Inlägg av AdamMK

Inlägg som AdamMK har skrivit i forumet

Har försökt klara det här till SNES flera gånger, men slutar alltid nånstans i staden.
Det var väldigt coolt när man såg det första gången:P

Hm. Tack för tipsen angående moddar.

Jag tycker att det är ett problem som funnits länge, men i många spel kan man också stänga av funktionen, typ i senaste Tomb Raider-spelen tror jag man åtminstone kan minska hur mycket Lara berättar.

Jag tycker dock japanska spel i början av 2010 talet var som värst. Typ Skyward Sword berättar hela tiden en medföljare hur man ska lösa problem. Och i Mighty Number 9 får man inte ens spela för att de ska avbryta hela tiden med att berätta hur man hoppar och skjuter.
Tråkigt att det börjar bli så i fler spel, trodde trenden hade vänt efter Breath of the Wild.

Skrivet av Sarato:

Ser underbart ut. Måste kolla in det!

Skrivet av Anwest:

Snygg recension!

Skrivet av Casimir2323:

Får mig att tänkta på Blue Shadow som jag spelade en hel del som barn. Schyst med gif:arna i recensionen!

Tack så mycket för att ni läser och kommenterar
- ja Blue Shadow har kanske inspirerat grafiskt

Skrivet av Hanzo:

Grym recension!

Jag har inte kört Cyber Shadow än. Har legat länge i backloggen. Tack vare din recension så bumpas spelet upp i prioritet.

Cross Slash ser flashigt och snyggt ut! Tekniken är som hämtad ur Ninja Gaiden (Flying Swallow Attack)! Se videoklippet nedan:

Jag älskar ninja-spel. Det finns som du skriver allt för få som lever upp till klassiska Ninja Gaiden.

Tack för tipsen. Ett annat ninjaspel, fast annan typ av spel, är Shadow Tactics. Riktigt coolt.

Skrivet av Legerdemain:

Ser helt underbart ut. Och, ja, det är väldigt attraktivt med moderna spel som placerar dåtiden i den mentala nutiden. Ibland är det nästan hopplöst att återvända till något man hållit kärt utan att brutalsåga det på grund av något riktigt idiotiskt designbeslut. Som i Ninja Gaiden till NES, där spelets två sista nivåer och checkpointsystemet slår över till genuin frustration mer än smart designad utmaning.

Ja, det kan vara frustrerande. Ninja Gaiden känns nästan hopplöst vissa saker. Men det är sjukt tillfredställande att äntligen klara dem. På den tiden hade man inte så många spel, utan körde samma i flera år och lyckades aldrig klara det

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Sjukt svag för sådana här spel. Körde igenom The Messenger hyfsat nyligen, och gillade skarpt – så det låter ju lovande att du håller detta i princip lika skyhögt. Det här åker upp på önskelistan. Tack!

Det är inte samma spel som The Messenger, men båda känns definitivt inspirerade av Ninja Gaiden - bossarna känns som man tagit en hel del inspiration från Shatterhand.
Det är också en annan ton än i Messenger, som är väldigt humorfyllt. Det här är mer allvarligt likt Ninja Gaiden.
Gameplayet i båda är fantatiskt!

Jag spelar mest plattformsspel i 2d, strategispel/management, rollspel och fps.
Jag skulle vilja pröva något nytt.

En genre jag saknar är snowboardspel. Släpps såna fortfarande? Älskade Supreme Snowboarding och 1080.

Jag blir omedelbart intresserad av Warside - fast jag undrar också hur nära man får kopiera ett annat spel egentligen: D

Wargroove är ett annat spel i samma stil som ändå känns lite mer eget med medeltid/fantasy-stuk

Jag tycker att den här tråden visar på att betygsrutan ställer till mer än den hjälper.
Om man läser texten i sin helhet framgår det att Jonas inte tycker att klädseln förstörde spelet, men kunde bryta inlevelsen från spelets ton i övrigt (tror jag?).
Det är också oklart om karaktärsdesignen är ett större minus än kontrollerna?
Det ser man inte om man bara läser betygsrutan.

Om man nu har en betygsruta, tycker jag att inlevelsen bryts är en legitim minuspunkt, som kan dra ner betyget, som man också kan hålla med om eller inte.
Det kan ju vara andra saker också, som att musiken inte passar in i spelets miljöer, eller att det är dåliga röstskådespelare.

Sen är ju allt subjektivt, och man får väl bilda sig en egen uppfattning, vi läser ju bara hur Jonas upplevde det hela. För många är karaktärsdesignen ett plus. Om enskild person inte kan säga hur de upplevde det hela är det väl ingen mening med att ha recensioner alls.

Ser riktigt mysigt ut. Trodde först en jämförelse skulle bli till Stronghold, men ja det ser Total War:igt ut.

Tänk vad krångligt det måste ha varit att hålla koll på allt som en riktig lord, när de inte hade en drönare i luften som kunde se allt ovanifrån och zooma in och ut.

Skrivet av Aletheides:

Det beror lite på vad för spelmekanik du gillar.

Det finns väldigt mycket att välja mellan.

Tack så mycket! Jag har lite saker att spana in då! Octopath ser riktigt fett ut

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det har inte ubisoft-formeln, utan är öppet mer som ett gammalt JRPG där det finns grottor med kistor och liknande för utforskande, men med ett mer storyfokus.

Tack detsamma för att du läser.

Tack för info. Kanske blir ett köp nån dag då, om inte annat för den fina stilen.

Lol. Samma uttryck som Max Payne

Spelat Resident Evil väldigt sent, men när jag läste det här slog det mig hur oerhört likt det är
Jag har kört skaparens senare spel han gjorde i Adeline Studios, och kontrollerna är likadana där. Borde köra igenom det någon gång.

Tänkte just fråga om bilderna är från en faktiskt gammal dator.
Kul att du beskriver hur det var att spela för länge sedan. Vilket jäkla meck att hålla på med alla disketter alltså, jobbigt om en av dem skulle försvinna

"dotter till självmordade Jeremy Hartwood" jag gillar nya böjningar på ord. Gör språket levande.

Det ser riktigt fint ut, men är det en öppen värld som är ett JRPG eller är hela spelet som spelet Mad Max?
Handlar det om att rensa baser och grottor på skatter och fiender, eller handlar det om att göra detsamma men någon slags turordning var man ska, med kristaller att hittar och dylikt?

Jag gillar gamla JRPG:n.

Tack för recensionen förresten

Är lite nyfiken på vad det är för kuriosalappar man hittar att läsa som är spännande att läsa?
Är det från utomjordingarna eller jorden före de kom? Utspelar spelet sig jättelänge efteråt eller kort därefter`?

Bra skrivet!

Skrivet av Ichinin:

Gillar inte såna här spel, men coolt att du använde animerade gif i recensionen.

Jag tror det är min favorittyp av spel : )
Troligen för att det jag växt upp med.

Men kul att du gillade layouten/gifarna!

Jag tycker inte de översatt bra förr i tiden heller. Det har ju kommit massa fan-patchar på gamla JRPG för att de är så dåligt översatta.

Sen blir det inte bra engelska av att översätta japanska direkt heller, det beror på kontext. Det viktiga är det är samma budskap.

I de här två exemplen skulle det nedre exemplet kunna vara att butiksägaren på andra sätt uttrycker sig att han vill gå sin egen väg, vilket han verkar göra då han har sin egen valuta. Det kan ju lika gärna vara att han är megakapitalist och kommit på ett smart sett att tjäna mer pengar genom att ha sin egen valuta, eller tro att han kommer göra det (se avsnittet från It´s Always Sunny in Philadelphia).

Det övre exemplet ser konstigt ut, den mellersta kommentaren verkar inte höra hemma i sammanhanget. De andra är olika översättningar av samma mening.
Min haltiga direkta översättning:
Roora- Den personen - var är han/hon? (på jättegammaldags språk)
Den andra personen - Han/hon är nästan där
- Samarbeta med honom/henne för att rädda det magiska landet.

Det är en kass översättning, men ville visa hur det blir om man bara direktöversätter - det är svårt att översätta nyanser och ton, ibland behöver man lägga till lite, men som sagt, meningen i mitten till höger ser bara konstig ut.

On Topic: Jag vill också spela JRPG:n. Men tycker de brukar lida av att överförklara allting hela tiden. Tycker både Anime och Spel var bättre på att inte göra det förr i tiden. Men den trenden kanske har svängt nu igen, och precis som du skriver Fredrik har ju även västerländska studios börjat göra "JRPG:n" som ser riktigt bra ut.
Har någon något tips på ett bra modern JRPG att försöka med för en som bara kört igenom de gamla på SNES och Gameboy?

Skrivet av VilePlacenta:

Bra recension. Ser riktigt trevligt ut, så det får bli ett köp. Tack ska du ha!

Kul att du blev lockad!
Riktigt feta chiptunes i spelet också!

Känner lite både och.

Morrowind är ganska komplicerat, men älskar hur mycket man kan påverka stats.

Samtidigt brukar jag inte gilla när spel har 1% bättre något, känns rätt så meningslöst, även om det inte är det ihopsamlat.

Skrivet av VilePlacenta:

Det där låter ju helt okej. Vad är det för ljud du strävar efter? Jag har inga direkta tutorials som jag kan rekommendera. Jag plöjde massor av videor och liknande och sen bara satt och nötte och nötte och plinkade, och till slut började det sitta. Övning ger färdighet är det enda jag kan konstatera egentligen.

Vad använder du för devices?
I din senaste låt runt 10 sekunder har du instrument som låter nice.
Vad kallas den effekten?

Även om jag tror jag förstår det melodiska är det svårt att ge instrumenten lite variation och dynamik med diverse effekter. Låter lite platt i mina låtar.

: )