Klockan klämtar för #The Elder Scrolls Online. På fredag slås portarna äntligen upp till online-Tamriel. Pete Hines, marknadschef på #Bethesda, har tidigare berättat varför mmo-rollspelet har månadsavgift. Nu förklarar han att beslutet för betalningsmodellen var ömsesidigt mellan utgivarna Bethesda och utvecklarna #Zenimax Online.

– Vi pratade länge om det. Jag har oroat mig, men jag oroar mig för allting. Det är mitt jobb att oroa mig. Men i slutändan tycker jag det är rätt beslut för rätt syften.

Hines resonerar att om spelet lyckas eller fallerar inte beror på vad andra onlinerollspel har gjort tidigare, utan hänger på vad de själva gör nu och i framtiden

– Om vi levererar innehåll som spelarna vill se kommer de säga: "Detta är otroligt, jag har sjukt kul, de nya grejerna är värda mina pengar och jag njuter". Då fungerar prenumerationsmodellen. Men om vi lägger in saker som inte slår väl ut har vi problem.

Alla kommer inte stanna kvar

Hines förstår att alla spelare inte kommer stanna kvar. Han räknar med att många kommer ta sig an äventyret på andra sätt än de luttrade mmo-rävarna.

– Du kan köpa det, spela skiten ur det under fyra veckor och sedan säga: "Jag är färdig! Jag gjorde allt jag ville göra; en mängd singleplayer-grejer, en mängd PVP, och nu sticker jag!" Då kommer du lämna spelet, prenumerationen är irrelevant. Inträdespriset är därför exakt det samma som vilket annat pc-spel som helst. Du behöver inte betala för prenumerationen förrän dina trettio dagar är över.

FZ:s mmo-räv Mattias Frost kommer leverera en fyllig recension redan på fredag. Däremot kommer han lägga ytterligare dagar och nätter innan den slutgiltiga recensionen komplett med betyg släpps lös.