Inlägg av Albrion

Inlägg som Albrion har skrivit i forumet

Tycker det är lite tråkigt att de fortfarande inte (och att de inte lanserade detta från start) cross progression.
Hamnar lite i ett PS5-mode nu, så Helldivers 2 försvinner för mig då jag kört det på PC.

Kan tänka mig att 799-899kr för ett riktigt bra spel är helt fine, men då ska det också leverera.

Problemet är när de kränger spel för 799-899kr och dessutom låser innehåll bakom mikrotransaktioner, det för mig gör att jag inte köper spelet alls. Dessutom känns majoriteten av spelen halvfärdiga där det kan ta månader innan de räddar upp spelet från release.

Då köper jag hellre billigare och riktigt bra spel, t.ex Helldivers 2, för 300kr och får välja om jag vill investera i t.ex Battle Pass eller andra mikrotransaktioner,

Ju dyrare spelen är, desto mer ökar förväntningarna.

Ibland är fokus på för mycket innovation och något helt nytt, istället för att göra ett riktigt roligt och bra spel där man förbättrar och skapar det man vet fungerar. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Skrivet av Majoren:

Hoppas det inte blir för mycket nytt bara, vill helst inte ha nån malplacerad ny "innovation" som Nintendo sen ska tvångsapplicera på alla sina spel med slägga om så krävs. Vore kanonnöjd med vissa förbättringar av konsolens och joy-cons design, smidigare online-lösning och fler teman till UI. Gärna hissmusik till både eshop och startskärmen med.

Håller med dig 100%!

Skrivet av lasselason:

Det har gått ganska bra för Switch som släpptes 3e mars 2017, trots att den då inte drog nytta av julhandeln 2016.

Switch var ju rätt så "innovativ" konsol som gjorde något helt nytt samt ett undantag från tidigare släpp. Switch 2 har jag svårt att nå upp till den innovation, utan känns snarare som en stor uppgradering och då känns julhandeln viktig. Men vem vet, de kanske förvånar en då man inte vet något tills det faktiskt är presenterat.

Skrivet av Ghost Writer:

Det hade varit dumt av Nintendo att missa det här årets julhandel tror jag. Argumentet att man vill ha fler spel redo till lanseringen håller inte. Wii U hade väl nästan dubbelt så många spel vid lanseringen jämfört med Switch och hur gick det för Wii U jämfört med hur det gick för Switch nu igen? Och Nintendo 64 hade väl bara 2 eller 3 spel vid lanseringen men det var ändå en mycket lyckad lansering, jämfört med GameCube som åtminstone i väst lanserades med många fler spel och hur gick det för den? Fler gånger än inte vid det här laget har en ny Nintendokonsol lanserats UTAN ett nytt Mariospel förresten. GameCube hade inget nytt Mario vid lansering. Wii hade inget nytt Mario vid lansering. Switch hade inget nytt Mario vid lansering.

Så allt det där om att man vill ha fler spel redo till launch låter mest som undanflykter ärligt talat. Om nästa Switch inte släpps i år så beror det mer troligt på att Nintendo har kalla fötter och är helt enkelt RÄDDA att ta nästa oundvikliga steg, så de velar hellre och förhalar... Och fortsätter mjölka den nuvarande Switch på de sista dropparna. Risken finns dock att fler och fler människor helt enkelt hinner tröttna ju längre de drar ut på tiden. Jag är till exempel redo för en ny konsol och har varit det ett tag nu, men kommer inget nytt från Nintendo snart, då köper jag kanske en ny Evercade eller nåt annat istället och hinner jag göra det innan nästa Switch kommer ut så är det faktiskt inte alls säkert att jag hoppar på Switchtåget igen.

Håller med dig. Tror det kan vara riskabelt att missa julhandeln.
Har man ett par spel redo inkl. bakåtkompatibelt med många av Switch-spelen så tror jag det hade varit guld att släppa den då.

Skrivet av Pretorian24:

Har aldrig spelat WOW men det ser ganska gammalt ut rent grafiskt. Tror ni det kommer komma en "tvåa"?
Jag vet att grafik inte är allt men det var det första jag såg när jag tittade på videon ovan.

Tveksamt om en tvåa kommer. Jag hade gärna sett det, men med tanke på så många år spelet varit live och alla collections av transmogs and mounts folk samlat vill man inte att det går "förlorat". Och inte allt för enkelt att flytta över allt heller.

Ser dock kanske en möjlighet om de på något sätt kan uppdatera all grafik. Men den känns väldigt svår också.

Skrivet av lolipopapa1:

Värt att nämna att det bara är här i 6 veckor. efter det så kommer dom ta bort Battle Royale läget av nån dum anledning

Ett säkert sätt för en release att säga ”får vi ingen bra feedback / bra resultat så kommer det inte tillbaka”. På så sätt så är de fria ifall det inte skulle lyckas med att säga att det ändå var limited. Man får se detta som en beta. Klart de kommer ta tillbaka det asap och permanent ifall det ger det resultat som de vill ha.

Skulle inte heller vara förvånad ifall detta också släpps som ett separat spel, f2p, driva in fler till WoW-Universe för långsiktig ökning av subscriptions och eventuellt till XBOX framåt också.

Spel som är designade för att skapa spelglädje utan att överkomplicera saker. Helldivers 2 är kanske det som dragit fram en riktigt rolig spelglädje för min del på länge.

Skrivet av ScreamingWhisper:

"Epic's egregious breach of its contractual obligations to Apple led courts to determine that Apple has the right to terminate "any or all of Epic Games' wholly owned subsidiaries, affiliates, and/or other entities under Epic Games' control at any time and at Apple's sole discretion." In light of Epic's past and ongoing behavior, Apple chose to exercise that right."

Detta är väl utifrån domen som var i US? Det Apple gjorde nu var att ta bort licensen för Epic Games Sweden AB, vilket direkt går via EU-lagarna då bolaget är placerat i Sverige som ska sköta Epic Game Store Mobile. Därför det blir intressant att se hur EU reagerar. För tror vi behöver se skillnad på vad US tagit för dom och vad EU faktiskt kan bestämma i detta fall för bolag placerade inom EU.

Dessutom hänvisar dem till past och ongoing. Vad de gjort förr vet vi och de blev borttagna av helt rätt villkor för att bryta mot reglerna, men det som de gjort nu är att kritisera vilket inte i sig är något fel (sånt sker konstant och det gör Apple själva också). De två sakerna får vi se som två helt olika saker. Att ge licens, för att sedan ta bort den från Epic Games Sweden AB pga. kritik men inte kringgår något system som kan vara skadligt för användarna, tror jag inte EU kommer se positivt för Apple. Tror faktiskt Apple kommer åka dit rätt rejält på detta faktiskt, men kommer bli långdraget. Men flera jurister som imorse gick ut med att Apple verkar göra det enkelt för EU-domstolen i detta fall och i hur de skrivit mailen (framför allt detta med past and ongoing som påvisar två olika saker men att indragen licens handlar om ongoing, alltså kritik), om EU nu kommer gå in och undersöka.

Skrivet av ScreamingWhisper:

Epic bryter gång på gång reglerna och sen gråter dom ut. Även Google har stängt av dom för samma sak.

Ironiskt med hur folk lyfter fram Microsoft och andra företag som the good guys. Snacka om att man vrider bilden tills den passar ens skeva syn.

Vet inte riktigt hur Epic brutit mot reglerna denna gången? Kritisera ett företag känns inte som motivering nog att stänga ute dem helt och är inte alls kopplat till senaste rättegången i US då denna inte gäller inom EU då Epic Games Sweden AB är baserat inom EU. Det är ju inte så ovanligt att Apple kritiserar andra företag, t.ex senast Spotify. Bara i det fallet att Apple är safe då de äger sitt ekosystem och kan ju göra detta utan problem, men tvärtom så blir det känsligt visar dem nu. Känns som Apple är de som är lite väl känsliga mot kritik just nu och nästan som att skicka ett meddelande till andra utvecklare att "kritiserar ni oss så stänger vi ute er". Lite skrämseltaktik mot andra utvecklare. Som jag skrev tidigare, just nu känns det som att Apple förstör sitt varumärke lite väl onödigt mycket.

Jag har Apple själv och alltid tyckt om Apple. Men det senaste har jag varit både förvånad över hur de agerat men även kommit in på banorna; är detta ett bra företag eller bör jag se över möjliga produkter som inte är ägda av Apple?

Skrivet av Piigge:

Jo, men är inte det lite samma sak som ta beslut vad som säljs i min butik, fast i detta exemplet så har Apple byggit ett stort köpcenter, och dom har ultimat beslut på vilja butiker som får finnas i det köpcentret. Om dom inte vill att Din Sko ska ha en butik där så är det deras rätt som ett privat företag att säga nej.

som sagt är inte ett fan av Apple, och hatar deras walled garden model, men anser att alternativet att öppna upp den modellen är en större skädelse emot vad frihet innebär än att man låter dom göra sin egna grej.

Förstår hur du menar, men sedan måste man se på storlek och konkurrens. Det Apple gör är att hindra konkurrens och det är extremt farligt i längden. Mindre konkurrens har bevisat sig skapa mindre kreativitet och lösningar som inte gynnar konsumenten utan enbart företagen och deras lönsamhet som skapar dem ännu mer makt.

Fördelen med butiker, kläder/skor som exemplet du nämner ovan, är att det finns massvis av dem. Men skulle det enbart finnas Din Sko på över 50% av alla skobutiker så styr du majoriteten av den totala skoförsäljningen och kan därför bestämma att inte ta in det konsumenten behöver eller som främjar konsumenten utan enbart det som gynnar dig bäst ekonomiskt. Det är lite det Apple gör just nu.

Fördelen i detta är att det var i US som Apple vann över Epic primärt kring att de inte får tillgång till deras Developer Tools. EU står inte under dessa regler, så ska bli intressant att se hur EU kommer agera på detta.

Jag har Apple och har alltid tyckt om dem. Men tycker att de skapar otroligt mycket bad-will just nu mot konsumenterna som har deras produkter och i de val som de gör. Förstår helt varför de stängde ute Epic första gången, tydligt att Epic bröt mot reglerna. Men nu tycker jag Apple tar det lite väl långt och onödigt som jag ser snarare skadar deras egna varumärke.

Hades kommer till iOS

Hades, det hyllade spelet från 2020, kommer till mobilen via Netflix! Det ingår alltså gratis vid om man har en aktiv Netflix-prenumeration. Verkar se rätt trevligt ut, allt som finns på PC/Console kommer även finnas i denna versionen. Ett perfekt tidsfördriv när man är på resande fot.

Det mindre roliga är för de som har Android; det kommer släppas som iOS Exclusive tillsvidare.

Skrivet av Aesoprock:

Det är ju fritt för vem som helst att installera Windows på sin Steam Deck. Fullt rimlig jämförelse med andra ord. Det är en dator som skeppas med Linux istället för Windows.

Man kan installera Windows på en Macbook också, skulle inte säga att det är en rimlig jämförelse med en Windows-baserad laptop. Och ska man börja jämföra adderad mjukvara på det sättet så vet jag inte riktigt vart man drar gränsen kring konkurrens. Sedan tror jag inte majoriteten installerar Windows på en Steam Deck vs de som behåller Linux som sin primära mjukvara. Men hade varit intressant att se det

Skrivet av SWEBarb:

Oj så dyr den är.

Håller med dig helt, väldigt dyr för basmodellen. Nog den dyraste på marknaden? Dessutom när de första bechmark-testerna inte visat sig vara bra jämfört mot en AMD Z1 Extreme. Har en känsla att denna kan floppa, om de inte har hunnit optimera den för att skapa magi till lanseringen. Ska bli spännande att se hands-on tester inom kommande dagar.

Skrivet av Tomas Helenius:

Men de pc-baserade spelmaskinerna har ju gemensamt att de stödjer mycket fler grejer än Switch. Jag körde t.ex. Diablo 4 på Steam Deck innan officiella stödet kom. Så jag tycker "Steam Deck" som samlingsnamn funkar (eftersom den var först att bli stor i området).

De Windows-baserade spelmaskinerna stödjer mycket mer än vad en Steam Deck kan göra också. Därför det blir knepigt. Samtidigt så har Steam Deck en fördel om man vill spela sina spel på just Steam och ofta innan officiellt stöd lanseras. Medan Rog Ally/Legion Go/MSI Claw har en fördel att fungera utanför Steam som också kan göra dessa till en PC som man kopplar in till skärmen direkt också för att agera som en "stationär" dator. Jag har både en Steam Deck och en Rog Ally, jag tycker det är extremt stora skillnaderna på produkterna och i vilket syfte inom gaming som man faktiskt använder dem och när. Jag förstår vad du menar, jag håller bara inte med i resonemanget och ser jämförelsen som en Windows Laptop vs Macbook.

Skrivet av lonian:

Vad är en utmanare till Steam Deck då?

Alla handheld, inkl. Switch enligt mig. Lika mycket som att Steam Deck är en utmanare till Switch. Men jämföra en MSI Claw med en Steam Deck är lite som att jämföra en PC Laptop med Macbook. Båda är laptops, vissa spel och funktioner finns på båda, men det finns stora skillnader och det är primärt mjukvaran och därav vad respektive produkt också kan erbjuda.

Tycker därför det är viktigt i den aspekten att jämföra MSI Claw primärt med Rog Ally och Legion Go som primära konkurrenter.

MSI Claw, Rog Ally och Legion Go är en viss typ av handheld, Steack Deck en annan, Switch en annan. Alla håller sig till en gemensam nämnare, handhållna spelmaskiner. Men i och med att de har helt olika mjukvara att det är svårt att jämföra och ska man jämföra så får man också göra det med en likvärdig produkt. Med det sagt så innebär det inte att det inte är en konkurrent, med hade varit en bättre rubrik och fokus att prata konkurrens mot Rog Ally och Legion Go i detta fall.

Skulle inte kalla den för en Steam Deck-utmanare, snarare en primär utmanare till Rog Ally. Är det en Steam deck utmanare kan man kalla den för Switch utmanare också

Windows och Windows. Förstår att man ser det som en utmanare, men två helt olika system i två olika syften primärt i om man vill ha en Windows-dator med alla program tillgängliga eller ha en Linux-baserad handhållen spelmaskin. Finns möjlighet att lösa andra program utanför Steam på Steam deck, men det är lite meckigare.

I grund har dessa olika syften med hur man vill ha sin upplevelse, men samma mål att ha en handhållen gaming-device.

Överlag så har testerna för MSI CLAW inte varit speciellt bra om man jämför med Rog Ally Z1E. Men ska bli spännande att följa utvecklingen av både Claw i form av hur de uppdaterar och optimerar den framåt men också handheld generellt.

Skrivet av magma:

Om inte annat lär väl detta få motsatt effekt? Emulatorer blir ju allt kraftigare och spärras en dyker snart en ny upp och ersätter.

Är ju i princip "rea" så sällan i eshop, och när det väl är "rea" så snackar vi kanske 100-200 kr som max. Jag har i princip bara köpt spel på tradera för några 100-lappar.

Minns när kronan låg på runt 6 kr dollarn, nu är den mer än det dubbla...

Gör precis som dig där. Priserna på spelen, trots att de är bra, är väldigt höga. Köpte senaste Pokémon Arceus för 250kr begangnat istället för 600kr. Tyvärr också många orginalspel från Nintendo, trots om de är 3+ år gamla med samma pris nu som när de släpptes.

Skrivet av PFC Hudson:

Hehe många som tycker det är helt ok att man inte kan spela spelet man köper. Jag förstår att det var oväntat högt tryck. Därför man ofta hyr in skalbara lösningar. Se Palworld. De klarade över 2 miljoner vilket var långt över vad de räknade med. Men det var dyrt.

Hade varit fantastiskt om det var så enkelt!

Som jag skrev tidigare så handlar det inte om att köpa in mer servrar och platser, de har andra saker att jobba med i kodningen för att hantera allt. De gick ut med detta på X och Discord, t.o.m deras VD svarade personligen på de frågorna. Så de gör allt de kan, men det kommer tydligen inte hjälpa att bara köpa upp fler servrar för att öka volymen av spelare, det är kodningen primärt de måste jobba med backend om jag förstod det korrekt.

För att citera Arrowhead, vid frågor om att "bara" köp mer servrar:
"It's not a matter of money or buying more servers. It's a matter of labour. We need to optimize the backend code. We are hitting some real limits."