I juni förra året rapporterade vi att #Crytek började ställa in sig på att satsa stenhårt på free-to-play. I en ny intervju med Venture Beat berättar Crytek-chefen Cevat Yerli att de tror oerhört starkt på det fortfarande och att målet är att endast satsa på free-to-play-verk om tre till fem år.

– Vi beslutade för fem eller sex år sedan att vi ville gifta kvaliten hos AAA-titlar med affärsmodellen bakom free-to-play. Utifrån den positionen föddes Gface och Warface. Då bestämde vi även att vissa andra spel, hos vissa av våra andra studios, också skulle dra i den riktningen. Men vi fortsatte pressa kvalitetsgränserna på konsolfronten, vilket är den dominerande västerländska marknaden, men vi observerar – och vi ser redan det med Warface – att free-to-play-marknaden växer. Jag tror att över de kommande två till tre åren kommer free-to-play bli en riktig rival gentemot återförsäljarmodellen med kvalitetsspel som Warface. Vi tittar på free-to-play som en kraft som driver vår tillväxt och våra planer att ta över världen. Så vi har en hel del konsoltitlar på gång som är traditionella butikssläpp medan vi undersöker free-to-play-möjligheterna på konsol, säger Cevat Yerli till Venture Beat.

Anledningen att de skapat sin egen spelplattform – Gface – är enligt Cevat Yerli att de andra tjänsterna på marknaden inte var goda nog för deras idéer. Men målet är inte att satsa helhjärtat på att utveckla Gface för att låta andra skapa spel åt tjänsten, utan målet är kort och gott bättre spel.

– Det här betyder inte att vår huvud-business kommer drivas av vår plattforms-business. Vi kommer bara öppna upp möjligheterna och se vad som händer. Vi kommer alltid vara ett spel-först-företag. Vi kommer alltid ha vår egen utveckling eftersom vi är fullständigt dedikerade till att skapa spel. Vi tillhandahåller teknologi, men teknologi är inte vår huvuddrift. Vi skapar teknologi för att skapa fantastiska spel.

För bara några dagar uttalades att nästa Crysis kanske inte ens blir ett fps. Vem vet, kanske är ett icke-fps i freemium-miljö framtiden för företaget.