Inlägg av LancelotSwe

Inlägg som LancelotSwe har skrivit i forumet

Var nästan sugen att köpa versionen så man kunde börja spela i helgen men får bli i veckan då!

Sett lite videos av det, som sagt verkar storyn lite svag men fantastiskt fina videosekvenser. Kanske ger mig på Wargames också, skönt med lite co-op!

Skrivet av Devan:

Du borde hitta dem i din närmaste matbutik, ALLA butiker häromkring säljer bas smakerna (de som inte är limited ed)

De flesta smaker är jättegoda!

https://stdesign.no/media/3319/zeroh-_img_1.jpg

Smultron kom för ett tag sen och den är inte limited ed, och den träffar smultronsmaken perfekt!

https://bilder.kolonial.no/prod/local_products/b062d6f9-c871-...

Lemon-Lime går det åt ungefär en flaska i veckan för mig, riktigt goda! Bäst är de att blanda med Loka/Ramlösa Citron.

Stort grattis till dig och familjen!

Skrivet av Kyraal:

Känner mig lite splittrad. Vill gärna lira Hades 2, men det känns som det kanske kan vänta lite. Disco Elysium har suttit på paus väldigt länge, så det blir kanske det...

Tålamod är en dygd!

Får se om det blir något spel i helgen, känner mig rätt så klar med State of decay 2.

Precis klarat ett par kartor på State of Decay 2, körde blandad svårighetsgrad. Kartan och striderna på Dread och communityt på normal.

Dragit mig för att möta juggernauts hur länge som helst men efter ett par rundor Daybreak lärde jag mig att de är inte så farliga.

Early access release 2022 och full release 2024. Tycker jag är en rimlig tid i early access. Har lagt det i önskelistan så får se om jag slår till.

Härlig recension också!

Några turliga chansningar!

Skrivet av vbgbasse:

Tänkte precis på detta igår kväll. Nån som hört nåt?

Tror de sagt att de ska släppa den ”experimentellt” första halvan av 2024 så snart alltså.

Funderar på det! Är det något ni kommer recensera?

Skrivet av Ichinin:

Blir att börja spela omoddat först, blir spännande!

Överlag inga positiva rykten från många av Microsofts kommande spel. Trist.

Skrivet av Tomas Helenius:

Tack själv! Läste Fredriks recension när jag skrev min, rolig läsning! Tänk att det släpptes 2018…

Skrivet av greb1989:

Tycker väldigt mycket om State of Decay 2, det är ett sånt där spel som jag kan typ "slöspela" lite här och där. Nu var det dock ett tag sedan jag sist hoppade in, men det här gjorde mig sugen så inte helt omöjligt att det kanske kan bli några timmar i helgen. Blir ett bra skäl att damma av Series X om något också.

Tycker förbättringen med infections är klockren, var det jag ogillade mest när det släpptes.

Skrivet av Decado:

Bra recension !
State of Decay 2 är ett av mina favoritspel, men det finns en del förbättringspotential för att bli top notch.
Trailern för 3:an släpptes 2020 och det har varit knäpptyst kring uppföljaren.
Det ryktas om att UndeadLabs har/haft en hel del interna problem.

Hoppas verkligen att SoD3 visas upp om en månad på Xbox showen, annars så kommer jag att ringa ÅKLAGAREN !

Får verkligen hoppas att det kommer mer info om det. Det här är riktigt roligt men som du säger saknar en del också!

State of Decay 2

Om Gud är god så kommer trean snart utannonseras, så det är läge att återvända till tvåan och se hur det har utvecklats. Undead Labs har inte legat på latsidan utan släppt 36st uppdateringar, vissa i mindre laget medans andra är lite större. Om man inte spelat sen releasen 2018 kommer man stöta på många nya funktioner. Grunden är densamma men på det stora hela helt nytt. Jag spelade det vid release och har återvänt kortare tillfällen men precis spelat igenom med ett community genom att rensa två av kartorna på blodsmittan som spridit sig.

Så här ser bilen ut efter ett försök att köra över en feral. Han drog bort tre dörrar innan jag fick honom!

Spelet utspelar sig en tid efter en zombieapokalyps, de som överlevt måste slåss mot zombier, samla in mat och utrustning och hantera andra som överlevt, antingen att bli allierade eller fiender. Du startar spelet med tre karaktärer, antingen tre nya rätt så obegåvade, eller om du spelat innan och sparat dina karaktärer kan du ta tre av dem istället. Du spelar aldrig bara som en karaktär utan du spelar du styr en gemenskap på allt från en ensam till ett dussin karaktärer.

Varje karaktär har fem olika egenskaper som kan levlas upp, fyra stycken är de personliga som alla karaktärer har - Hur bra du skjuter, hur bra du slåss, din konditionsnivå och din “wits”, typ hörsel och hur bra du är på att söka igenom byggnader. Utöver de fyra grundläggande egenskaper finns en femte som påverkar hela gemenskapen. Det finns åtta stycken huvudsakliga som kan levlas upp och uppgraderas, utöver det så finns flera som inte kan levlas upp och ger olika bonusar.

Alla karaktärer skapas slumpmässigt men när du startar dina tre första kan du slumpmässigt ta fram personer med de egenskaper du vill ha.

Ingen karaktärer kan vara bra på allt så det gäller att komplettera så man får de egenskaper man vill ha och behöver. De personliga kan uppgraderas till ytterligare fyra olika egenskaper som oftast kommer visa vägen om din karaktär blir smidig och smygande och beväpnad endast med en kniv eller om du bär en tung slägga och tar dig an horder av zombier.

De åtta egenskaperna som påverkar hela gemenskapen för oss vidare till nästa del i spelet, basbyggandet!

Dina tre karaktärer startar upp på en av fem kartor, alla är rätt så varierande och har olika typer av utposter som kan agera som baser och några av dem har också unika uppdrag, så det finns en del omspelningsvärde i att byta kartor emellanåt. Fördelen är att man kan behålla alla sina karaktärer och sin utrustning och flytta mellan kartorna bäst man vill.

Vid en nystartad omgång startar du nära en startbas som finns på kartan, där finns det plats för en liten odling, en verkstad och en sjukstuga. På plats brukar det också finnas ett kök och ett sovrum. Allting man behöver för att överleva så man kan ta det rätt så lugnt.

Sen gäller det att ta sig runt på kartan och samla på sig utrustning, material, mat, mediciner, ammunition och bränsle. Beroende på var du letar hittar du olika saker, mat finns i gamla affärer, ammunition i vapenaffärer och bränsle i bränsledepåer och bensinstationer. Själva samlandet är det som är segast tyvärr och det är för att inventory-hanteringen är rätt så begränsad. Beroende på vilken ryggsäck och egenskaper du har så har du från åtta platser upp till tolv. Varje liten utrustningsdel tar upp en plats, så teoretiskt kan du ha en full ryggsäck om du bär med mig en patron av varje, från .22 kal till 40mm. Det har också ett viktsystem så om du bär med dig 800 patroner 7.62 kommer din karaktär knappt kunna ta sig framåt. Du har en specificerad plats för säckar som du hittar men du kan bara bära en i taget. Till din hjälp kan du ta med dig en kompanjon som följer dig och som också kan bära utrustning och säckar.

Gäller att ha fräsiga kärror, här är uppgraderade varianter

Eftersom du är i USA finns det självklart bilar också men det är samma problem där, bilen med störst utrymme är en van som bara har 15 platser, visserligen kan en plats ta mer av en viss del men problemet kvarstår. Man får aldrig riktigt känslan att man beger sig ut på plundringståg utan man måste återvända till basen eller någon av sina utposter på kartan.

Kartorna utspelar sig i små counties i USA, det är 3-5 mindre samhällen med landsbygd emellan, att ta sig med bil mellan varje samhälle tar ungefär 1-2 min, så inga jättestora sträckor. Men miljöerna är snyggt uppbyggda, det är tydligt att vi har kommit en bra bit in i förfallet, det står krockade bilar på vägarna, nedbrunna hus, temporära baser som fallit och kraschade flygplan.

Här kan man bo! Här bor the Party People!

Din första bas står sig inte särskilt länge, man vill alltid ta sig till bättre ställen, varje karta har flera olika utposter man kan göra till sin bas. De är dels låsta bakom hur många överlevare du har i din gemenskap, en influenskostnad som agerar valutan i spelet men också låsta bakom blodsmittan. Ytterligare nytt från releasen.

Ditt mål på varje karta är att rensa ut hjärtat av blodsmittan, bokstavligt talat hjärtat. Varje hjärta har en zon den kontrollerar, ger du dig in i den zonen möter du större mängder av den zombievarianten som sprider smittan, om du får för mycket av det så blir du en av dem. Varje hjärta startar ostört men om du ger din i dess zon riskerar du att väcka det. Väcks det till liv börjar den skicka ut små grupper av zombier mot din bas, det blir infections runt om kring, och till slut börjar de attackera din bas.

Detta är den bästa förändring från releaseversionen, då kunde det dyka upp infectionsites runt om kring på kartan som försämrade moralen i din bas, oavsett om platsen låg 50m eller 2km bort från basen. Här känns det “rimligare”, nu kan du till och med stoppa horden innan de kommer fram till platsen de vill infektera. Men för att stoppa det helt och hållet behöver man ta ut hjärtat. Det gäller att vara snabb när man väl börjat, hjärtat lockar till sig horder av zombier när du börjar skada det.

Ett hjärta! Normalt sett mörkröda men detta är ett speciellt Curveball-hjärta så annan färg. Just det här var extra svagt så var tvungen att passa på.

När hjärtat är besegrat kan man ta en ny bas som tidigare varit låst eller skapa sig utposter, de fungerar som extra inkomst av viss materiel beroende på var den är placerad. Också nytt är att de går nu att uppgradera för att ge mer inkomst, fungera som drop-off point för säckar och möjligheten att lära sig nya egenskaper. En klar förbättring från innan då de bara hade en fast inkomst.

Basbyggandet är enkelt och kul, du har begränsat med stora och små platser det kan byggas på. Du kommer aldrig kunna bygga allt utan du får prioritera. Varje bas som du kan ta har dessutom någon unik förmåga, polisstationen genererar extra ammunition, större förråd av det och möjligheten att sortera ut vissa typer av patroner från ditt ammunitionsförråd. Väljer du istället bryggeriet kan du brygga öl och sälja för influensbonusar.

Som jag sa tidigare har varje gemenskaps egenskap byggnader knutna till dem så det gäller att välja väl vad man vill prioritera. Utposterna fungerar utmärkt att kompensera för vissa brister, väljer man att inte ha några odlingar i basen så bör man ha utposter som genererar mat. I stort sett allt man hittar runt omkring i husen kommer till användning i craftingsystemet på något sätt. Man får rätt så fort upp en bra mängd med utrustning i sin bas. Beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på förstås!

Det finns fem svårighetsgrader, från Green Zone till Lethal. Något som dök upp för några år sen är möjligheten att justera svårighetsgrader mer efter eget tycke. Det finns tre olika att välja mellan, action, communityt och kartan. Det går att justera i samma nivåskala som innan, action ökar mängden med zombier och styrkan hos dem, communityt hur mycket resurser som används upp dagligen och moralen i din grupp. Kartan bestämmer hur mycket du hittar runt om i husen och mängden hjärtan. Något för alla.

Spelets stora styrka är fortfarande striderna. Det finns stora mängder med närstridsvapen, från mindre knivar och machetes till basebollträn och släggor. Alla med sina fördelar och nackdelar, du kommer förmodligen använda de flesta typer då det är viss randomisering vilka egenskaper dina karaktärer får. Men att slåss mot zombier i närstrid är inte lika kul som att skjuta dem, och vi är trots allt i USA så det finns alla möjliga sorters vapen. Allt från deras favorit AR15 till 9mm Berettor och .22 kalibriga gevär. Vissa kommer med sikten och ljuddämpare, andra har trummagasin. Chansen är stor att du hittar nya unika vapen varje gång du plundrar.

Risken med vapen är att de låter och kan locka till sig fler zombier. Värst är om du lockar fram en juggernaut, en minst två gånger så stor zombie som tål mycket och slår extra hårt. Ensamma går de att ta ut relativt lätt men om de får hjälp av ferals som snabbt springer längs marken och fäller dig till marken blir det snabbt stressigt. Och om din karaktär dör finns ingen återvändo, då är det slut. Men din grupp lever vidare, bara att fortsätta med en annan karaktär.

En stor elaking! Tog mig lång tid att våga ge mig på juggernauts.

Om du spankulerar omkring på kartan och inte riktigt vet vad du ska göra så dyker det upp händelser runt omkring du kan välja att göra eller inte. Någon ensam survivor som kallar på hjälp, en annan grupp som behöver mat eller en handlare som dyker upp och vill sälja saker. Finns en herre som ger dig utrustning mot att du genomför vissa mål, exempelvis bränner upp en viss mängd med zombier, skjuter 100 headshots. Du kan både få vapen och nya kläder att smycka din karaktär med.

En annan rolig ny del är curveballs, de slängs in från sidan och försvinner sen igen. De kan göra allt från att zombier i en viss del halkar oftare eller att mängden med ammunition ökar i ett annat område. De förändrar hur du tar dig an spelet. Det finns rätt så många såna, har inte stött på några kopior än.

Långt in i samhällets kollaps lever radion vidare. Där får du viss bakgrundsinformation, olika dialoger mellan de olika större grupperna. Blir ändå lite levande. Tycker också de har lyckats bra med stämningen i spelet, om du smyger omkring i ett hus med en hord utanför hörs det tydligt, deras hasande och morrande. Ferals stryker omkring och flåsar och juggernauts grymtar högt. Nätterna är också i stort sett kolsvarta under några minuter, oftast hänger jag i basen och låter tiden gå innan jag vågar mig ut igen.

Trots dess många brister har jag kul med att bygga upp min grupp och förråd, göra oss självförsörjande och samla in så mycket ammunition jag bara hittar så att man sen kan rensa upp sen. Spelet står sig riktigt bra än idag och fungerar utmärkt att spela fram tills dess att State of Decay 3 släpps. Betyger ligger verkligen och balanserar på en 4a.

State of Decay 2
4
Mycket bra
+
Kaoset som uppstår när man lockat till sig för många zombier
+
Kul att bygga och samla på sig utrustning
-
Inventoryhanteringen
-
Röstskådespelet svajar
Det här betyder betygen på FZ
Skrivet av Scream112:

nu har du postat detta i över 5 olika nyheter senaste tiden. när börjar det räknas som spam? och vad är mentalt fel på dig?

Måste bara vara ute efter uppmärksamhet.

"enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé"

Hi-Fi Rush är väl något om inte en unik idé?

Redfall Studion var nog rätt så väntad. Tråkigt det här!

Skrivet av Gen:

Bör man lira 1an först? Lite småsugen men det verkar rätt svårt.

Finns också ett lite lättare alternativ där du ökar lite i styrka varje gång du dör, jag spelade på det läget i slutet och det fungerade bra. Du blev absolut inte övermäktig utan bara lite starkare.

Rekommenderar spelet då det är en höjdare!

Kanske köper det och väntar in full release, får se lite. Ettan var fantastiskt, klarade det ett par gånger. Gillar hur de får till striderna, fastnade för Bastion ordentligt också.

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Vilken häftig resa. Döner, öl och dataspelsmusik! ❤️
Avundsjuk!

Hade jag bara hittat lite gott fika hade resan varit fulländad!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fy fasen vad kul! Känner det väldigt få gånger i livet men jag gör det nu: tyska vore bra att kunna!

De hade en som hade lite mellansnack så hade varit kul att veta vad hon sa

Skrivet av Håkan:

Tjejen din är en riktig ölknäckare. Du som är lång, tar en mellan öl, hon som är lite kortare tar två stora.

Ändå kul att kunna göra nåt sånt här och att hitta det där unika som sammanfogar en, Berlin är dessutom sjukt bra stad, för er som inte varit där!

Berlin var en riktig trevlig stad, hade fantastiskt tur med vädret och hade runt 28 grader, så fick svalka mig med öl rätt så ofta!
Men sen var extra ölen min, hon höll min öl för att jag hittade någon som kunde ta min mobil och fota oss.

Men sen drack hon fler öl senare så

Skrivet av pastapapa:

Fan vad coolt. Gillar när man hittar något sidospår som detta - jag har länge velat se Joe Hisaishi och hans orkester spela musiken från Studio Ghibli-filmerna.

Some day!

Var en trevlig upplevelse att se en orkester spela musik från en av sina favoritspel, kan starkt rekommendera det!

Warno ska äntligen släppas 1.0 23 maj!

Finns att läsa på deras Steam sida men lite info:

Content:

5 Army General campaigns.
8 Operations.
18 Divisions.
Over 1000 units, expertly researched, modeled and voice-lined.
6 Nations: the United States, West Germany, the United Kingdom and France for NATO, the Soviet Union and East Germany for the Warsaw Pact.
Extensive Tutorials and a full range of Skirmish, Multiplayer and Cooperative modes.

Såg några avsnitt ur första säsongen för många år sen, tyckte det var rätt så bra. Jag som typ aldrig ser någon anime var imponerad.

Såg dock Man of Recaps recap av alla säsonger när det släppts, lite krånglig story när man ser det så.

Skrivet av Sebastian Lind:

Kul med Stardew-konsert! Du har helt rätt, det är något väldigt speciellt med Stardew Valley. Fastän jag spelat sedan början av 90-talet är det definitivt på min topp 3 all time, kanske t om mitt absoluta favoritspel. Jag älskade Harvest Moon-serien förr i tiden men Eric Barone verkligen gjorde rent hus med precis alla bondespel som kommit tidigare. Hur lång var konserten? Jag tänker att det finns väl ändå inte så många låtar i spelet, eller gjorde de förlängda arrangemang på låtarna eller hur funkade det?

Svårt att säga men runt 90-120 min, var en paus i mitten också. De avslutade med ett "medley" av flera smålåtar som spelas upp i "10-hjärtan-sekvenserna". Vissa låtar är ju väldigt korta, exempelvis Dance of the Jellyfish, den är knappt 1 minut lång. Det funkade väldigt bra, ingen låt kändes lång eller kort.