Inlägg av Mclem

Inlägg som Mclem har skrivit i forumet

1

Jag kan hålla med beskrivningen om den andra bossen och när jag väl var där så var jag också osäker på om detta kommer hålla. Men det kändes som att det trappades upp precis efter den andra bossen. Helt plötsligt började det dyka upp en och annan svårare fiende som bankade ner halva hpt på ett slag och jag dog mer på den svåra fienden än vad jag gjorde på andra bossen. tredje bossen jag kom till (graveyard) var också mycket mer underhållande med lite mer avancerade mekaniker än att bara rulla gå runt, slå, repeat.

Rekommenerar dock till pc spelare att kanske avvakta lite för optimeringen är ganska katastrofal atm. Det misstänks att spelet inte handskas så bra med physx. Får hoppas det patchas snart!

Skrivet av Smoo87:

Får se om dom lyckas. Souls spelen är gjorda för att vara utmanande men rättvisa, är väldigt rädd för att dom ska göra allt för att detta ska vara omöjligt att klara för dom flesta med fega fighter

Jag är mer orolig att de gör det för lätt för de spelare som förväntar sig ett spel med svårighet som dark souls. De verkar vara mer vänliga i detta spelet. Som de sa, savepoints kommer alltid vara nära en boss, fiender kommer inte respawna när man går till en savepoint och fyller på potions.

Såklart finns det ju andra sätt att göra det svårt. Men om man tänker på dark souls så är ibland en del av det svåra att bara ta sig till bossen oskadd och med tillräckligt många potions till godo.

De försöker väl hitta en balans mellan rättvist och straffande. Vi får se hur de lyckas. Man undrar ju om de har hardcore gamers eller casual gamers i åtanke när det kommer till svårigheten

För att tillbringa en lite mer optimistisk anda i detta så känner jag mig inte i nuläget orolig för oculus framtid.

Jag förstår att de vill skapa ett socialt mmo, Det är otroligt många Facebook användare som spenderar flera timmar i veckan på spel som farmville,candy crush etc. De flesta av dessa spelen är designade för att fresta spelarna att öppna sina plånböcker för den virtuella valutan Facebook har i de flesta spel. Att få alla dessa spelare att integrera med varandra mycket mer än att bara dela sina nyinköpta kor på sin vägg kommer troligen få folk att spela mer, därför kommer Facebook tjänar mer pengar.

Jag tror de vill utnyttja oculus teknik till sin mjukvara, och det är smart. Men det hade varit otroligt dumt att försöka ta över hårdvaran och begränsa oculus kapacitet.

Man måste ha i åtanke att själva oculus teamet består i grunden av hängivna entusiaster och speltillverkare. Bl.a Carmack och Palmer Lucky. Samt har de fått stor support av stora spelföretag, valve bland annat.

I nuläget så är allt som vi tycker är jobbigt med Facebook (reklam, inloggning för att använda, informationslagring etc,) en sak som existerar endast i mjukvara. Om vi använder Facebook så får vi stå ut med sånt. Många applikationer använder Facebook inloggningen, (t.ex spotify) , även fz.se använder det. Men det är för folk som väljer att använda facebooks tjänster. Vi har alternativet att logga in utan Facebook också.

Det är här folk blir oroliga. vi vet att om Facebook äger ett spel eller någon annan mjukvara så blir det skit, med reklam och credits and what not. Men inte tidigare har vi använt en Facebook hårdvara. och det finns många sätt de kan förstöra det, men också många positiva saker kan komma ut ur facebooks ägande.

- stora resurser till oculus teamet
- Facebook har gott om resurser att skapa deras mmo, Om de lyckas skapa en "mega värld" där många människor kan vistas samtidigt så kan jag tänka mig att de bygger en ny engine för att klara av det (en engine som är dedikerad till oculus!). Det kanske blir nästa generations engine. Då den har möjlighet att vara av hög kvalité så finns det chans att den används till att göra ännu bättre mmo än dagens spel. ett ännu större dayz kanske? ( a man can dream can't he? ).

- Facebook vill göra oculus mycket kommersiellt och de vill verkligen att alla människor ska ha vetskap och tillgång till det. Med fler konsumenter så kommer man kunna pressa priset på oculus avsevärt. Och med fler som äger en oculus så kommer spelskapare vara mycket mer motiverade att göra oculus spel. Vilket gör att vi inte bara har en massa indie skapare som kommer göra de kommande oculus spelen.

Sätt som Facebook kan förstöra är

- De gör ett avtal som alla företag och spelskapare måste skriva under för att få göra spel till oculus rift. I avtalet kan Facebook kräva att dessa spel skall tvinga oss att logga in på Facebook. Samt att Facebook får samla information av hur vi använder spelet. (Detta hade varit ganska ondskefullt och jag tror de hade sabbat för sig själva i längden.) Det finns risk att oculus kan bli så jäkla bra och populärt att vi kommer gå med på att dela på Facebook bara för att få använda denna underbara hårdvara.

Det som gör mig lite orolig angående detta är att jag inte ser Facebook som ett företag som skulle tänka sig stödja open source. De vill väl i stort sett tjäna så mycket pengar de kan på detta.

Jag tvivlar att Facebook kommer märkas mycket på själva oculus. Det kanske kommer vara en logga på kartongen, på vr masken, eller kanske en Facebook splash screen när man startar den. I nuläget är riften en styrenhet, precis som en handkontroll du skulle ha inkopplad. Och ingen information vad du gör med den blir lagrad såvida du inte godkänner det.

Vi vet ju inte hur detta kommer ändras med tiden, Facebook kan lova att inte lägga sig i oculus teamets skapande för mycket, men vad gör de om ett år eller två? När vi alla skaffat en och blivit beroende av den spelstilen.

Det kan bli dåligt, det kan bli skitbra. Man får väl hålla andan tills det släpps.

1