Inlägg av flippp

Inlägg som flippp har skrivit i forumet

Dålig artikel. Även om inte spel ökar risken för individuellt våld så ökar det acceptansen för våld i kulturen. Detta stämmer oavsett vad man tycker själv. Kritiken mot underhållningsvåld är knappast något utslag av moralpanik. Vi har idag en global militär budget på strax under 2000 miljarder, detta är ofantliga resurser som läggs på krig och förstörelse. Vapenindustrin är den starkaste globala lobbygruppen. Sverige är topp 3 i vapenexport per capita. Vi ingår i det militära industriella komplexet. Kopplingarna till underhållningsvåld är knappast enkla men den totala förekomsten av våld i vår kultur bidrar till bereda och normalisera grunden för en vapenindustri som orsakar död och lidande, men som främst används för att styra undan skattemedel på odemokratiska satsningar, samtidigt som utvecklingskostnader sköts och omhuldas av stater. Krig har alltid handlat om Profit och storindustri. Var inte naiv.

En luttrad gamer har inga problem med att läsa flera recensioner/bloggar/previews/youtube/alpha/beta you name it. Så speljournalistiken är inte det enda som "skvallar" om exackt vad för nytt skit som släppts, eller är på väg att släppas. Konsumenter informerar sig själva. Istället för att låta mer eller mindre inbäddade speljournalister - inbäddade i spelindustrins famn och i beroendeställning via reklam etc - göra jobbet åt dem.

Dussinutvecklade spel förtjänar dussinomdömen i media. Litet så känns det. Därmed håller jag med om att många recensenter inte direkt håller sig till ämnet utan tjatar på i talspråk precis som man gör med en kompis, Att detta kan upplevas som onödigt subjektivt.

Inte är det underhållande att läsa recensentens personliga funderingar när man hellre vill höra om spelmekanik och detaljer, banor, invisible walls, rails, kollision, aim/vapen känsla etc etc etc,, istället för något putslustigt jävla kåseri om spelet i fråga. EA köpta Sopor verkar det finnas gott om!

En bra benchmark för recensenter torde vara insatta bloggar/nördar som går loss ordentligt, och först och främst inte för att ge något betyg utan för att leverera så mycket underlag som möjligt för att presumtiva spelare ska förstå exakt vad för något lir det handlar om.

Sen att sitta och behöva skriva text om det massproduerade formelskit som faktiskt släpps gör ju inte jobbet enklare. Att behöva och recensera reskinnade fps måste ju vara dödande för kreativiteten om något. Skit ska skit ha. 4/10.

Spelar hellre EvE eller Darkfall Unholy Wars, full loot där man åtminstone kan ha en bank och en persistent character istället för att behöva börja om från 0 hela tiden när man förlorar i pvp.

eller så kör man Darkfall Unholy Wars för en riktig FULL Loot sandbox och twitch aim mmorpg. Men Om man gillar pve raids och themepark så verkar Wildstar helt ok. Once you got full loot, you never go back to the kindergarten.

Sausage Fest.

Spelar hellre Darkfall Unholy wars. PvP med aim och full loot och en massiv värld utan osynliga väggar och skit.

ESO har inget NYTT eller innovativt.
Ser ut att ha blivit ordentligt rushat för att sälja boxar bara på det Goda rykte singelplayserien har. Möjligen är det något för de som aldrig smakat riktig PVP men PVEt är ju ingen direkt höjdare heller vad det låter.

Det är väl närmast standard för Spelindustrin att släppa alpha/beta/buggiga spel i flashiga förpackningar, för att sedan patcha/debugga .

Betala för Kicstarter/pre-alpha är också något som spridit. sig. Sätt in pengar i vårt projekt så får du kanske ett fullvärdigt spel om 1-2 år (eller om 5-10 om man använder samma kvalitetskontroller som Blizzard)

Var väl ingen som var förvånad. Tänk bara på M$ och deras vista.

Konsumenterna är det "nya" speltesterna. Early adopters som praktiskt taget skänker sin tid och trycker ut content och buggtestar eller betalar utvecklarna för att få köra editorn som i everquest Landmark.

Blir inte förvånad om Battlefield 5 släpps först med 50$ "pre access"med baneditor där spelarna själva får bygga maps som sedan kvalar om att få komma med i releasen.

socialisera kostnaderna/utveckling och kapitalisera vinsten. Precis som DicEA. Inget nytt under solen.

Kör Darkfall Unholy wars istället så slipper ni instanser, trött karaktärskontroll och I jämförelse med Agons handcraftade episka kontinenter,,,trång spelvärld.

Old school var ju sin tids innovation. Vill ha massive open world spel som inte är på rails, full loot och pvp me aim och stat managing

. En innovation är väl att skapa laggfria servrar där flera hundratals spelare kan mötas i en enorm öppen värld. Se Darkfall Unholy wars men problemet är att sådana spel är för hardcore för de flesta.

Många spel känns som tråkiga varianter på korridorskjutare eller wow-cloner. Mest intressanta ideerna hittar man ju hos indi devs.

Forskning har kunnat peka på att det är EN bidragande orsak bland många andra hos personer som begår våldsbrott.. Kanske spelar det BARA roll hos personer som är mycket nära att begå våldsbrott. dvs en liten liten minoriet av alla som spelar våldsamma datorspel som faktiskt blir påverkade så till den grad att det slutar i handling.

Det kan också vara sekundäreffekter där ATTITYDEN till våld trubbas av generellt ute i samhället bland unga arga män,, om man sitter och lever sig in i digitala fantasivärldar som handlar om att låtsasdöda andra människor över nätet, vilket kan leda till att vissa snedvridna individer inspireras lite väl mycket. Columbine skjutningarna, och Adam Lanza massakern, och Breivik är fall där dessa individer spelat spel som legat ruggit nära till vad de sedan gjort ute i verkligheten på begränsade "arenor" skolor och en isolerad ö. Visst det kan vara sammanträffanden men faktum kvarstår att det skulle kunna leda en redan sjuk individ en liten bit på vägen mot faktisk utlevnad. Även om andra faktorer som psykisk disposition, en fundamentalistisk politisk läggning väger långt tyngre.

Men sociologer kan ju uppmäta effekter utan att det råder "rak kausalitet mellan" våldskonsumtion och våldshandlingar. Sen är det ju upp till kvällspressen att vrida fakta ur kontext.

Våldspel får nog ses som ett "verktyg", precis som en kniv kan användas til konstruktiva saker så kan man också medvetet andvända ett kniv som ett dödligt vapen. Det har att göra med vem som håller i verktyget..

Påminner starkt om projcet reality moden till bf2. Nice!

Höjden av att vara patetisk är att fuska på ett wip alpha spel...

Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av MEG:

Hmm du kanske har fått denna fråga förut och jag har missat den men varför gör du inte en "video"dagbok?

Vi funderade på det, och det kanske blir något sådant i framtiden. Men min originalidé var en klassisk dagbok i textform, så den kom först.

Ah kom igen fixa en youtube Dayz kanal. Tröttnar aldrig på att kolla när diverse folk lirar dayZ SA.

DEVs kunde gjort själva shooter delen sååå mycket bättre allt man behövde ha gjort var att flyga in teamet som gjorde actiondelen av metro 2033 eller lärt sig av dessa...Visst forfarande en railshooter men med betydligt skönare maps och känsla i vapen etc. BSI är suverän i storytelling...men som vanligt i BS serien är action delen så jävla cartony. Synd att man inte håller hela vägen. Sen att det är samma röstskådespelare som kör flera roller (bara olika dialekt på röstskivorna" är ju också klassiskt bioshock.

För att vara shooter så verkar man ha hämtat AI från sitt "1999" mode. Riktigt tråkig ai,att spela mot känns ibland som man spelar en scriptad rail shooter vilket man gör......Vafan det är 2013 har det inte hänt mer ? Hard är ju löjligt det enda skillnaden är att AI får en aimbot och skjuter runt hörn. STriderna är helt klart för linjära även om man kan hoppa runt på en massa platformar. Men neej lägg krutet på flashig grafik istället...Blir så trött...

Skrivet av Ahris:
Skrivet av flippp:

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

Förstår varför du undrar vad old school är med de frågorna.

Förr i tiden var spelinnehållet ofta så bra att utseendet inte hade någon betydelse, de var utmanande nog att vara långt mycket längre än moderna spel, vars varaktighet numera mäts i timmar istället för månader och de lämnade intryck som gjorde att folk minns dem som något fantastiskt än i dag.
Old school är orginalen som dagens spel är förenklade, men förgyllda kopior av.

Jag var med på den här tiden, Pappers D&D C64-Atari 520 Amiga etc etc. Visst många spel idag är variationer och/eller bygger på banbrytande design som kan sägas vara Old –School och således bildade skola. Det jag vände mig mot i ” Kejsarens-nya-kläder betonade reklaminslaget” är att de säger ingeting om vilket spel de ska göra. Snarare Förväntar det sig att man ska svälja ” Vi vill göra det spel DU vill spela, spel som du växte upp med och som du satt timmar/veckor/månader framför etc” Att överföra den kvalitén i ett NYTT IP, låter sig inte göras på en pisskvart. Nostalgi är som eftertanken 20/20 och med rosatintade glasögon. Därav dessa tomma tunnor som skallrar, precis som all vanlig marknadsföring.

WTF är old school? Ultima möter D&D papper?

What game? Vilken spelmotor?

What what what?

Småbarnen som kommenterar här skulle ju jämföra med hur internet så ut 1996 och nu 2012..Tänk er den utvecklingen i distributed computing. I Framtiden sitter man knappast hemma med sin överklockade "gamer" brödrost . Du kommer att koppla upp dig på en terminal med maxad datorkraft för att köra ditt favoritspel. Handla/leasa digitala titlar Det är framtiden. Standarden höjs hela tiden, det är bara att investera vilket nu Nvidia gör.. Kommer knappast ske på en kvart men det kommer gå snabbare än många tror.

Skrivet av firsov:

vem har inte övergett facebook.

^this

Orka hålla på med fjortisbok.

Checka in this: ./´¯/) fejsbook.
………………..,/¯../
………………./…./
…………./´¯/’…’/´¯¯`·¸
………./’/…/…./……./¨¯\
……..(‘(…´…´…. ¯~/’…’)
………\……………..’…../
……….”…\………. _.·´
…………\…………..(
…………..\………….\…

Darkfall> MO