I en nypublicerad artikel benämnd "Gold Trading Exposed: The Sellers" publicerar den brittiska spelsajten Eurogamer en välresearchad text om onlinerollspelens mer suspekta element. De storföretag som satt i system att med hjälp av hundratals anställda guldfarmare sälja virtuella föremål, karaktärer och pengar till otåliga amerikaner och européer med gott om pengar men mindre tid. En miljon kineser uppskattas jobba med att farma guld till minimumlön.

En talesman för guldfarmsföretaget SwagVault säger i artikeln att större företag i branschen kan ha uppemot 1000 anställda. Den årliga omsättningen för alla dessa företag tillsammans beräknas vara dryga 10 miljarder amerikanska dollar, uppger han också.

World of Warcraft-spelare står för 70 procent av alla dessa försäljningar. Så Blizzard har verkligen skapat ett mirakel! Jag kan knappt tro att ett spel kan skapa en såpass stor marknad.

Utöver #World of Warcraft är också #Eve Online och gratisspel som #Runescape hårt drabbade av guldfarmare. Det finns också många guldfarmare som specialiserat sig på de japanska och koreanska marknaderna, där titlar som #Lineage II och #Final Fantasy XI är våldsamt populära.