Inlägg av Fletchett

Inlägg som Fletchett har skrivit i forumet

Inte helt såld på röstskådespeleriet... Amerikan eller inte så saknade det inlevelse. Frameraten i vissa scener såg också lite knacklig ut i trailern (aldrig ett bra tecken).

Men det är ju trots allt Stalker, så håller tummarna.

Skrivet av Tomas Helenius:

Nu vet man ju typ vilka kompromisser S kommer med (prestanda). Men om spelen får begränsat innehåll kan det skapa osäkerhet: ”Kommer jag kunna lira online med S i nästa Forza?”, typ. Sånt skulle få mig att rygga tillbaka.

Split-screen är också en prestanda grej, det beror ju på hur man ser på det. Funktionen kräver ju väldigt mycket utveckling för att det inte ska bokstavligen halvera frameraten. Finns ju en teknisk anledning till varför så många spel helt skippar funktionen nuförtiden.

Att Microsoft också drar sig så mycket för att tillåta det med BG3 säger ju också en hel del om hur de ser på det hela. Detta känns mer som en nödlösning för att inte gå miste om en så här pass stor titel, än ett val de aktivt gör för att droppa Series S. Hade jag stått i valet och kvalet för att köpa X eller S, och plånboken varit en stor faktor, hade jag inte tvekat det minsta.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är det som gör det här så intressant. Kommer de tillåta olika funktionalitet på X och S framöver? Då kan ju S bli avsevärt mindre intressant. Med sänkt pris som följd?

Att Series S skulle bli mindre intressant framöver tror jag inte... köper man en budget modell, så är det till större delen priset som avgör - inte features. Att det finns kompromisser borde vara självklart. Man måste ju vara medveten om att man inte kommer få samma upplösning, framerate, laddningstider, raytracing, etc. Så att det där med att alla "features" är samma är ju redan en sanning med modifikation.

Om Microsoft slänger in "split-screen" på den listan också så känns det som ett relativt litet hopp i min mening.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror bara det var Dark Forces som använde Jedi Engine, men i teorin har du rätt.

Och Lucasart's Outlaws. Men det var visst vara de två titlarna som använde den.

Har provat det i beta, och det var inget för mig. Otroligt simpelt och tråkigt, "standard" mobilspel kändes det som.

Och de lyckades inte ens fånga Warcraft känslan heller... tittar man på HearthStone, så oavsätt vad man tycker om det spelet, så känns det onekligen som ett Warcraft spel. Så var inte fallet här.

Ingen vill ha ett "sammankopplat ekosystem", gör ett bra spel bara. Jisses, EA. Kom igen nu.

Håller med.

Blades UI:et hade personlighet och karaktär. Något som fullständigt saknas i modern design. Och visst ser det moderna snyggt ut, men det samtidigt sanslöst tråkigt och sterilt.

Skrivet av lampis:

Cool stil ändå! Btw, har det aldrig gjorts något spel på Thundercats? Hela serien kändes som ett tv-spel vill jag minnas.

Commodore 64 hade denna guldklimp att bjuda på. Det var inte ett superbra spel om jag är helt ärlig, även om jag har många nostalgiska minnen av det. Kul att jämföra grafiken med Mythforce iaf 😆:

Ja' hade spelat den där betan för en dollar!

Jag verkligen ogillar den här typen av tjänst. Att man bygger upp ett bibliotek över tid, som man sedan får lov att hyra?

Det är ju det sämsta av två världar - man varken äger spelen, och får ändå inte tillgång till vad man vill spela utan att behöva vänta X antal månader. Det här tramset kan Playstation behålla, det ska vara Gamepass-liknande eller inget.

Gjort av tre utvecklare... och slår Battlefield. Hoppas verkligen att det får Dice att förstå att det finns en efterfrågan av såna här spel, men inte på sättet de vill göra det.

Skrivet av Ender:

Jag förblir lika oövertygad som obekymrad oengagerad. Jag vet bara hur överrepresenterade vita män och kvinnor är i data/tv-spel över lag, så när någon märker att en etniska kvinna i ett spel har en scarf så måste det därför vara ett rent plagiat av en annan etnisk kvinna ifrån ett annat? Jag skulle skämmas för att publicera något sådant som "bevis", men den kanske är därför som tweetet är borta också, vem vet.

Vad gäller spelens övriga likheter så kan de ju vara helt obefintliga, men ifall man sitter och cherrypickar bilder från två olika spel så kan man nog hitta hur många likheter som helst.

Låter mer som problemet ligger i hur du tolka det, inte hur det egentligen är - både i att den gruppen du talar om skulle vara underrepresenterade i dagens spel, eller att jämförelsen hade någon slags rasistisk underton.

Skrivet av waeress:

Fast Bioshock har ju lånat från Arcanum som som är ett mycket tidigare steampunk rpg som några av Clockwork's skapare var med och gjorde. Om man ska begränsa det till spel när det kommer till influenser så är det ju alltså tvärtom att Bioshock skaparna lånade från Arcanum och borde ha sagt att det var från Arcanum de tog inspiration.

Ser man istället till att de båda har hämtat inspiration från steampunk genren, oavsett mediaformat, så är det inte fråga om att den ena har tagit från den andra, utan att de båda är inspirerade av samma källor.

Detta är ju dock inte bara den stilen utan hela trailern rakt av dryper av "Bioshock". Visst att det är steampunk... men kör man en snabb googling på "steampunk" får man upp 100 olika stilar inom det som inte alls ser ut som Bioshock. Båda spelen är en slags "Idyllisk Americana Steampunk" och det är inte direkt något man ser särskilt ofta inom spelvärlden.

Skrivet av Ender:

Jag gillar hur han drar parallellen till att en kvinna av färg med scarf måste vara en kopia av...en kvinna av färg med scarf. Nästa gång jag ser en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen kommer jag reagera likadant; "men guuuuud, en ren kopia av det där andra spelet där det var en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen!"

Annars fanns det väl likheter, men kunde inte bry mig mindre...alla spel får influenser av andras verk. Men jag antar väl att det ska byggas upp lite dramatik för en kommande stämning.

Självklart får man använda influenser från andra verk, det är ju så det alltid fungerar... men när de säger att alla likheter är helt oavsiktligt så känns det oärligt. Tror inte de flesta hade haft nån problem om de bara sa at de var stora fans av Bioshock och hade velat skapa något eget i samma stil. Att kalla det "oavsiktigt" ger det hela en "hoppsan, det där såg vi inte"-känsla som bara är löjligt - finns inte en spelutvecklare i världen som inte antingen spelat eller studerat Bioshock Infinite.

Och det handlar ju inte att en "kvinna av färg med scarf" är problemet, det är helheten som skapar det. I kontexten av en värld som ser på alla sätt ser ut som Bioshock Infinites, så ser den karaktären i såna där kläder, absolut ut som Daisy Fitzroy.

Jag trodde det var med vilje att de gjorde en hyllning till Bioshock Infinite... men om de verkligen hävdar att det var oavsiktligt, då får de nog tänka om. Visst att Steampunk Art Deco ser ut på ett visst sätt, men det är ju inte en likhet här inte - har man sett Infinite förut, så är det ju uppenbart var de fick sina idéer ifrån.

Prince of Persia... utan Prince of Persia? Jag förstår verkligen ingenting.

Skrivet av fredde82:

Skit inte där du äter.

Det gjorde han ju inte heller. Han skrev några väldigt tama skämt som passade in på karaktären in-game - på bekostnaden av storföretag, vilket storföretag som helst. Inte Blizzard specifikt på något sätt.

Att bli så pass bestraffad för det är ju bara patetiskt.

Activision Blizzard i ett nötskal.

Älskar Nintendo spel. Hatar Nintendo.

Skrivet av Denper:

Inte riktigt rätt. Story-driven PVE kommer, men inte ”levlande” av heroes, med talent trees etc. Antagligen inte heller en del content som var kopplat till det som procedurala levlar för grinding.

Det som kommer är det vi redan hade i första Overwatch, nämligen mindre PVE events. Skulle inte förvåna mig om det är samma PVE events, fast bara re-skinnade med nya fiender. 🙄

Skrivet av Freakon:

Där tänker jag tvärtom. Om man vill tjäna mycket pengar så bör man levera något som många vill betala för. Ju bättre produkt, ju fler köpare == mer pengar.

De behövde ju bara hålla uppe skenet av att det var något av värde fram till att Microsoft dealen gick igenom. Och för spelarna så handlade det om att övertyga att spelet var något nytt, inte bara en patch som tog bort en massa ett spel de redan spelat i åravis.

Att låtsas PVE var stort och på gång uppnådde båda dessa grejer.

Skrivet av baxtex:

Ja, jag fattar inte heller vem som köper sånt här? Typ när man är 11,12 år?

Kan ju vara vem som helst som vill skydda sin Switch. Att man vill ha lite extra säkert så den inte blir repad eller skadad.

Sen att man betalar så pass mycket för att få ett tema på skyddet, det är ju en annan femma... men jag menar bara konceptet i sig är väl inget nytt. Det är ju ingen skillnad från att man köper ett skydd till en telefon eller vad som helst annat man går runt med.