När #Battlefield 4 släpptes redan två år efter #Battlefield 3 var det många som tyckte att det var för nära inpå, särskilt när de båda spelen erbjöd liknande miljöer. När nu #Hardline ska släppas blott ett år efter fyran är rösterna ännu högre och många undrar varför det inte kunde ha varit en expansion. Thad Sesser på #Visceral Games förklarar:

– Vi har förbättrat fordonsfysiken för krockar är desto viktigare i ett tjuv- och poliskoncept än i Battlefield [3]. Vi har mer att visa än det som sågs på E3. Fler kartor, mer vapen, fler coola prylar. vi har fler häftiga saker att visa upp de kommande månaderna. Fler spellägen, som exempel. Det finns massor av nytt innehåll. Det är inte bara nya texturer på gamla saker.

Samtidigt är många oroliga över att detta är starten för en årlig inkarnation av Battlefield. Dice-chefen KM Troedsson kan varken bekräfta eller förneka det i en intervju med Eurogamer, istället säger han att "inga sådana reglar är satta" vilket kan tolkas lite hursomhelst.