Inlägg av Emyxia

Inlägg som Emyxia har skrivit i forumet

Skrivet av vurt:
Skrivet av Ahris:

Jo det är den första generationen, de tidigare var prototyper, eller betaversioner om du så vill.

Nej, de var framtagna för utvecklare. därav namnet. Men visst, det var inte den färdiga varianten.

De producerades i en relativt liten upplaga = ofta svindyrt eftersom man inte kan massbeställa de komponenter som behövs för att bygga, ofta är produktionen dyrare också, i vissa fall är det to.m ihopsatt manuellt = långsamt och dyrt. Detta är alltså den massproducerade varianten som såklart är betydligt billigare att tillverka än de s.k "dev kits" som inte var massproducerade.

Man kan argumentera att man har lagt till bättre upplösning och priset därför borde vara högre, men det är också fel eftersom här sjunker priserna stadigt hela tiden, en DK2 skulle idag kosta mindre än vad den gjorde då den gjordes för 1 år sedan. Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka.

Du skriver som att du vet saker du rätt uppenbart inte kan mycket om. Jag påstår mig inte vara expert själv, men "Denna kostar alltså mer än dubbelt men kostar givetvis avsevärt mindre än DK2 att tillverka." är helt och totalt fel. Alla komponenter är avsevärt bättre i CV1. De två skärmarna i den är specialtillverkade för VR och används för tillfället bara i CV1. DK2 använde en redan tillgänglig skärm. Palmer ljuger definitivt inte när han säger att de säljer CV1 till ett pris som inte gör någon vinst.

Skrivet av KoP:
Skrivet av Morti:

Jag har mer förtroende för valve så jag kommer nog vänta på deras VR istället gillar inte att facebook köpte oculus

Varför inte? Nu har ju Oculus kapital i ryggen att kanske bli något annat än bara en gimmick. Facebook kan ju ösa in pengar på marknadsföring och div. annat.

Ja precis. Facebook är anledningen till att de kan sälja till förlust, att de inte behöver gå mycket i vinst för att hålla företaget vid liv. Och att de kunnat göra det så bra som det kommer vara vid release.

Skrivet av Bojkott:

Var ganska väntat. Så Oculus Rift kommer nu alltså bundlad med en Xbox-kontroll och ett spel? Inte illa Hoppas bara att prislappen kan motivera ett köp.

Två spel. Eve Valkyrie följer också med. Skulle inte förvåna mig om det även följer med ett spel från Oculus egna team. Vi får se.

Skrivet av Tamazin:
Skrivet av returpack:
Skrivet av skoeldpadda:

Hoppas han kommer med lite fler snyfthistorier om hur synd det är om honom,

Att bli rik behöver inte vara synonymt med att bli lycklig.
Pengar skapar nog lika många problem som de löser.

Jag är hellre ledsen i en ferarri än i en gammal skoda dock.
Personligen om jag blivit rik så hade jag köpt fastigheter illa kvickt till mig och de nära och kära för att "bli av med förmögenheten" och samtidigt göra något bra med de pengarna istället för att festa/knarka upp de.

Känns ju onödigt att slösa bort pengarna för att du vill skydda dig själv mot knarkfällan. Såvida du inte vet att du saknar den självkontrollen.

Jag tror det bästa är hyra/anställa en personlig ekonom och sätta upp en budget för sig själv. Att skapa restriktioner på det viset.

Skrivet av Preed:

Bör väl nämnas att även The Witcher 3 gjorde samma sak och att det handlar mycket om hur folk, utvecklaren och media väljer att formulera det.

Skillnaden här är att SWB är multipleyer, och man delar upp communityt lite genom att ha betalbanor. Inte en helt ovanlig sak, jag vet, men det har alltid negativa effekter.

Själv brukar jag ha en gnutt roligare när jag inte tittar på min KD ratio eller poäng. Blir lite mer fokus på att ha kul när jag spelar.

Fast det är jävligt skönt när man dominerar i en match och kan kolla på scoreboarden för en ego boost.

Skrivet av Bennii:

Om jag recenserat ett spel och tycker det är bra så kan jag ganska lätt sätta ett 1-5 betyg eller ett 1-10 betyg. Betygsstegen är ofta ganska väldefinierade.

Men siffran säger mig bara om en okänd person gillade spelet eller ej. För att vet vad som var bra eller dåligt och förstå din motivering måste jag läsa recensionen. Och vid det laget är siffran helt värdelös.

Skrivet av Kleptoman:

Kommer att gå lika bra som Google+
Sedan så kan jag inte tänka mig att streama på YouTube där ens stream kan tas ner så fort man råkar sätta på en låt.

Jag är lite osäker alltså. Youtube Gaming funkar riktigt bra just nu. De streams jag tittat på har buffrat snabbare än Twitch. Och live rewind är en riktigt nice funktion. Jag är imponerad.

Smart är inte värd att ta allt för seriöst. Även dårar säger något vettigt då och då. Men mycket av hans kritik mot Star Citizen kommer från att han själv inte lyckades skapa vissa features i sitt egna spel. Läs hans bloggpost och döm själva.
http://www.reaxxion.com/10195/why-star-citizen-is-likely-goin...

Han fick en refund för att han inte följde CIGs regler och promotade sitt eget spel.
"We refunded Mr. Smart’s package because he was using Star Citizen as a platform to gain attention as part of a campaign to promote his ‘Line of Defense’ space game. Our ToS (or in this case, the Kickstarter ToS) allows us to refund troubled users who we would rather not have interacting with the community."
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/comment/...

Hans svar: "will check with legal in the morning to see if I can decline it. the TOS is crap anyway, and can be defeated by a 1st year law student"
https://twitter.com/dsmart/status/620800662201196545

Man har all rätt att vara kritisk. Men det känns mest som att Smart är kritisk för sakens skull och för att promota sig själv. Googla hans historia. Han har över 10 års erfarenhet av att starta bråk och ljuga om kvaliteten på sina egna produkter.

Skrivet av anon_165499:

om dom nu sålde så jäkla mycket kan dom väl betala för det själva. sjukt greedy

Det var ju ändå ett tag sedan. Försäljningen saktar ner med tiden med kostnaden att hålla igång förblir. De har har redan börjat utveckla 2an och kickstartern är med all säkerhet till för att göra spelet större än de kunnat utan det extra stödet.

De gör det förmodligen även för att kickstarters brukar föra med sig en hel del billig marknadsföring och supertidiga förhandsbokningar.

Skrivet av Pholiage:

Usch. Det är mindre Cgi i Toy Story. Nä fy fan. Fan så lata hollywood är numera. Varför tog inte han som gjorde Mad Max på sig jobbet o göra Warcraft. Cgi med måtta. Ser ut som introt till en remake på BC expansionen. Pass

Haha
Allvarigt dock. Att göra en fullt animerad långfilm i den här kvaliteten är banne mig inget litet jobb.

Jag är rätt nöjd att kommentarerna hittills inte är så anti. Hur ofta får vi seriösa animerade filmer som är såhär snygga? Bring the hype.

Kan förstå att det kan vara kul om man är ett stort fan av Minecraft och/eller av den yngre slaget. Men det snubben i videon gick omkring och visade var rätt lame
Pappfigurer. Wow. Gummisvärd. Wow.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Nemo:

Det är inte DLC, det är sponsring av spelprojektet.

Det som närmast kan liknas vid DLC vad jag sett är insamlingsmålet vid 6 miljoner dollar:.

Det är rätt illa när man börjar försvara DLC med att säga att det inte är ett DLC. I grund och botten är det ett digitalt tillbehör i ett spel du betalar pengar för. Oavsett om det är till Star Citizen eller till Sims 4 går pengarna till utvecklarna av spelet och till utvecklingen av nya spel eller för att vidareutveckla spelet.

Om man nu går och säger att det INTE är ett DLC för att pengarna går till utvecklingen av spelet så har det nog aldrig funnits något DLC till något spel någonsin då pengarna går till utveckling av just spel och i flesta fall spelet i fråga.

Sedan kan man diskuttera om det är speciellt intelligent att spendera pengar på äpplet när man inte ännu fått se grisen i säcken.

Du missförstår skillnaden. Content man kan spela sig till utan att betala kallas väl sällan DLC i andra spel? Och i de fallen det görs, är det en felanvändning av termen. DLC är extramaterial och behöver inte kosta pengar. Exempelvis nya kartpaket, nya karaktärer, nya eller exklusiva kosmetiska föremål.
Skeppen de säljer kommer att vara nåbara för alla som köper grundspelet.

Spelet är helt finansierat av donationer. Så varför reagerar folk negativt när de frågar efter fler?

4000kr är inte för dyrt även om det till en början känns så. I första hand handlar det, som många sagt, om donationer med belöningar baserat på donationsumman. Alla skepp går att spela till sig utan att spendera mer pengar än kostnaden för själva spelet (300 - 400kr). Det här är även ett "end game"-skepp vi snackar om. Tycker ni det är rimligt att man får det som tack om man bara donerar kring 200kr? Det skulle förstöra ekonomin innan spelet ens släppts.

Ja, de säljer nya skepp med jämna mellanrum för att få in pengar. Nej, de har inte för lite pengar. Ja, de vill ha mer pengar så de kan göra mer och hålla spelet vid liv längre. En annan anledning att de måste få in pengar kontinuerligt är för att behålla sin credit rating. Det är väldigt viktigt. Om det inte ser ut som att deras företag har ett pengaflöde varje månad riskerar de att tappa sin credit rating. Det spelar mindre roll hur mycket de har på banken. Credit rating-systemet förstår inte riktigt det här med kickstarter etc. Det vill se en stabil inkomst, punkt.
Vad är en credit rating bra till? En hel del. Hyra lokaler till exempel, vilket är rätt viktigt för ett team på över 300 pers.

CIG är väldigt öppna. Är man intresserad av att höra deras egna resonemang finns de att hitta i deras forum och nyhetsinlägg på hemsidan.

Såg det här citatet från Chris Roberts på reddit:

" Arena Commander, for instance, “shipped” with what we thought would be a very early version of the control system, and we’ve certainly heard no end of the debate since! Like it or not, we know that with Star Marine we need to release a build that at the very least shows people where we want to go and not just what we were able to do before a clock ran out. "

De vill självklart ha feedback och har alltid delat med sig av väldigt mycket från spelets utveckling. Men att släppa content för tidigt, har de märkt, ger en hel hög irrelevant feedback och upprörda kommentarer.

Upphovsrättsanspråk på videon? Var det något annat inklioppt i den eller var CDPR rädda att folk skulle råka tro att spelet faktiskt kunde se ut sådär?

Skrivet av MEG:

Jag tror att det kommer vara för få som köper produkten, om nu inte porrindustrin stödjer den, då kan den mycket väl bli en hitt.

Det är faktiskt helt sant att porrindustrin har ett ganska stort inflytande över hur snabbt ny teknik tar sig fram haha. Googla "Veiviev" och döm själv

Skrivet av MEG:
Skrivet av Törstig:

Tror jag knappast. Har du någon motivering? VR har goda utsikter på PC, men på konsol lär det floppa rejält.

Japp, klart jag har
Har svårt att se att det rent socialt skulle bli accepterat av den breda massan, sedan är det frågan om spel som stödjer Ocolus.
OM det nu ändå skulle bli accepterat av gemene man och kvinna så finns det konkurrens på marknaden (Sony och Steam), så det lär bli en hård fajt om kunderna.

På vilket sätt tror du folk kommer se ner på det rent socialt? Det är ju, likt desktops och konsoler, primärt något du gör i hemmet. Jag tror själv inte att många skulle skämmas för att de sitter hemma och spelar med ett HMD. Sen framgår det ju inte heller vad vi alla menar med flopp. Tänker du att intresset dör ut och att marknaden för VR försvinner/skjuts framåt ytterligare några decennier. Att det alltså inte kommer löna sig att sälja eller utveckla något till VR. Eller menar du bara att det kommer få en snäv skara användare?

Skrivet av Seraium:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av MEG:

Gissar på flopp....

Tror jag knappast. Har du någon motivering? VR har goda utsikter på PC, men på konsol lär det floppa rejält.

Har du någon motivering till varför det kommer att floppa på konsol?

Förutom det Törstig skrev kan jag tillägga prestandarestriktioner. Oculus satte rätt höga reocommended specs av en anledning. Vill man ha ett relativt snyggt spel, renderat i en upplösning högre än 1080p per öga och en frame rate på minst 90 kräver det en hel del. Visst kan man sänka grafiken en aning eller använda sig av mer resurssnåla grafiska stilar, men risken är att många utvecklare inte gör det och satsar på 60 fps. Förhoppningsvis är de klokare än så dockl. 60 fps räcker definitivt inte för en bra VR-upplevelse.

"Jag har aldrig fattat grejjen med att flytta skärmen 3 cm nära ögat och vicka lite på huvudet?"

"Flopp."

"Ugghhh kan de inte bara släppa skiten någon gång? "

"FAN VAD NICE"

"Om de inte släpper det snart kommer hypen att dö. Vaporware."

"Jag skaffar nog Valves HMD istället"