Inlägg av Huskisson

Inlägg som Huskisson har skrivit i forumet

Jag tycker att spelet låter väldigt spännande och skulle gärna gett 15-20 dollar om jag faktiskt hade haft pengar.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Rebecca Black:

@73mpl4R
Menar du XIII?

Nej tyvärr! Det är också ett charmigt spel. Det jag tänker på heter något med Shadow tror jag, och man rör sig på ett rutnät likt det i Might and Magic-spelen. Var en mysig stämning i spelet, och mellan varje uppdrag är det en liten berättelse. Man kunde även uppgradera sina karaktärer också om jag inte minns fel. Fanns 4-5 karaktärer man kunde välja på. De har blåa SWAT-uniformer och är i någon slags cellshade-grafik. Bear hette den stora killen med shotgun som sagt, sen var det en asiatisk (?) tjej som var bra på kampsport.

Jäklar vad bekant det låter! Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter. Återkommer om jag kommer på vad det var för titel.

Kul! Stephen Merchant är mycket rolig och han borde kunna gestalta en dumsnäll robot galant.

http://www.youtube.com/watch?v=gTfFy1b2mwc

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Huskisson:
Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

PC-Spel = Vara ?

Nej, inte i den meningen som du menar nu. När du köper valfritt PC-spel så köper du INTE själva spelet i sig... det är fortfarande utvecklaren som äger rättigheterna till spelet.

Jag antar att det inte är speciellt många som någon gång läst igenom licensavtal.

När du "köper" ett pc-spel ifrån valfri butik så betalar du endast för rätten till att få ANVÄNDA spelet... men detta utifrån utvecklarens egna villkor. Avtalen godkänner man alltid i samband med installationen... godkänner man inte så kan man inte installera spelen.

Folk är alltid så slarviga när det gäller avtal och dylikt... skriver på och godkänner utan att ha ens en aning om vad det handlar om. xD Och så kommer de och gnäller efteråt och har mage o påstå att de minsann inte gjort något fel själva. :evil:

Jag förstår inte riktigt relevansen med ditt inlägg, det verkar vara vanligt med hårklyveri här på FZ.se, men nu ska jag så noggrant som möjligt förklara vad som menades i mitt förra inlägg.

När du går in i en butik och köper ett fodral innehållandes en DVD-skiva med ett datorprogram på så innebär det att du köper dig rätten att bruka det exemplaret av datorprogrammet. Du förfogar även över den fysiska kopian av datorprogrammet som du har köpt och kan således låta förpackningen stå orörd i bokhyllan, bränna en kopia av programmet eller varför inte sälja det vidare. Bara för att utvecklaren fortfarande förfogar över verket innebär det inte att det räknas som något annat än en vara.

Huruvida licensavtalen verkligen är giltiga med tanke på att de många gånger strider mot rådande lagstiftning är också ett intressant diskussionsämne, men det kan vi ta någon annanstans.

Skrivet av FZ.Medlem:
Skrivet av Huskisson:

Andrahandsmarknader finns för allt

Åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och restaurangbesök.

Etc.

Det finns alltid något att haka upp sig på!
Jag talade för det första om varor (t.ex. datorspel) och inte tjänster (t.ex. åka tunnelbana, gå på nöjesfält, åka taxi, klippa håret och gå på restaurang) vilket jag trodde framgick ganska tydligt, men så var visst inte fallet. Varor och tjänster är tämligen skilda saker och det blir därför svårt att göra en direkt jämförelse mellan de två.
För det andra så var inte "allt" menas att tas bokstavligt, det var mer ett kraftfullare sätt att skriva "det mesta" eller "en majoritet" (vilket onekligen inte riktigt har samma sorts genomslagskraft), ungefär som när man säger "Alla barn tycker om att leka" eller "Alla kristdemokrater är idioter", men så finns det givetvis undantag.

Nu kan du lista alla produkter som det inte finns någon andrahandsmarknad för! Det känns inte riktigt som att diskussionen kan fortskrida förrän vi har fått reda på detta.

Här får ni ett inte helt otroligt scenario:

Vad händer om spelutvecklarna lyckas med sitt mål? Efterfrågan på att köpa spel i andra hand kommer givetvis att minska. Vad händer då? Det blir svårare att sälja begagnade spel. Vad händer sedan? De personer som vanligtvis köper spelen nya för att sedan sälja dem har inte råd att fortsätta med detta eftersom ingen vill köpa deras gamla spel. Detta leder till minskade intäkter för spelutvecklarna.

I vissa avseenden känns spelbranschen lika bakom flötet som skivbranschen. Båda branscherna har visserligen börjat inse att de flesta inte har något behovt av att köpa deras produkter i fysiskt format, men vilja alternativ erbjuds? Vi kan ta Steam som ett exempel. Om man säljer sina spel i digitalt format i stället för ett fysiskt sådant så borde det ju innebära att man sparar in en hel bunt med pengar på saker som inte längre behövs: tillverkningskostnader (skivor, manualer, förpackningar), leveranskostnader, avgifter från mellanhänder och personalkostnader för att nämna några. Man tycker att dessa faktorer borde bidra till att priserna sänks med åtminstone några procent, men om vi kollar på Steam-utbudet så ser vi snart att det inte stämmer. Kane & Lynch kostar på Steam hela €49,99. Går jag in på play.com så kostar Limited Edition-gåvan av samma spel €34,99 och då ingår dessutom frakt från England till Sverige. Hur går detta ihop? Jag är visserligen ingen höjdare på matematik men det verkar inte riktigt stämma.

Det börjar bli dags för spelindustrin att inse att problemet kanske ligger hos dem snarare än hos snåla konsumenter.

Skrivet av Saxit:
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Förutom att argumentet då är riktigt dåligt. Men du kanske tror att en begagnad bil har exakt samma kvalitet som en ny bil av samma modell?

Köper jag ett begagnat spel (som inte har någon kod av något slag) får jag som kund ett billigare spel med exakt samma innehåll som ett nytt; butiken får mer pengar än om de sålt ett nytt spel (eftersom de tar rövarpriser på begagnade spel och inte betalar moms för dem); utvecklaren och utgivaren får inte ett öre.

Du kanske tror att ett begagnat spel har exakt samma kvalitet som ett nytt spel? Precis som med en bil är antagligen upplevelsen likadan (beroende på hur gammalt det är) även om det finns "slitage". Jag kanske köper spelet av någon som inte har kvar förpackningen och manualen, då är det väl inte en exakt likadan produkt? Det var ingen klockren jämförelse men det var inte menat så heller, ville mest belysa problemet. Andrahandsmarknader finns för allt och det känns konstigt när tillverkaren av en produkt på ett sådant här sätt försöker hindra den.

En intressant sak är ju att man med åtgärder som dessa faktiskt försämrar andrahandsvärdet för personerna som köper spelet nytt. Spelutvecklarna får väl ge fingret till alla andrahandsköpare om de vill men man jävlas ju samtidigt med de som köper nya spel.

Jag tror personligen att detta kommer leda till ökad fildelning, varför skulle någon som brukar köpa begagnade spel för ett par hundringar börja köpa nya spel för mångdubbla priset? Det finns väl en anledning till att de köper begagnade spel från första början? Tar man då dessutom bort en av de yttersta anledningarna till att köpa spelet i stället för att ladda ner det så är nog svaret givet för många konsumenter.

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Synd att alla spoilers bland kommentarerna syns om man läser dem från recensionssidan...

Skrivet av Boomer:

Lite smågullig artikel.

Meeen.

1) Frank West ÄR Dead Rising, i min mening.
2) Sparsystemet i ettan var gudomligt bra. Man kände att det verkligen gällde att hålla sig vid liv, man var tvungen att tänka igenom vilken väg som var säkrast för att nå sitt mål. Osv osv. Något som behövs i fler spel idag.

Jag tycker att det är synd att de inte kollat över sparsystemet, vet inte hur uppskattat det är generellt men för mig själv så blev det alldeles för jobbigt. Jag spelar spel för upplevelsen mer än för utmaningen och då var inte Dead Rising särskilt roligt. Det var ett riktigt bra upplägg och bra utfört men på tok för utmanande (för min del) med tanke på att det inte gick att anpassa på något sätt. Lägg därtill det faktum att man hela tiden var tvungen att ha karaktären i rörelse då det knappt fanns några ställen att "pusta ut" på vilket gjorde det till en väldigt stressande (och frustrerande i de fall man dog under ett uppdrag och var tvungen att ta sig runt hela jävla transportsträckan igen) upplevelse, nästan som ett GTA-spel där man alltid har Wanted. Rockstar insåg ju till GTA 4 hur irriterande det var att behöva göra om alla moment när man dog under ett uppdrag och lade därför till mobiltelefonen i spelet; likaså införde man i Mafia 2 möjligheten att välja mellan "realistisk" och mer arkad-liknande bilkörning eftersom många spelare ansåg att det förstnämnda drog ner spelupplevelsen, varför kan inte Capcom göra något liknande? Valfrihet har väl aldrig varit något negativt.

Edit: Det vore förresten kanske på sin plats med en spoilervarning i förhandstitten. Det spelade visserligen ingen större roll för mig men kan tänka mig att andra som läser artikeln och inte har spelat klart första spelet kan bli lite irriterade!

Molyneux förbereder nytt tillkännagivande

Han ska bli pappa.

Vad jag inte förstår är argumentet att han "förstör spelfilmatiseringar som kunde blivit bra". Visst, om man lyckades få fram ett vettigt manus och någon regissör med mer erfarenhet och bättre meritlista så skulle det säkert kunna göras riktigt schyssta spelfilmatiseringar. Problemet är bara att filmbolagen inte vill göra spelfilmatiseringar. Visserligen kommer det ju oftast ut åtminstone någon sådan om året, men kvaliteten brukar vara låg och vinsterna är inte speciellt stora. Om något filmbolag ville göra en filmatisering av Far Cry skulle de redan gjort det, alternativt redan påbörjat arbetet med den (exempelvis köpa filmlicensen), men eftersom det är svårt att få till en riktig fullträff för den här typen av filmer så har kanske inte Uwe så stor konkurrens. Dessutom får många det att låta som att det skulle vara helt omöjligt att göra filmatiseringar av vissa spel eftersom Uwe redan har gjort det. Skitsnack. Om något filmbolag skulle vilja filma House of the Dead, Alone in the Dark eller Dungeon Siege så kan de bara köpa licenserna från den studio som äger dessa för tillfället.

Vi som är smarta köper det för 300 kr inkl. frakt från play.com.

"L4D gör det Daikatana försökte göra"

Frågan är väl om utvecklarna ska ta det som en komplimang eller en diss.

Det ser ut som ett PSP-spel.

Grejen är väl den att man måste få ett spel att stå ut från mängden på något område, antingen grafikmässigt eller spelmässigt. Jag bryr mig inte speciellt mycket om att grafiken ska vara banbrytande om man har något annat bra med sig till bordet, som en trovärdig och engagerande story eller grym spelkänsla. Problemet med Mirror's Edge blir därför att man inte imponerat speciellt stort med varken story (futuristisk berättelse i storebrorssamhälle där huvudpersonen blir förföljd av myndigheterna, bla bla bla) eller spelkänsla (stela animationer i ett parkourspel, sterila och tråkiga miljöer), men jag hoppas att framtida gameplayvideor kan visa upp en bättre sida av spelet.

"Visst", och bara för att jag inte tycker att Jumper var en bra film innebär det att jag ogillar hela mediet. Kräsen måste jag också vara eftersom den har mycket bättre effekter än science fiction-filmer från 80-talet!

Det här var inte otroligt. Hade de kört en några minuter lång gameplayvideo där vi fick se hur man helt fritt kunde ta sig mellan byggnader så kanske det hade börjat bli mer intressant men det här videoklippet säger mig inte speciellt mycket. Min erfarenhet är att spelutvecklare brukar vara ganska duktiga på att lova innovativa spelmoment och stor frihet men har sedan problem att införliva löftena. Mycket snack och lite verkstad. Man behöver inte vara bortskämd bara för att man inte blir hänförd av vad skit som helst.

Trött på gnället? Det var ungefär fem sidor fyllda med folk som satt och försökte bräcka varandra i att lovprisa spelet och sedan min kommentar där jag berättade att jag inte tyckte spelet såg särskilt imponerande ut och dessutom redogjorde för precis varför. Är du verkligen så känslig? Ditt liv måste vara väldigt enformigt och tråkigt om du ställer så stora krav på att alla ska ha samma åsikter.

Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av TiCyB:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av TiCyB:

Jag tycker att valet av steril miljö var ganska dåligt i det här sammanhanget, kändes billigt på något sätt. Dessutom tyckte jag att rörelser och liknande såg alldeles för stela och tråkiga ut för att vara parkour. Det här var inte särskilt imponerande!

..va f-n lirar dessa människor för spel till vardags egentligen? ..Alfapet?

Håller med. Får mig att vilja lämna FZ. Orkar inte med sådant skitsnack längre och det blir bara värre och värre...

Haha, är du seriös? Lämna gärna! Tål du inte att folk kommer med konstruktiv kritik i ett neutral forum kanske du borde söka dig någon annanstans. Jag får tycka att spelet ser skittråkigt ut om jag vill medan du får tycka att det ser hur häftigt ut som helst, det är det som är det underbara med åsiktsfrihet. Passar det dig inte så kan du som sagt lämna FZ.

Tål inte du min åsikt så kan du lämna FZ. Goes both ways you know...

Nej, det blir det inte, dessutom var det du och inte jag som började prata om att lämna FZ. Till skillnad från dig kan jag föra en ordentlig diskussion och inte bli ledsen som ett dagisbarn när någon redogör för en annan åsikt än min egen. Om du inte klarar av att folk kritiserar vissa spel vore det kanske bra om du passade på att dra nu innan du blir manodepressiv av alla galna meningsskiljaktigheter. Tänk dig nu att det här är ett långfinger och inte en tumme.

Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av TiCyB:

Jag tycker att valet av steril miljö var ganska dåligt i det här sammanhanget, kändes billigt på något sätt. Dessutom tyckte jag att rörelser och liknande såg alldeles för stela och tråkiga ut för att vara parkour. Det här var inte särskilt imponerande!

..va f-n lirar dessa människor för spel till vardags egentligen? ..Alfapet?

Håller med. Får mig att vilja lämna FZ. Orkar inte med sådant skitsnack längre och det blir bara värre och värre...

Haha, är du seriös? Lämna gärna! Tål du inte att folk kommer med konstruktiv kritik i ett neutral forum kanske du borde söka dig någon annanstans. Jag får tycka att spelet ser skittråkigt ut om jag vill medan du får tycka att det ser hur häftigt ut som helst, det är det som är det underbara med åsiktsfrihet. Passar det dig inte så kan du som sagt lämna FZ.