Inlägg av Dah Butlah

Inlägg som Dah Butlah har skrivit i forumet

Podcast-special – FZ och PC Gamer på Gamescom

Äntligen!

Ehm. Bara jag som tyckte att trailern var ganska "meh"?

Bara jag som tycker att båda spelserierna (som fortfarande är riktigt bra) borde återvända till andra världskriget? Åtminstone för något spel var. Modernt krig börjar bli lite tråkigt.

Shogun 2 var najs, men mitt intresee för japansk historia är rätt så svalt. Gillar däremot antiken så Rome 2 hade varit grymt!

En första titt på Ridge Racer Unbounded

Riiiiiidge Racerrrr!

Äsch, det var ju ett PC-demo vi ville ha!

Yay!

Det verkar som att ryktet om att de skulle använda Gamebryo var falskt. http://www.pcgamer.com/2010/12/12/confirmed-the-elder-scrolls...

Inte helt tokiga rekommendationer faktiskt. Känner mig dock lite förolämpad för att de tycker att jag behöver en strategi-guide till New Vegas, är jag så dålig? Sen rekommenderar den ett DLC som jag redan har. Udda.

Battlefield 1914.

Har spelat sedan Rome och älskar serien, trots att AI:n har sina brister. Att den blivit sämre med åren håller jag inte med om. Den var ju helt klart blivit bättre sen Medieval II där datorn kunde bryta en allians efter 200 år bara för att blockera en hamn.

Noooo! The gods have abandoned us!

Nästa Total War avslöjat!

Jajamensan, ni läst rätt, nästa Total War avtäcktes inatt av Creative Assembly och det är en nyversion av orginalet Shogun: Total War från 2000. Spekulationerna hade då gått vilda i en dryg vecka i Total War-communityt på grund av en samling mystiska ledtrådar på hemsidan och på CA:s Twitterkonto. Själv hade jag hopats på Rome II eftersom Japans medeltid inte intresserat mig så mycket innan, men Shogun II kan nog bli rätt najs.

I en artikel på IGN avslöjades en del om spännande nyheter och den fina announcement trailern som ni ser här nedan.

<object id='vid_3223913' width='480' height='270' data='http://media.ign.com/ev/embed.swf' type='application/x-shockwave-flash'><param name='movie' value='http://media.ign.com/ev/embed.swf' /><param name='allowfullscreen' value='true' /><param name='allowscriptaccess' value='always' /><param name='bgcolor' value='#000000' /><param name='flashvars' value='vgroup=shogun2_trl_announcementtrailer_60110&object=76283'/></object><div style='width:480;'><a href='http://pc.ign.com/objects/076/076283.html'>More Shogun II: Total War Info</a></div>

Något gameplay har vi inte fått se ännu, men troligtvis kommer det på E3. Det har även ryktats om spännande nyheter i nästa PC Gamer UK som bör släppas idag. Nedan följer infon från SEGA:s officiella sajt.

Citat:

Shogun 2: Total War™

MASTER THE ART OF WAR TO BECOME THE UNDISPUTED RULER OF MEDIEVAL JAPAN

In 2000, the Creative Assembly re-invented the strategy genre with Shogun: Total War, an unprecedented blend of 3D real-time battles and turn-based management game and the first offering in the multi-award winning series. With over 7 million units sold and universal acclaim from the press and community, Total War has consistently been at the cutting edge of the genre and is today one of the most successful PC franchises of all time.

In 2011, the makers of Rome and Empire: Total War will release the sequel to the game that started it all. Shogun 2: Total War will take long-time veterans and newcomers alike to the next level of strategy gaming on PC. Based on 10 years of experience in making Total War, Shogun 2 is the perfection of the series with a new Artificial Intelligence (AI), revolutionary multiplayer modes, brand new campaign map options and epic 3D real-time battles.

It is the middle of the 16th century in Medieval Japan. The country, once ruled by a unified government, is now split into many warring clans. The player takes on the role of one Daimyo – the clan leader – and will use military engagements, economics and diplomacy to achieve the ultimate goal: re-unite Japan under his supreme command and become the new Shogun – the undisputed ruler of Japan.

Set during the golden age of Samurai warfare, Shogun 2 brings to life the most turbulent period of Japanese history.

Total War redefined:

Shogun 2 is the ultimate refinement of the original formula with a new, cutting-edge AI, more polish and online functionality than ever before. The result is the perfect mix of real-time and turn-based strategy gaming that invites both veterans of Total War and new players to experience the enjoyment and depth of the series.

New character progression:

Choose from 9 different clans and compete on and offline for the undisputed supremacy of Medieval Japan. Gain experience to level up your own character-warlord as well as your generals and agents.

A complete single and multiplayer offering:

Play through the Main Campaign in single player or invite a friend online to play competitively or cooperatively in Campaign Multiplayer mode. Join 8-player multiplayer battles with your own upgradable avatar and climb the online Leaderboard to show the world who reigns supreme. Also including exciting new modes of team play for clans, a first in the Total War series.

New Generation AI system:

Developed according to Sun Tzu’s principles in the Art of War, the Artificial Intelligence constantly analyzes its situation and reacts to your every move with greater precision and variety.

Improved land and naval battle gameplay:

Land battles never felt so realistic with new multi-staged castle sieges and terrain features changing according to the weather and time of the day - turning each engagement into a tactical challenge. Set buildings on fire to force garrisoned troops out and use your units’ special abilities to turn the tide of the battle. Naval combat also offers more variety with the addition of coastal battles. Islands can work as effective cover for your ships, while sand bars and reefs can be used as traps against an enemy fleet.

Accessible and in-depth empire-building gameplay:

A streamlined User Interface makes management of your kingdom much easier. Build and govern cities, recruit and train troops, conduct diplomacy and manage your agents – each feature is now introduced with comprehensive tutorials, gradually revealing the depth of the Shogun 2 campaign map – the heart and soul of the Total War experience.

#blogg

Aftonbladet ringde, de vill ha tillbaka sin rubrik.

Datorspelens tio budord

God kväll/natt eventuella bloggläsare. Det trodde ni inte, jag höll mitt ord och uppdaterade bloggen med ett riktigt inlägg! Tanken var att posta före midnatt, men det tog längre tid att skriva än förväntat, oh well. Eftersom arbetsbelastningen minskat tillfälligt i skolan så får man liksom passa på att blogga lite. Om ni mot förmodan vill läsa mer av mina skriverier finns jag även på Twitter. En sida som tyvärr, likt Facebook, har blivit en tävling om vem som har flest vänner/followers.

Som ni säkert förstår handlar det idag om en nyversion av de tio budorden från Gamla Testamentet, med tio bud som alla spelutvecklare och utgivare bör följa för att uppnå perfektion. Några bud låter kanske inte superviktiga i era öron, och det finns säkert många fler som jag inte har tänkt på, men varje bud som inte följs drar helt klart ner helhetsintrycket, oavsett hur bra resten av spelet är. Let us begin:

[ia=19035; large]

I. Du skall inga andra DVD-fodral hava jämte de lättöppnade

Att plocka ut spelet ur fodralet är inte alltid det lättaste och rädslan för att knäcka skivan är ständigt närvarnade när man långsamt och metodiskt lirkar fram skivan ur fodralet (samma problem finns även med en del film- och CD-fodral). Detta var vanligare för några år sen, men vissa envisas fortfarande med att använda den jobbiga sortens fodral. Det finns en design som är enkel: man trycker på knappen i mitten och skivan ploppar upp utan behov för någon svordomsutgjutelse. Kan inte alla spelfodral följa den designen, snälla? Eller är tanken att man ska kämpa lite för att göra sig förtjänt av att få spela? Så är det nog.

II. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn utan undertexter

Undertexter borde vara en självklarthet nuförtiden, ändå saknar vissa spel (ex. #Assassin's Creed) just denna självklarhet. Jag har både bra hörsel och goda engelskakunskaper, anledningen till att jag vill ha text (engelsk text alltså, svensk text känns bara konstigt) är t.ex. när andra ljud dränker dialogen, när udda/påhittade ord används och när talaren är en berusad dvärg vars stämma dövs av ett imponerande, fast opraktiskt, helskägg.

III. Tänk på Alt+Tab, så att du helgar den

Att spel inte stödjer Alt+Tab-kommandot är idag ovanligt, fast det får komma med för nostalgins skull. Ah, minnen.

IV. Visa aktning för musen och tangentbordet, ty de är datorns, din Guds, största styrkor

Vissa konsolskadade spel (jag tittar på dig Star Wars: The Force Unleashed) låter dig inte använda musen i menyerna och ber dig "trycka på kryss för att inte dö" (virtuell kaka till den som fattar referensen). Sådana allvarliga brott mot ett heligt bud är nästan oförlåtliga och kräver omedelbar botgöring i form av en avkonsolifierande patch.

V. Du skall icke dräpa ett i övrigt bra spel med buggar

Soldater som består av en hög kroppsdelar som glider runt på marken med näsan utstickande ur magen är färvisso väldigt roligt att se på, och Vietcong var efter en patch riktigt bra, men stora och små buggar drar alltid ner betyget. Alldeles för ofta stressas ett spel fram pga. utgivarens påtryckningar och leder till att spelet inte är riktigt färdigt förrän tre månader efter release (ex. valfritt Total War, en för övrigt utomordentlig serie) då det patchats ett antal gånger. En eloge till alla som vågar skjuta fram releasen för att kunna putsa spelet lite ytterligare. En påse brinnande hundpajs utanför dörren till de som inte patchar sina buggiga spel efter release.

VI. Du skall icke tvinga någon att alltid se på intron och mellansekvenser, ty det kan bli seeegt

Jo, jag fattar att Ubisoft har utvecklat det här spelet, kan jag inte bara få trycka förbi logotypen när jag startar spelet så slipper jag förknippa deras logga med seg väntan och ondska (fast det kanske redan är för sent, se bud nio)? Ännu värre är det med mellansekvenser som inte går att trycka förbi, speciellt när man sett sekvensen fem gånger eftersom det är en mycket svår bossfight precis efteråt. Varför inte kolla in Unskippable som också tröttnat på detta för lite cutscene-lulz.

VII. Du skall icke begränsa spar- och laddningsfunktionen

Quicksave/quickload är en vinnande kombination som jag önskar att alla kunde acceptera. Dess motståndare påpekar att spel som exempelvis GTA skulle bli för lätta med denna funktion, men att tvingas göra om en lång biljakt eller actionscen gör inte spelet mer utmanande, det är bara irriterande och återigen: seeegt. Det är inte realistiskt kanske någon annan säger. Är det då mer realistiskt att vakna upp fullt återställd utanför sjukhuset efter att ens helikopter kraschat in i en skyskrapa och exploderat 300 meter upp i luften?

VIII. Du skall icke begränsa grafikinställningarna

Att kunna finjustera grafikinställningarna är livsviktigt med tanke på hur mycket olika datorers prestanda skiljer sig åt. Att bara kunna välja mellan "fult" och "fint" är återigen ett tecken på konsolers skadliga inverkan på datorspel som uppstår vid portningar (jag tittar återigen på dig Star Wars: The Force Unleashed).

IX. Du skall icke smutsa ner din nästas dator med onödigt DRM

Jag vill först påpeka att jag själv är emot all form av piratkopiering och illegal fildelning av spel och har inte olagligt laddat ner ett spel på flera år. Överdrivet facistiska DRM-system är dock fel tillvägagångssätt för att stoppa piraterna som lätt kringgår skyddet medan vi som faktiskt betalat för spelet får dras med krav på bl a konstant uppkoppling till internet och annat hemskt för att kunna spela. Om användandet av DRM betyder att jag slipper ha skivan i datorn eller ger spelaren andra bra fördelar är ett brott mot detta bud inte lika farligt (ex. Steam).

X. Du skall icke plåga din nästas öron med dåliga röstskådespelarinsatser

Far Cry 2 är här ett tydligt exempel på hur mycket ett annars bra spel förlorar på att inte ha bra och inlevelsefulla röstskådisar. Röstskådisarna pratar med noll inlevelse och låter som om de läste sina repliker så fort som möjligt för att kunna sticka därifrån. Ljudet är viktigt helt enkelt och jag önskar att fler la mer krut på bra röster till sina spel.

Sådärja, det var allt. Finns det då några spel som uppfyller alla punkter? Jajamensan, jag kan bland annat rekommendera Half-Life- och Total War-serierna. Eller vaför inte Mass Effect, World in Conflict, Call of Duty eller något annat av alla bra spel därute? Sen finns det självklart spel som t ex Arma II som bryter mot ett eller flera bud och ändå bjuder på riktigt underhållande spelupplevelser. För precis som med bibelns tio budord så är det väl ändå ingen som följer alla bud?

För övrigt vore en korsning mellan Audiosurf och Spotify väldigt trevligt.

#blogg

Nypremiär!

Välkomen till Dah Butlahs Dravel [struntprat, svammel] som har nypremiär! Japp, jag har faktiskt redan skrivit ett inlägg i den här bloggen fast det gjorde inte så stort avtryck i cyberspace så det lär ni knappast minnas. Plus att det postades för över ett år sen, så gick det med den bloggen och dess kontinuerliga uppdateringar. Ähum.

Hursomhelst, i fortsättningen kommer jag att försöka uppdatera bloggen någorlunda regelbundet. Om vi har riktig tur kommer den kanske t.o.m. bli lite småskoj ibland (inte @Ebeeto-skoj kanske, men försöka duger). Bloggbilden blev ju riktigt fin också, om ni undrar över mitt val av motiv miljö är det för att den påminner mig om det asdödsabraomglolznoob!!!111ett spelet Half-Life. Och nej, den är inte gjort i Photoshop, proffsen använder Microsoft Paint. Oh yeah.

Det var allt för mig idag, nästa inlägg förväntas ut redan i morgon så jag hoppas att vi syns igen! Avslutningsvis kan ni få njuta av lite Ernst-Hugo från DuTunnelbanann.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YlTukY9fV9Y&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/YlTukY9fV9Y&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

#blogg

Mysiga nyheter det där, men 300 nya fordon? Stämmer verkligen det?

Skrivet av Benmaskin:

Sökte runt en massa utan att få några rekommendationer att fungera. Till sist fick jag äntligen tillgång till mitt DLC genom att köra spelet som adminstratör och sedan köra updateservice grejen i bin-ship mappen som adminstratör med. Det sparkade igång det hela för mig. Kör Win 7 64 bit.

Tack för tipset, prövade att slå på kör som administratör och nu funkar det för mig (Vista 64bit)! Köpte till och med Warden's Keep för att fira.

Nytt Monkey Island!

Jajamensan, nu är det dags för ännu ett spel i den underbara Monkey Island-serien! Det är Telltale som utvecklar och den första episoden av fem släpps redan i juli. Kommer det bli det bästa någonsin eller kommer det suga ***? Time will tell, sooner or later. Time will tell... Källa

PS. Jag vet att jag snodde Pefsins krönike-namn till min blogg, jag lovar att ändra när jag kommit på nåt bättre. DS.

PPS. Första inlägget förresten, woo! DDS.

#blogg