Diskutera – Har AAA-spel blivit för dyra för sitt eget bästa?

Medlem

Det största felet som jag ser det med dagens ökade spelpriser är att utgivarna vill ha en fågel i handen, de tio i skogen, deras ägg, släktingar och flyktiga vänner på facebook. Ifall det nu enbart handlade om att de behöver få in mer pengar för att kunna skapa stora grymma spel (vilket i sig tydligen är näst intill omöjlig) så hade jag kunnat köpa resonemanget, men det näjer sig ju inte utvecklarna med.
Spelen ska dessutom anpassas för att vara en ekonomisk mjölkko på ett eller annat sätt, kosta vad det kosta vill för spelarna och deras upplevelse. Store, battle pass, MTX, skinnmarknad, online-krav, early access, early release access, QoL, betala för spelmekanik...det är ju för fan ingen ände på det.

Så JA, spelen har blivit för dyra för sit eget bästa. Ge mig ett spel som Witcher 3 (eller Baldurs Gate 3, som jag förstått), där någon verkligen skapat något fantastiskt...DET kan jag hosta upp kulor för, men skippa all övrig girighet. Ska jag betala uppemot 700-1000 spänn för ett spel så vill jag ha ett riktigt spel, inte en sorglig ursäkt för att sälja in-game cosmetics till överpris.

Medlem

För spel som man har med sig.. Eller för "riktiga" AAA-spel typ kanske God of War, till exempel.. Not really?

Har väl inte blivit så värst mycket dyrare än förut justerat för inflation?

Har väl gått upp rent procentuellt ungefär i linje med falukorven.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Ender:

Det största felet som jag ser det med dagens ökade spelpriser är att utgivarna vill ha en fågel i handen, de tio i skogen, deras ägg, släktingar och flyktiga vänner på facebook. Ifall det nu enbart handlade om att de behöver få in mer pengar för att kunna skapa stora grymma spel (vilket i sig tydligen är näst intill omöjlig) så hade jag kunnat köpa resonemanget, men det näjer sig ju inte utvecklarna med.
Spelen ska dessutom anpassas för att vara en ekonomisk mjölkko på ett eller annat sätt, kosta vad det kosta vill för spelarna och deras upplevelse. Store, battle pass, MTX, skinnmarknad, online-krav, early access, early release access, QoL, betala för spelmekanik...det är ju för fan ingen ände på det.

Så JA, spelen har blivit för dyra för sit eget bästa. Ge mig ett spel som Witcher 3 (eller Baldurs Gate 3, som jag förstått), där någon verkligen skapat något fantastiskt...DET kan jag hosta upp kulor för, men skippa all övrig girighet. Ska jag betala uppemot 700-1000 spänn för ett spel så vill jag ha ett riktigt spel, inte en sorglig ursäkt för att sälja in-game cosmetics till överpris.

Precis... Är det ett gediget spel och en stor och komplett helhet så är det ju fine.

Det som stör mig är att hur spelen ska mjölkas kontinuerigt.

Det påverkar inte bara hur mycket ett spel kan komma att kosta med i många fall så leder det också till längre kvalité ist för högre, då spelen designas för monetiseringen, ist för att designas för att vara en så stark/bra upplevelse som möjligt.

Känns som FZ plockar upp det här med högt inköpspris pris om och om igen, även fast ingen nämnvärd utveckling har skett där. Ett "AAA-spel" kostar ungefär lika stor del av din löning som förut, princentuellt.
Den utveckling som skett och är oroväckande är omställningen till mjölkandet.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Spel är väl för billiga egentligen, fast det finns väl ingen som är villig att lägga 2000 kr på ett spel idag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Spel är väl för billiga egentligen, fast det finns väl ingen som är villig att lägga 2000 kr på ett spel idag.

De flesta spel kostar över 2000kr med DLC

Medlem

Jag kan lätt köpa de största spelen för såna priser. Men problemet är när dessa priser blivit standard även för franchise spel som inte alls är lika välpolerade. Jag tänker på tex Far Cry, Assassins Creed och alla sportspel som lanseras en gång per år. De är värda max 500 i mina ögon.

Medlem

För dyra? Nej
För dåliga? Ja

Priset hade varit mer acceptabelt om vi hade fått lika grymma spel som förr i tiden

Medlem

Jag gav 749:- för Zelda: a link to the past på releasedagen (1992).
Ger som alla vet idag 800-900 för ett fullprispel idag.
Ser inga problem med det.
Så på över 30 år har spel ökar med, vad?, 50-150:-.
Sluta gnäll ffs!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Jag gav 749:- för Zelda: a link to the past på releasedagen (1992).
Ger som alla vet idag 800-900 för ett fullprispel idag.
Ser inga problem med det.
Så på över 30 år har spel ökar med, vad?, 50-150:-.
Sluta gnäll ffs!

A Link to the Past sålde 1 miljon exemplar första året efter lansering och totalt drygt 4 miljoner över årtiondet som följde.
Tror du att man rent ekonomiskt kan lägga mer pengar på utvecklingen av en produkt utan att höja priset när den istället säljer 2 miljoner exemplar på 3 dagar och 20 miljoner på ett år som Tears of the Kingdom? Särskilt när strax under hälften av försäljningen var digital och därmed nästan helt saknade distributions-och tillverkningskostnader.

Medlem

Sandlådor stora som Night City eller Los Santos, med allt som hör till, ja då är 900 billigt, för jag kommer vara där i minst 900 timmar.

Bara körglädjen och bilmusiken I GTAV slår många bilspel. Bara att spela tennis på baksidan på mitt hus slår många sportspel. Att sätta ett enkelt mål är roligare än många rollspel. Att flyga uppochned under en bro är ibland roligare än vissa flygsimulatorer. Osv..

Bara att gå mayhem och gömma sig i strippklubben har jag säkert gjort längre än det tar att varva vissa spel.

Ge mig en hel stad och du får niohundra spänn, ok?
Annars kan du glömma din dröm och jag köper ditt spel från reakorgen och säljer det efter jag varvat det.

Problemet är när alla tror att de är rockstjärnor.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Jag gav 749:- för Zelda: a link to the past på releasedagen (1992).
Ger som alla vet idag 800-900 för ett fullprispel idag.
Ser inga problem med det.
Så på över 30 år har spel ökar med, vad?, 50-150:-.
Sluta gnäll ffs!

Självklart kan man inte gnälla på det köpet. Ett av de bästa spelen genom tiderna som hade förmågan att forma en barndom. Samma sak med Ocarina of time, FF7, Starcraft, Diablo 2 osv.
Alla är ju referensspel än idag.

Däremot kan man väl ha synpunkter på priser på spel även på den tiden - vissa var även då ren skit men såldes till samma priser som spelen ovan nämda. Men idag har folk andra referenser och man kan inte sälja vad som helt till vilket pris som helst.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Jag är mest irriterad på Sonys stil med att bara psn store sfär sälja digitala spel. När jag köpte en Playstation Portal så blev jag i princip tvungen att köpa alla spel digitalt. Helldivers 2 kostade 899 digitalt och 499 på skiva. DET är orimligt. På xbox store och Steam så var dom billigare.

Blev då inte ett köp av principskäl. ( ja, jag är en gamal gubbe nu som hytter med näven i luften)

Dock har jag sett i Japan att man kan köpa nycklar till vissa spel. Gick att köpa till Spiderman 2 för runt 100:-

Medlem
Skrivet av Ender:

Det största felet som jag ser det med dagens ökade spelpriser är att utgivarna vill ha en fågel i handen, de tio i skogen, deras ägg, släktingar och flyktiga vänner på facebook. Ifall det nu enbart handlade om att de behöver få in mer pengar för att kunna skapa stora grymma spel (vilket i sig tydligen är näst intill omöjlig) så hade jag kunnat köpa resonemanget, men det näjer sig ju inte utvecklarna med.
Spelen ska dessutom anpassas för att vara en ekonomisk mjölkko på ett eller annat sätt, kosta vad det kosta vill för spelarna och deras upplevelse. Store, battle pass, MTX, skinnmarknad, online-krav, early access, early release access, QoL, betala för spelmekanik...det är ju för fan ingen ände på det.

Så JA, spelen har blivit för dyra för sit eget bästa. Ge mig ett spel som Witcher 3 (eller Baldurs Gate 3, som jag förstått), där någon verkligen skapat något fantastiskt...DET kan jag hosta upp kulor för, men skippa all övrig girighet. Ska jag betala uppemot 700-1000 spänn för ett spel så vill jag ha ett riktigt spel, inte en sorglig ursäkt för att sälja in-game cosmetics till överpris.

summerade det perfekt. Case closed.

Medlem
Skrivet av B-main:

Jag är mest irriterad på Sonys stil med att bara psn store sfär sälja digitala spel. När jag köpte en Playstation Portal så blev jag i princip tvungen att köpa alla spel digitalt. Helldivers 2 kostade 899 digitalt och 499 på skiva. DET är orimligt. På xbox store och Steam så var dom billigare.

Blev då inte ett köp av principskäl. ( ja, jag är en gamal gubbe nu som hytter med näven i luften)

Dock har jag sett i Japan att man kan köpa nycklar till vissa spel. Gick att köpa till Spiderman 2 för runt 100:-

Så dyrt har väl aldrig Helldivers varit? Det kostar 449 på PSN (649 för utgåvan med extramaterial). Det hade varit bra med fler digitala affärer men vi får nog leva med det. Det är ju där pengarna ligger. Frågan är om det ens blir något mer Playstation om Sony tvingas öppna för t ex. Steam? Du köper ju hela paketet med PSN när du köper ett Playstation, det är fortfarande en konsol och inte en PC.
Vill man få ner priserna så får man sluta köpa spelen helt enkelt, då dyker priserna snabbt.

Jag har sett nycklar för vissa spel i Sverige också men minns inte vart, Elgiganten kanske.

Medlem

Jag har inte spelat AAA på många år. De är för konsollifierade, slätstrukna och rent av själlösa.
Alla utgivare dom säger att 700 spänn för ett spel är nödvändigt ljuger. Är spelet bra så får de tillbaka sina pengar ändå med ett pris på 400:-. Vad de vill göra är att tjäna mycket på preorders och liknande så de slipper göra riktigt bra spel.
Diablo 4 är ett bra exempel, tonvis med folk köpte det trots att det är relativt mediokert.
Sluta köp spel innan ni vet om det är bra istället, utgivare som gör dåliga spel skall inte belönas.

Alla som preordrar är förrädare

Medlem

Måste tänka på att på Nes, SNes, N64, Sega tiden även Ps1 så kosta spelen 500-600kr men det tog 1-3timmar att spela färdigt. Jävligt dyrt för ens förälder nu när jag tänker efter. Köper jag något till min dotter idag så tar det henne minst en vecka att spela klart sen 2-3 genomspelningar och då kan jag vänta 3mån för sen hitta spelet på en 50%.

Alla spel som släppts fram till 1mars iår har redan varit på rea på Ps store 30-50% utom ett enda spel och det är Spiderman 2 men det är förra årets största spel så det tar kanske 9mån innan det hamnar på halva pris. Min dotter vill lira det men har sagt hon får vänta då jag kan få 3-5spel för bara det och hon förstår

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Sandlådor stora som Night City eller Los Santos, med allt som hör till, ja då är 900 billigt, för jag kommer vara där i minst 900 timmar.

Bara körglädjen och bilmusiken I GTAV slår många bilspel. Bara att spela tennis på baksidan på mitt hus slår många sportspel. Att sätta ett enkelt mål är roligare än många rollspel. Att flyga uppochned under en bro är ibland roligare än vissa flygsimulatorer. Osv..

Bara att gå mayhem och gömma sig i strippklubben har jag säkert gjort längre än det tar att varva vissa spel.

Ge mig en hel stad och du får niohundra spänn, ok?
Annars kan du glömma din dröm och jag köper ditt spel från reakorgen och säljer det efter jag varvat det.

Problemet är när alla tror att de är rockstjärnor.

GTA 4 är särklass Rockstars Bästa spel i Gta serien. Bästa bil fysik. Bästa story. Bästa karaktärer. Bästa SP kampanj. Men visst vill man lira online så kanske 5an är bättre då allt arbete lades ner där för det spelet.

Annars är RDR 2 Rockstars bästa spel med GTA 4 som stark 2a. Lirar Nico Belic just nu och grafiken är bättre än vissa av dagens spel och det släpptes för 16år sen. Rockstar ligger 10år före alla andra

Medlem

Inte ovanligt att man köper ett grafikkort för 7000-15000 kr för att köra samma spel om och om igen.... Då är 900 kr ganska lite...
Man gav ju 500-600 för Mega Drive spel på 90-talet..

Medlem
Skrivet av GustavA:

Problemet är väl att vi inte vet om det är ett bra köp före vi har betalat de där 1000 kronorna. De flesta andra produkter vet du innan vad du får för något. Men på det stora hela så tycker jag ändå att priserna är på en ok nivå. Kan nog betala 1500 också om spelet är bra och underhåller mer än en kväll.

För var enda spel som släpps så kan du hitta hundratals om inte tusentals videor, genomspelningar, recensioner osv online, så att man på något vis köper grisen i säcken när det gäller spel håller jag definitivt inte håller med om. Jag tycker snarare att man har alla möjligheter i världen att ta reda på vad ett spel är innan man köper det.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Så dyrt har väl aldrig Helldivers varit? Det kostar 449 på PSN (649 för utgåvan med extramaterial). Det hade varit bra med fler digitala affärer men vi får nog leva med det. Det är ju där pengarna ligger. Frågan är om det ens blir något mer Playstation om Sony tvingas öppna för t ex. Steam? Du köper ju hela paketet med PSN när du köper ett Playstation, det är fortfarande en konsol och inte en PC.
Vill man få ner priserna så får man sluta köpa spelen helt enkelt, då dyker priserna snabbt.

Jag har sett nycklar för vissa spel i Sverige också men minns inte vart, Elgiganten kanske.

Du har rätt. Jag tänkte på Dragons Dogma 2.

Men jag köper inte att ett spel på psn och Xbox kostar olika för dom konverterar från olika valutor. Summan På pan store över priset på xbox store går ju bara rakt i fickan på Sony. Utvecklarna får ju inte mer pengar.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kan inte motivera priset för ett spel om det ligger på 500 kr ens så...

Sett flertalet utgåvor som ligger över tusenlappen... och funderar varje gång vem tusan som köper dessa?

Ta som exempel The Sims-serien med dess femtioelva expansioner och prylpaket. Vad ligger den samlingen på idag? 5000 kr lite drygt? Helt sanslöst.

I ett fall jag, Uppgraderade mitt Escape from Tarkov till Edge of Darkness edition för totalt runt $120-130. Fördelarna det gav i spelet med större inventory och bättre trader rep var värt det för mig men då har jag förmodligen 3000 timmar i spelet så krona per timme världen blir ändå väldigt lågt.

Medlem
Skrivet av B-main:

Men jag köper inte att ett spel på psn och Xbox kostar olika för dom konverterar från olika valutor. Summan På pan store över priset på xbox store går ju bara rakt i fickan på Sony. Utvecklarna får ju inte mer pengar.

Sony tar väl 30 % oavsett pris så då borde väl även utvecklarna få mer?

Priserna i länder med Euro är samma på PS och Xbox. Sony har dock uppdaterat växelkursen till nivåer närmare dagens här i Sverige medan Xbox verkar ligga kvar på någon äldre växelkurs. I Polen är det tydligen tvärtom och dyrare på Xbox.

Medlem

Vill de så gärna höja priserna så får de ta bort mikrotransaktionerna först. De kan inte äta kakan och ha den kvar samtidigt.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

För var enda spel som släpps så kan du hitta hundratals om inte tusentals videor, genomspelningar, recensioner osv online, så att man på något vis köper grisen i säcken när det gäller spel håller jag definitivt inte håller med om. Jag tycker snarare att man har alla möjligheter i världen att ta reda på vad ett spel är innan man köper det.

Märkligt då att så många blir besvikna? Jag tror att vi påverkas mer än vi tror av andras åsikter så att se på recensioner och Youtube-klipp i tusental är nog inget vidare. Ju mer du ser desto mer hypad blir du och till slut kommer spelet aldrig att kunna leva upp till dina förväntningar.

Medlem

Det beror på hur många timmar jag får. Dragpns dogma 2 som exempel, är uppe i 60 timmar och har inte ens klarat spelet än. Ja då kan det kosta 800-900kr.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Märkligt då att så många blir besvikna? Jag tror att vi påverkas mer än vi tror av andras åsikter så att se på recensioner och Youtube-klipp i tusental är nog inget vidare. Ju mer du ser desto mer hypad blir du och till slut kommer spelet aldrig att kunna leva upp till dina förväntningar.

Folk blir besvikna p.g.a att de förhandsbokar spel innan all info finns tillgänglig. Om man blir besviken av ett spel som har varit släppt ett tag tycker jag endast att man har sig själv att skylla, med all info som finns där ute. Du kan t.o.m se en komplett genomspelning av i princip alla spel på Youtube, jag vet inte hur det hade kunnat vara mer transparent än så faktiskt.

Hypad blir man ju bara om det som visas faktiskt verkar bra, om inte så blir man väl inte hypad och köper därmed inte spelet?

Medlem

Nej, jag kan nog tänka mig att betala upp emot 3k för spel som jag har tänkt att ägna mig åt under flera år. Men då förväntar jag mig att få åtkomst till alla uppdateringar och allt extra-content utan extra kostnader. Samt att utvecklarteamet arbetar mycket flitigt med att ta hand om buggar och fel.

Grafikkort å andra sidan har blivit för dyra.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Folk blir besvikna p.g.a att de förhandsbokar spel innan all info finns tillgänglig. Om man blir besviken av ett spel som har varit släppt ett tag tycker jag endast att man har sig själv att skylla, med all info som finns där ute. Du kan t.o.m se en komplett genomspelning av i princip alla spel på Youtube, jag vet inte hur det hade kunnat vara mer transparent än så faktiskt.

Hypad blir man ju bara om det som visas faktiskt verkar bra, om inte så blir man väl inte hypad och köper därmed inte spelet?

Det var de som köper spelet dag 1 som jag syftade på. Det är ju ändå de priserna som är relevanta. Eller tänker du att ingen ska köpa spelet först? Hur skulle de fungera?
Det är många som blir hypade innan ett spel släpps. Det kommer garanterat vara ett antal miljoner där ute som köper och laddar ner gta6 före släpp för att kunna spela på 12-slaget.
Jag brukar bara se 1-2 trailer på ett spel före jag köper. Ibland blir jag besviken, ibland inte. Jag tycker priserna idag är ok, än så länge. Men jag skulle önska att fler gjorde som steam och erbjöd återköp om man inte gillade spelet.

Sen har vi spel som är trasiga när de släpps och det borde fan vara olagligt att inte erbjuda återköp då. Att komma dragandes med en uppdatering 1-2v senare är inte ok hur stor man än är. Hur kan det inte vara fog för en reklamation om produkten du har köpt inte fungerar som utlovat?
Det värsta är att det sprider sig. Köp en ny bil idag så får ni se på ett uppdateringshelvete som aldrig tar slut. Men det är ett ämne för en annan tråd.

Medlem

Tycker personligen att de är konstigt hur spelkostnaderna inte har ökat markant genom alla åren. De har ju kostat typ lika många kronor även fast kronorna har haft annat värde. Så att spelpriserna har ökat har jag inget emot, känns naturligt. Däremot så behöver spelen få ta lite längre tid så att de faktiskt är klara när de släpps. Jag har inget emot "day 1 patches" för saker som sker från det att man går "gold" till release. Men ska ju inte vara absurda buggar som vilket QA team som helst hade hittat.

C64
Medlem

Gta 6 kommer absolut inte inte innehålla Micro eller Shark Cash

Skriv svar