#Bethesda berättar att de förväntade sig negativa reaktioner på #The Elder Scrolls Online, faktiskt redan innan arbetet på spelet började. Kritiken har bland annat handlat om den visuella stilen.

Bethesdas pr-chef, Pete Hines, säger att många fans förväntade sig att spelet skulle vara ett slags #Skyrim – ett helt orealistiskt önskemål, enligt honom.

– Jag kände verkligen att många förväntade sig Skyrim, fast med massiv multiplayer. Och om vi hade kunnat göra det så hade vi helt enkelt gjort det, eller hur? Vi hade gjort ett Skyrim som lät dig spela med tusentals andra.

Utvecklaren #Zenimax Online har tidigare sagt att detta i dagsläget inte är möjligt för ett mmo. Och Bethesda menar också att kritiken bygger på förhandstittar skrivna av en handfull speljournalister. Spelet visas på E3 delvis för att fler ska få chansen att bilda sig en egen uppfattning. Hines hävdar att de också fått positiva reaktioner och att den tidigare kritiken påminner en del om den som inledningsvis fanns kring #Fallout 3.

– Redan från början visste vi att mottagandet skulle bli blandat. Det är inte helt olikt med vad vi gick igenom med Fallout 3. Den gången var det samma genre, men en annan utvecklare och annorlunda apporach. Nu handlar det om ett rollspel, men eftersom det är ett mmo är det saker som skiljer sig.

Källa: Eurogamer

[video=11754]