Inlägg av gebe

Inlägg som gebe har skrivit i forumet

Skrivet av Mox+:

Vad är det för flummiga expansioner, utöver Throne of Bhaal och Black Pits 2? Såg inget på hemsidan om dem. Är det bara konstiga namn för de nya karaktärerna och den storyline som kommer med dem?

Det verkar så. Hittade följande:

Throne of Bhaal: Travel to Tethyr in this thrilling conclusion to the Bhaalspawn saga, and delve into the treasure-filled halls of Watcher’s Keep!

Fist of the Fallen: Help the Sun Soul Monk Rasaad find peace in his quest for vengeance, and determine the fate of a heretical sect.

Unbound: Join the Blackguard Dorn in carving a swath of destruction across the Realms, as he struggles to appease the increasingly bloody demands of his dark patron.

A Shadow’s Life: Recruit the mysterious Thief Hexxat and take up her mission of retrieving long lost artifacts from tombs as far away as Zakhara.

In Defense of the Wild: Protect the innocent and stand with Neera the Wild Mage against a ruthless school of Red Wizards.

The Black Pits II: Gladiators of Thay: Explore the tactical depth of high-level Dungeons & Dragons combat. Turn your captors against each other while you dodge traps and battle for your life against Demi-Liches, Mind Flayers, and the legendary Githyanki.

Gallery of Heroes II: Keiren Yanner: Expand your character collection with these six beautifully painted hero portraits from acclaimed artist Keiren Yanner!

Kört Windows 8 sedan släppet 2012, tycker det är den bästa versionen so far och en klar uppgradering på många plan från 7:an (som var min favorit efter Win 2000). Förstår varför startknappen lades till just för att Tant Agda inte skall bli förbryllad men jag hade gärna sett möjlighet att ta bort den om man vill. Jag känner inget behov av den, tar bara upp plats i taskbaren!

En bra sak de ändrat i 8.1 är söken, att default är en "everywhere" sök när man börjar skriva. Men samtidigt är det nice att de även har kvar Settings på Win + W och files på Win + F exempelvis om man vill specificera söken mer. De som säger att klicka sig runt är snabbare har fel! Win knappen, börja skriv, klicka enter, klart. Alternativt använda hot keysen för de grejer som finns exempelvis gamle goda Win + X menyn, Win + E för explorer, Win + Break för System, Ctrl-Shift-Esc för task manager och liknande.

Också ballt att det går att få Powershell som default kommandoprompt nu! Även om det fortfarande (sedan Windows 95) är bökigt att ändra storleken på prompten. De borde göra den resizable by default istället för att man måste ändra sådant själv.

Skrivet av Darkflow:

Torment må vara bra men kommer inte i närheten av hur bra Baldursgate och ice wind dale var.

Det beror givetvis på tycke och smak men samtidigt skulle jag generellt sett inte nödvändigtvis jämföra dem eller ens placera dem i samma fack.

Planescape: Torment är ett tungt dialogdrivet spel där man, om man så vill, kan ta sig igenom större delen av spelet utan att behöva bruka våld överhuvudtaget. Icewind Dale spelen är å andra sidan hack-n-slash titlar som kan ses som Baldurs Gate möter Diablo ungefär. Balduts Gate spelen kan i jämförelsen ses som någon form av mellanting. Det de har gemensamt är spelmotorn och att de är RPG:n.

Jag tycker både Planescape: Torment och Baldurs Gate (framförallt tvåan) är fantastiska spel om än på olika sätt. Planescape: Torment har dessutom en av de kanske största "vändningarna" jag har varit med om i ett spel och som jag seriöst kan få rysningar av än idag när jag tänker på det (till viss del upp till spelaren att lista ut, ledtrådar dyker upp om man är noggrann, även om det till slut uppdagas i main storyn med). Storyn och dialogen är fan svårslagen i det spelet.

Skrivet av Segas:

Är det någon av alla dessa parasiter som levererat något än? Det här fenomenet har pågått länge nu men ännu inga resultat?

Inga resultat från vad? Kickstarter har funnits i flera år och har tiotusentals projekt som finansierats och levererats.

Skrivet av Jarnehall:

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Err ... har ingenting med att göra att han programmerar i Java. Det är garanterat ett designval. Ditt påstående makes no sense överhuvudtaget.

Skrivet av Bikki:

Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.

Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Jag har endast testat Minecraft som kortast och är väl förmodligen en av få som inte har köpt det och jag är dessutom helt oinsatt i all "drama" och "politik" som kretsar kring Notch som person (något många verkar tycka är mer intressant än spelen han släpper tydligen) men jag kan inte förstå inte hur du INTE kan se innovation i 0x10c? Visst det är fortfarande väldigt abstrakt men några av grundpelarna i designdokumentet som exempelvis den programerbara 16 bitars CPU:n i varje skepp måste ju anses vara väldigt innovativa. Konceptet med att man inte "styr ett skepp" utan agerar som kapten innifrån istället är kanske ingen innovation "per se" men något som är relativt unikt ändå, FTL har ju samma koncept (och det är tydligt helt otroligt bra i din bok?). Sedan Star Citizen, kom igen? Vi vet till och med mindre om det spelet än 0x10c. Det om något har ju potential att bli en överhypad smörja även om jag är hoppfull även där.

Jag ser hur som helst fram emot det här spelet då det har potential att fylla ett tomrum i "space sim" nischen och för att det därutöver visar tendser till många innovativa företeelser.

Såg att Kungen och i princip hela hans party dingade 80 igår, de verkade dock spela spelet.

Skrivet av Traveller in time:

Vad är det för förändringar/förbättringar jämfört med de andra CS versionerna? Vad finns det för nytt i GO? för jag vet för lite om denna version.

Jag fick betan tillagd i Steam helt "out of the blue" för några månader sedan och för en som mig som inte spelat CS på säkert 10 år förväntade jag mig mycket nytt. Tji fick jag! Vad gäller innehållet är det fan samma spel som det alltid varit, tror inte det var en enda ny bana ens, och vad gäller presentationen känns det som ett generic Source-spel.

Förstår inte riktigt varför de skapat det här spelet, vad är poängen att göra exakt samma spel igen? Som jag har förstått det finns det till och med redan ett CS spel sedan tidigare som använder sig av Source-motorn vilket gör det ännu underligare.

Lite missledande titel. Hans uttalande har inget med hur pass funktionellt Windows 8 är eller hur pass avändarvänligt det är. Det handlar mer om att Win8 är en "katastrof" för Steam, främst genom ökad konkurrens på grund av app store och snart Xbox Live på Windows.

Valve tjänar STORA pengar på Steam och de har länge avnjutit något utav ett monopol nästan (främst för att de var bland de första som lyckades stort) men i grund och botten är Steam inget annat än ytterliggare en "app store". Dessutom en app store där du är låst till deras klient (kontrastera med ex. GoG där du faktiskt får en DRM-fri installer till spelen). Jag tycker därmed inte att Gabe skall tjafsa så mycket om "öppenhet" när deras egen produkt inte är mycket bättre på den punkten.

Valve lever mycket på sin image och all goodwill de har i communityn (och den stora skaran fanatiska fans). De har flera gånger visat att de är "the good guys" men at the end of the day handlar det ändå om pengar och det här uttalandet är bara löjligt, oavsett vad man faktiskt tycker om Windows 8 .

Inte funderat på det tidigare men det känns som en rätt liten nisch, känner ingen som spelar mc-spel. För en själv var nog Motocross Madness det senaste, det var riktigt grymt och nöttes flitigt kommer jag ihåg men det var ju för 14 år sedan också. Man kanske skulle prova något från dagens utbud.

Mitt lilla gäng är i slutet av act3 på hell nu (Vi är level 58-59) och kan säga att det är allt annat än enkelt. Bossen i act2 tog väl 4-5 försök och totalt respec för samtliga i partyt för att klara. Men de svåraste är helt klart vissa specialgubbar med vissa sjukt dryga kombinationer av "enchants". Vi har ett par gånger helt enkelt fått lov att skita i vissa sådana gubbar för att det helt enkelt inte går att döda dem. Det är i överlag mycket mer "tungrott" (på gränsen till löjligt ibland) i de högre svårighetsgraderna även mot vanliga gubbar och en eloge till alla de tappra själar som vågar sig på hardcore redan nu

edit: Kan ju lägga till att det helt klart uppfyller alla förväntningar. Jag var tveksam efter betan men nu känns det väldigt gediget och jag har lärt mig gilla skillsystemet.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Vill vara udda och köra monk. Känns som det kommer vara för mycket av allt annat.

Tror det kommer vara rätt jämnt spritt över samtliga klasser. Men skall man vara petig så verkar ju Monk vara en av de mer/mest populära klasserna om man ser till andra surveys/polls:

http://www.diablo.square7.ch/
http://www.easypolls.net/poll.html?p=4fabe57be4b07f44fe547ebe
http://www.reddit.com/r/Diablo/comments/ssmyq/so_about_that_w...
http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/4887789479?page=1

Vill bara göra er uppmärksam på att den där omröstningen fortfarande verkar vara öppen/live (jag hade tydligen itne röstat än), inte för att jag tror att det kommer ändras så mycket tills den 14:e men ändå

Slängde in en edit på originalposten men kan lika gärna skriva ett nytt svar med. Jag har gjort en helomvändning och blivit övertygad. Jag skyller på okunskap och en konservativ attityd. Efter ett par genomspelningar med olika karaktärer har jag sett ljuset. Det kommer bli ett självklart köp trots allt!

edit: Även om utebliven möjlighet till "world pvp"/"dueller" fortfarande är en besvikelse, men man kan inte få allt

Samma, fyfan det här var verkligen årtiondets antiklimax. Jag spelade både ettan och tvåan i flera år, jag spelade betan igår i fyra timmar och har ingen större lust att fortsätta. Spelade en genomkörare med tre andra hypade vänner också och man kunde känna besvikelsen i tystnaden som följde Skeleton Kings fall. Det kändes nästan som spiken i kistan för serien för min del.

Jag har verkligen varit laddad till tusen på det här släppet och är helt oförstående till hur de kunnat göra det sämre än föregångarna. Var är variationen? Varför låsa skills när man kunnat hotswitcha i tidigare spel? Skall det vara en feature att i princip vara låst till typ två attack skills? Hur kul blir pvp på då och hur kul blir det vanliga spelet då? Kan säga att jag i princip använde samma spells/skills på första moben jag mötte som på den sista.

Sedan det här med skills, i tvåan kunde man som exempel välja en Amazon och då välja att använda javelin, spear eller båge. Tre TOTALT olika spelstilar, var nästan som tre klasser i en. Man kunde mixa träd och det fanns variation inom träden. Det var kul att planera ens gubbe och göra den unik! Nu får alla till att börja med tillgång till samtliga spells/skills och samtliga runor gratis, sedan består "customization":en av att man klickar i en runa per skill? Jag skulle gärna vilja bli upplyst av någon att det dyker upp något magiskt skillträd efter en vissa level för det här var fan det sämsta systemet jag varit med om.

Enda jag är glad över är all den tid man nu får tillbaka när man slipper spela det här spelet efter release

edit: Vill slänga in en edit här och säga att jag har gjort en helomvändning och blivit övertygad. Jag skyller på okunskap och en konservativ attityd. Efter ett par genomspelningar med olika karaktärer har jag sett ljuset. Det kommer bli ett självklart köp trots allt!

Skrivet av firsov:

Inte bara jag som är skeptisk längre.
Varför ska det vara så svårt för ALLA spelföretag att följa upp på saker som har gått så bra tidigare. Alla struntar i det som vart bra och vänder sig till nya spelare med något nytt som enbart förstör. Jag är övertygad om att nya spelare hade spelat D3 om de följt upp mer av D2. D2 är ju legendariskt så varför ändra på det överhuvud taget.

Nya map, skills, klasser, ny lore, ny grafik, nya items, utvecklat pvp'n från d2 (som förövrigt är awesome i d2), fokusera på detaljer i spelet så som ljud,grafik, items osvosv. bara vräkt in fräcka små saker överallt hade vart så jävla grymt. Och vilket spel de hade blivit utav det. Folk hade spelat det i 12 år framöver precis som med D2. Där kan man snacka om försäljning och nöjda kunder!

Inte för att jag inte håller med dig på övriga punkter, men bra pvp i D2? Tyckte den var totalt undermålig, fanns inget direkt forum i spelet för organiserad pvp samtidigt som "world pvp" atmosfären som fanns i ettan där man kunde döda vem som helst när man ville, friendly fire (får dock erkänna att det kunde vara rätt drygt som sorc), PK vs. PKK klaner, KOS-listor, att man droppade det man hade på sig när man dog osv. slopades helt. Det var långt i från perfekt i D1 men det kändes mycket mer som ett pvp/pk spel än vad tvåan gjorde.

edit: Jag tycker därmed att det är positivt med arenor och liknande pvp-features i D3. Det jag ville ha sagt!

Skrivet av bleetzer:

Kan bli något intressant. Men jag har svårt för kickstarter grejen. Ska finnas så att om man ger en viss summa, så får man spelet gratis sen. Det kanske finns redan, idk.

Klickade du ens på länken? Det är ju PRECIS det det handlar om? Redan på den lägsta nivån får du ju oftast produkten på de allra flesta kickstarters, många gånger till ett grovt nedsatt pris. D.v.s. du lägger ut pengar (se det som en förbokning eller en investering) på ett spel du vill ha innan det har släppts eller i det här fallet ens utvecklats. Detta innebär att du har större makt över vad som faktiskt kommer inkluderas i ett specifikt spel samtidigt som du kan följa utvecklingsprocessen.

Crowd funding medför att projekt som annars kanske aldrig skulle ha en suck i chansen för att någon annan bestämt vad du vill ha (i spelbranschen, läs: EA, Activision osv) faktiskt har en chans att bli finansierade och verklighet. Men det bästa av allt, tänk, om du inte gillar något behöver du inte lägga pengar på det, bra va!

Skrivet av chopper:

Det börjar bli väldigt tjatigt med "kickstarter projekt" Kan inte spel industrin/utvecklare finansiera sina spel utan att mängder av spelare ska skänka pengar. Då är det något som blivit fel.

Ja, precis! Det är ju "något som är fel", det är just därför crowd funding behövs. Ta ex. Wasteland 2, en uppföljare som beviserligen _MÅNGA_ har trånat efter och som Brian Fargo hade pitchat till utgivare i åratal utan att någon nappade. Nu blir spelet verklighet tack vare fansen! Dessutom kan hans studio nu vara sina egna "herrar" och slippa bry sig om vad alla MBA:s hos en eventull utgivare tror säljer.

Därutöver handlar det ju inte om att skänka pengar. Det är ju som en förbokning, du köper ju faktiskt spelet! Dessutom till ett i många fall otroligt förmånligt pris (ex. 15$ d.v.s. runt 100kr i fallet med Wasteland 2).

Jag har personligen svårt att se varför folk gnäller på det här. Skit i att delta om det inte är något ni är intresserade utav, men gnäll fan inte på konceptet då det förmodligen är det vettigaste som hänt spelindustrin på många år.

Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Floffe:

Jag Floffe, har hängt med sedan Civ 1 och Alpha Centauri. Men V var en besvikelse, det är gjort för barn. Jag hoppas att en expansion kan ändra på det, men jag är skeptisk.

/Floffe out.

Jag har samma bakgrund som dig och när jag började med femman kände jag precis likadant. Men ju mer jag spelar desto bättre är det. Gillar skarpt att världen är uppdelat i hexagonaler samt att du bara kan ha en enhet på varje fält. Det tillför en ny aspekt i strategitänket.

Samma här! Jag tycker visserligen att Civ 4, liksom sina föregångare, är fantastiska spel MEN 5:an är fan minst lika bra i min bok och garanterat bättre vad gäller combat-systemet. Jag har inte spelan 4:an nu på ett tag men jag tror fan jag skulle ha svårt för att gå tillbaka till Stack of Doom.

Skrivet av KatOne:

...
Och förutom att den egna karaktären hade en röst som en av comic relief-piraterna i Pirates of the Carribean,...

Utan att vara insatt verkade det som om spelaren hade "tagit över" någon npc (m.h.a. voodoo?) för att lura någon annan lirare. Han återgår till sina "normala" karaktär i slutet.

Kommer ihåg att man impulsköpte Fallout 97-98 någon gång i tron om att det var en Diablo-klon efter att ha spanat på baksidan av kartongen På den punkten blev man ju besviken men i övrigt är det ett av mina främsta spelminnen från ungdomen. Kartongen med allt som ingår står kvar i hyllan med, i mint condition.