Inlägg av Anton Q

Inlägg som Anton Q har skrivit i forumet

Det är väl mer serien i sig som eventuellt behöver "få en chans".

Kommer den fortsätta bli sämre eller inte.
Skulle det bli en jävla kanonsäsong så sitter man väl inte och hakar upp sig på att det är nån annan som spelar huvudrollen.

Känner mig mycket mer tveksam kring kvalitén på serien, Hemswört kommer väl säkert iaf göra ett helt okej jobb tänker jag.

Haha shit.
Såå tondövt.

Sen är det ju är aktieägarna eller "marknaden" dom vill hypea igång, mer än spelarna.

Men när man börjar bry sig mer om att göra aktieägarna glada än spelarna - konsumenten av produkten.
Då har man helt tappat rikningen och det är countdown tills man dödförklaras.

Det funkar ett tag rent företagsekonomiskt, men ju är ju ett väldigt kortsiktigt (och jävligt cyniskt) tänk.

Känns som det här blir vanligare och vanligare att företag blir mer och mer börs-facing, ist för consumer-facing.
Dom säljer inte spel till gamers utan aktier till investerare mer än något annat.

Skrivet av Tomas Helenius:

Men det står ju att planet kodas av svenska Heatblur. Vad är fel? (Ja, jag missar säkert nåt uppenbart.)

EDIT: ah, fattar - är syftningsfel. Skriver om. Tack!

Ah precis, gött.
As you were.

Skrivet av Tomas Helenius:

Planet F-4 Phantom kodas av Heatblur, vilket står i nyheten. Eagle Dynamics är ursprungligen från Ryssland.

Ajuste. MIssa dä.

Mia culpa.

Står fast vid rubrikgrejjen dock

Tyckte rubriken fick det att låta som att det var själva planet F-4 Phantom som är svensk-utvecklat.

Studion verkar ju dock ha Ryskt ursprung men är numera baserad i Schweiz?
Har herrn blandat ihop Sverige och Schweiz? Där är väl typ Amerikaner som gör det?

Arkane had it coming like (även fast lite väl)

Men Hi-Fi Rush studion??? Det är ju typ ett av dom fräschaste actions-spelen på länge.

Om dom gör ett jävla top notch action-spektakel åt er (microsoft) och det inte säljer, skyll det på marketing-avdelningen.

Är väldigt vanligt att den typen av spel är såpass speltestade på folk med målet att eliminera perioder där spelaren inte vet vad dom ska göra, eller bara springer runt eller liknande. Går fel... Med mera.
...Att väldigt många spel känns det som man i princip kan trycka kontroll-stickan åt hållet som signaleras och följa enkla prompter så spelar spelet nästan sig själv.

Tror delvis att Dark Souls (osv) popularitet är ett tecken på att vi är trötta på det.
Det blir annars i princip som att kolla på en film bara - du bara flyter igenom spelet.

Det är gött när spel tvingar en att engagera sig.
Att man MÅSTE tänka på vad som finns, vilka val man har, vilken information man har tillgång till osv osv...

Typ Dark Souls är inte SÅ jävla svårt förutsatt att man tar sin tid och klurar lite osv.
Det är precis svårt nog för att det ska vara nödvändigt för en att tänka och förstå hur världen och systemen fungerar.

Är utless på spel som spelar sig själva.

Skrivet av Margy:

Dark Horse har svarat på detta så det är sannolikt en "art book" eller en serieversion.

https://twitter.com/DarkHorseComics/status/178499803682295405...

Ah, segt.
Vet inte om jag bryr mig om det inte är ett spel.

Ah, spännande!
Returnal var ju fett med fett.

Gör dom Fallout/Starfield vill dom ha Elder Scrolls, gör dom Elder Scrolls vill dom ha Fallout.

Om dom vill att det här varumärket inte ska börja akut tappa sin kredibilitet så får dom helt enkelt lugna sig mellan spelen.

Sen känns det ifs som Bethesda (Game Studios) sjunger lite på sista värsen.
Dom må antingen förnya sig eller så är dom på vägen ut, eller iaf neråt.

Så inte vet jag, kanske ge Fallout till någon annan - Obsidian?

Skrivet av Ender:

Det största felet som jag ser det med dagens ökade spelpriser är att utgivarna vill ha en fågel i handen, de tio i skogen, deras ägg, släktingar och flyktiga vänner på facebook. Ifall det nu enbart handlade om att de behöver få in mer pengar för att kunna skapa stora grymma spel (vilket i sig tydligen är näst intill omöjlig) så hade jag kunnat köpa resonemanget, men det näjer sig ju inte utvecklarna med.
Spelen ska dessutom anpassas för att vara en ekonomisk mjölkko på ett eller annat sätt, kosta vad det kosta vill för spelarna och deras upplevelse. Store, battle pass, MTX, skinnmarknad, online-krav, early access, early release access, QoL, betala för spelmekanik...det är ju för fan ingen ände på det.

Så JA, spelen har blivit för dyra för sit eget bästa. Ge mig ett spel som Witcher 3 (eller Baldurs Gate 3, som jag förstått), där någon verkligen skapat något fantastiskt...DET kan jag hosta upp kulor för, men skippa all övrig girighet. Ska jag betala uppemot 700-1000 spänn för ett spel så vill jag ha ett riktigt spel, inte en sorglig ursäkt för att sälja in-game cosmetics till överpris.

Precis... Är det ett gediget spel och en stor och komplett helhet så är det ju fine.

Det som stör mig är att hur spelen ska mjölkas kontinuerigt.

Det påverkar inte bara hur mycket ett spel kan komma att kosta med i många fall så leder det också till längre kvalité ist för högre, då spelen designas för monetiseringen, ist för att designas för att vara en så stark/bra upplevelse som möjligt.

Känns som FZ plockar upp det här med högt inköpspris pris om och om igen, även fast ingen nämnvärd utveckling har skett där. Ett "AAA-spel" kostar ungefär lika stor del av din löning som förut, princentuellt.
Den utveckling som skett och är oroväckande är omställningen till mjölkandet.

För spel som man har med sig.. Eller för "riktiga" AAA-spel typ kanske God of War, till exempel.. Not really?

Har väl inte blivit så värst mycket dyrare än förut justerat för inflation?

Har väl gått upp rent procentuellt ungefär i linje med falukorven.

Skrivet av Jonny Myrén:

Jorå, det är på sin plats att som skribent påpeka saker man tycker sticker ut, vare sig det gäller det estetiska eller spelmekaniska – det blir väldigt märkligt om vi inte får kommentera vad vi skriver om. Att det finns en anledning och tanke bakom det lila designvalet tvivlar jag inte en sekund på, men vidhåller att det ser märkligt ut.

Jag tyckte det var en märklig kommentar som inte passade sig.

Men det får du väl göra.

Feedback bah.

Skrivet av tisse:

Tror Nord Korea passar dig bättre som land att bo i om du vill ha media där skribenter inte får ha sina egna åsikter om utseendet på ett spel.

Ja det verkar inte bättre.

Önska mig lycka till!

Citat:

kanske lite väl färgglad, eftersom prinsen och hans medmänniskor av oklar anledning har lila hud.

Stiliserad ljussättning/cel-stilisering.

Varför det ser så? För att det var så dom valde att göra det.

Vet inte om det är på sin plats att ifrågasätta varför ett spel eller en video ser ut som den/det gör... Eller isåfall kanske här i kommentarena först.. Är det kanske lite mer på sin plats.

Looks amazing.

Inte förvånad att gejmplej ser mäkta tajt ut när det är från Evil Empire. Men jäklar vilken tajt art dejrekshön det hade också.

3vlit.

Skrivet av heady89:

Man kan lätt spendera år på att detaljera innehåll som folk bara flyger förbi på sekunder eller minuter

Om ett spel aldrig drabbar en som något speciellt unikt eller intressant.
Om det aldrig får dig att skita på dig - eller gör att du får stånd - då borde utvecklarna kanske lagt dessa år och alla dom pengarna på det ist för på saker som flyger förbi på sekunder och minuter.

Kvalité skapar man inte igenom att lägga maximala resurser på minimala detaljer.
Kvalité skapar man igenom att lägga precis rätt saker på precis rätt platser.

Big difference.

Skrivet av ZF:

Fast i många indies är det ju däremot ytterst vanligt att ta det här med ©opy®ights™ med en rejäl grävskopa "friskt vunnet förhoppningsvis inget förlorat".

Ge mig ett enda exempel på där det hänt och resultatet har varit ekonomisk gangst för någon indie-studio alls..
Om du gör det så jag kanske beredd att lyssna vidare.

Lekmän som gör projekt av typen, typ, "Super Mario 64 fast i Source-motorn!" som iaf hos FZ är väldigt välrapporderade kring.
Deras projekt är endast anmärkningsvärda i egenskap av hur kreativt labil samt varumärkesjuridiskt naiva dom är.

Sen finns ju devisen "there is no such thing as bad publicity".

Men jag är nog hellre okänd än internationellt uppmärsammad för ett projekt som är så jävla trött så det är olagligt

Aajuste, det vi pratade om:
Nä, typ inga utvecklare/utgivare tjänar pengar på att rippa off andra utgivare/utvecklare på varumärken osv.

Finns många som tjänat mycket på att inspireras kanske lite väl mycket av andra grejjer...
Men finns en tydlig linje mellan dom och str8 ripoffs.

Att det kunnat vara bra är ett dåligt substitut för att vara bra.

Skrivet av ZF:

Ja det skulle jag säga är förmildrande. Men det beror ju på. Om det är ett annat redan populärt spel, från en annan utvecklare och eller utgivare, så behöver de ju knappast draghjälpen utan tvärtom hjälper spelet som får gästmaterialet. Då är det kanske helt rimligt att de får betalt för det.

Generellt så handlar det om andra spel från samma utgivare eller utvecklare.

Det är ju ingen som lägger in content osv från andra spel eller franchises för att typ dom är fans eller nått
För det första så är det inte legalt att spotansälja typ Sonic skins i t.ex. League of Legends utan någon överenskommelse med dom som äger det.. Så det händer inte.

När sånt händer handlar det om att man aningen kommit överens om att göra reklam för varandras spel eller som för det är för det mesta att t.ex. EA vill pusha releasen av typ Anthem igenom att släppa skins med Anthem-motiv i typ Mass Effect eller så.

Efter det strukturerades om lite inom Blizzard så finns det t.ex. Diablo skins I Overwatch nu osv.
Det handlar om branding och exponering.