En kort film på Youtube fick världen att förstå att en getsimulator var vad världen ville spela. "Okej då", sa #Coffee Stain Studios, och beslutade att göra verklighet av vad som från början var en lek i Unreal Engine. Och här är vi nu – filmen har fått 2,7 miljoner klick, #Goat Simulator är förbokningsbart och i dag berättar utvecklarna att världens sannolikt bästa getsimulator släpps den 1 april.

Ja, vi vet vad 1 april innebär, men vi tror ändå att Goat Simulator faktiskt släpps då. Dels för att spelet kan förbokas sen en tid tillbaka (pengar är alltså inblandade), dels ska det finnas spelbart på GDC-mässan i San Francisco den 17-21 mars (märkligt att paja ett 1 april-skämt i förtid). I väntan på releasen kan du fördriva tiden med utvecklarnas korta beskrivning, se den senaste filmen igen och fundera på hur ditt eget kreativa bidrag kommer se ut när du kommer över den medföljande editorn.

Goat Simulator was inspired from old-school skating games, where, instead of being a skater, you’re a goat, and instead of doing skating tricks, you wreck stuff. Charging into a table and knocking it over yields points, and if you can manage to do it while doing a backflip first and a 360 afterwards, you’ll score even more points. With Steam integration, Goat Simulator will also support Steam Workshop where players will be able to make their own goats, missions, levels and more.