Inlägg av doversund

Inlägg som doversund har skrivit i forumet

Skrivet av Svampbob Trekant:

Inte? Ingen blir globalt ökänd utan anledning.

Jag vet att min puls gick upp ordentligt när jag var liten och spelade Super mario på nes och jag för en gångs skull ens nådde till Bowsers slott. Men kanske det också är lite av en generationsklyfta involverad i den här finalen. Och kanske är jag lite färgad av nostalgi?

Så kan det nog vara, jag tänker på helt andra karaktärer när jag hör "Världens bästa skurk".

För att förtydliga min poäng:
Big Mac är världens mest sålda hamburgare, på så vis mest kända.
Men är det den bästa hamburgaren? Nej, inte på långa vägar.
Får man tycka att det är världens bästa hamburgare? Absolut.

Bethesda får gärna göra femman, innan dess får gärna obsidian/någon annan göra ett mellanspel i form av NV2 eller något annat intressant i Fallout.

Skrivet av Svampbob Trekant:

Fast ikon-status måste väga lite ändå. I princip alla på planeten, från småbarn till farmor och farfar, vare sig de spelat Mario-spelen eller inte, känner igen Bowser. Detsamma kan man inte säga om GlaDOS.

Fast igenkänningsfaktorn har ju absolut ingenting med hurvida "bra" Bowser är som skurk?

Utfallet av denna tävling är minst sagt märklig. Bowser är ju så ensidig och onyanserad man kan bli som karaktär?

Vilket svårt torsdagsquiz det var denna gången, vääldigt många frågor och inga bilder alls! 🤔

Äntligen! Har haft mycket kul med 4 och 5 kampanjer både på egen hand samt co-op.

Skrivet av Patsy:

vad är grejen med att tvinga in svenska översättningar på ord som ingen använder?

blir lätt förvirrande med meningar som "Höjer målupplösningen för spel som körs med fixerad upplösning på standardkonsolen." när orginaltexten är "Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console"

Du får nog utveckla ditt resonemang mer, vad är det som är förvirrande?

Nu tänker jag för egen del att "ignorance is bliss" Har väntat såpass länge....

Skrivet av Dunder:

Alla fetch quests är ett exempel. Det kan vara okej i ett MMO där man behöver mycket utfyllnad, men att satsa på kvantitet över kvalité à la Ubisoft i ett singleplayer RPG känns bara skumt.

Springa runt i stan och scanna random graffiti-konstverk, plocka upp bilar och lämna in, neutralisera random cyberpsychos tjugo gånger om... Jag tröttnade ganska snabbt på att bry mig om alla olika fixers runt om i stan och fokuserade nästan enbart på MSQ, båda genomspelningarna.

Intressant, jag har en helt annat syn och uppfattning av nämnda exempel. Men det är nog för att vi motiveras av att göra saker väldigt olika. Tack för exempel.

Skrivet av Hipshot:

Jag tror att han menar att om man gör ett sådant uttalande så måste CDPR anse att det som är i spelet är någon sorts crème de la crème, när det egentligen är vanliga uppdrag som är bra/helt ok, som i många andra spel.

Frågan är vad exakt det är för ideer man inte anser bra nog...

Precis, vad var kvaliteten på de man ratat samt hur många lämnas in? Med det sagt så måste inte alls CDPR anse att det är det bästa som gjorts, utan det bästa efter förutsättningar?

Skrivet av Dunder:

För att komma med ett uttalande som detta, absolut.

Ok, jag själv har lagt 400+ timmar och kan inte komma på något uppdrag på rak arm som var genuint dåligt/som jag inte uppskattar. Där av min nyfikenhet.

Skrivet av Dunder:

Om CP2077 var resultatet av de 5% som var bra nog, så vill jag inte ens veta hur resten såg ut...

Tycker du att uppdragen är dåliga i CP2077? Kom gärna med ett eller flera exempel.

Masters of the Air
6/10

Bra skådisar, intressant narrativ men man gör vissa märkliga val där man vill spegla karaktärernas känslor och oro hos oss tittare, tyvärr blev det en miss hos mig då jag tyckte de bröt kontinuerligteten i berättandet.
Jag föredrar Catch 22, då den går in mer på det absurda/byråkratiska inom flygvapnet, här nämns det i förbifarten, och det blir lite mer "'America, fuck yeah!
Comin' again to save the motherfuckin' day, yeah" samt krig är dåligt MEN "a man's gotta do what a man's gotta do"

Några karaktärer blev lite ad hoc, då de kunde fått en helt egen serie istället för att få vara med lite på slutet.

Poor Things
6/10
Lider av tempotapp här och där. Intressant narrativ, men lämnade inget större avtryck. Musiken sticker ut, och tar ibland lite för mycket av min uppmärksamhet när den blir repetiv. Snyggt foto och coola miljöer.

The curse of Monkey Island är min personliga favorit i serien.
Pusslen är betydligt enklare än Grim Fandango.
Man kan även välja mellan två olika svårighetsgrader när man startar spelet.

Det verkar väldigt intressant, men som andra nämnt, lite gameplay hade inte skadat.

Detta såg inte så illa ut ändå; hoppas bara inte att de fokuserat för mycket på action/komedi-aspekterna av spelen, utan även mörker och misär.

Sedan 2017. Är mer än nöjd med tjänsten, har fått möjligheten att testa så otroligt många olika spel genom åren.

True Detective- S4

5/10

Såg aldrig färdigt S2, har ej sett S3 men den ligger i backloggen, men blev sugen att se S4 pga skådespelarna men även platsen där det utspelar sig.

S4 bygger upp en bra mystik men tappar bollen helt, i att vissa karaktärernas beteenden förklaras inte på ett tillfredställande sätt. Samt att man försöker förmedla en komplexitet hos karaktärer, men det håller inte hela vägen.

Hade stor potential, men man lyckades inte hela vägen.

om jämför hur man knöt ihop säcken på Death on the orient express så var det mycket mer effektfullt jämför med i True Detective då man blivit förmedlad karaktärernas relationer till varandra på ett bättre sätt än i S4 där allt blir lite utdraget och man sparar saker till en big reveal och man tänker bara, jaha, det var systerskap i en grupp som man inte får lära känna!?

I med att flera av mina favoriter redan nämnts så nämner jag en mer ovanlig;
Knight-Commander Meredith från Dragon Age 2.