Microsoft som dragit det längsta strået med sin Xbox One.

Prissänkt och bundlad med spel som #Assassin's Creed IV: Black Flag och #Assassin's Creed: Unity lyckades Xbox One knipa 53% av den totala konsolförsäljningen. Playstation 4 fick nöja sig med 31%, trots erbjudanden tillsammans med #Destiny och nyversionen av #Grand Theft Auto V.

Informationen har sammanställts via en app från infoscout som belönar användarna som laddar upp sina kvitton. Under Black Friday laddades 182 000 kvitton upp till tjänsten, och det är alltså det urvalet som statistiken baseras på.

Det är med andra ord inte tal om några exakta siffror, och vi vet inte heller hur många konsoler som har sålts under högtiden. Däremot kan undersökningen fungera som en fingervisning och ett tecken på att Microsoft börjar ta igen det avstånd Sony kunnat avnjuta under sitt första levnadsår.

Via Venturebeat.