The curse of Monkey Island om man tyckte Grim fandango var för svårt

Medlem
The curse of Monkey Island om man tyckte Grim fandango var för svårt

Det är rea på steam nu och kostar 2,41 euro, men frågan är om det är värt det ändå om man tyckte grim fandango ( samma utgivare ) var omöjligt utan att följa en guide. Har ni spelat det, är det lika svåra pussel?

Medlem

Grejen med LucasArts äventyrsspel före millennieskiftet är att de kan vara ganska urflippade vad gäller "logiken" i sina pussel - det gäller kanske framförallt Day of the Tentacle, Monkey Island och Sam & Max, så det finns en viss risk att det kan kännas frustrerande om man inte är med på galenskaperna.

Däremot tycker jag det kan vara rätt underhållande om och när man kommer in på de tankespåren som utvecklarna haft. Back when (verkar tydligen finnas kvar fortfarande, nästan lite imponerande) fanns något som hette UHS/Universal Hint System, där man kunde få ledtrådar till pussel utan att spoila alltihop, som en mer traditionell walkthrough tenderade att göra. Kan rekommenderas om man vill få lite hjälp på traven.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

The curse of Monkey Island är min personliga favorit i serien.
Pusslen är betydligt enklare än Grim Fandango.
Man kan även välja mellan två olika svårighetsgrader när man startar spelet.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Väldigt charmigt spel men det är inte helt lätt. Jag rekommenderar ändå att du kör med guide när du fastnar.

Medlem

Min favorit i serien är Escape from monkey island som har lagom svåra pussel.
Kontrollerna är dock horribla...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Curse är lättare i mitt tycke. Ett tips är att ta god tid på dig att gå genom dialogen, då får du oftast hints som hjälper dig att komma vidare. Men absolut finns det pussel som känns lite "bullshit", då är det ingen skam att ta hjälp av en walkthrough.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag köper det o ser, kostar ju bara ca 25kr så inte hela världen om jag inte tycker om det.

Medlem

Curse är lätt det bästa i serien Imo, älskar den tecknade stilen. Finns även en extra svårighetsgrad att välja om man tycker standard är för lätt.

Och för att inte glömma musiken, samma underbara vibe som i tidigare spel men nu med CD kvalité.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Grim Fandango hade ett extremt svårt pussel Year 2 (tycker jag, det med kattracekvittot), annars minns jag CoMI som svårare överlag, men har å andra sidan inte spelat det på över 20 år.

Två fantastiska spel oavsett!

Medlem

Gillar man äventyrsspel är det definitivt värt 2,41 euro.

Skrivet av Danster:

Grim Fandango hade ett extremt svårt pussel Year 2 (tycker jag, det med kattracekvittot), annars minns jag CoMI som svårare överlag, men har å andra sidan inte spelat det på över 20 år.

Två fantastiska spel oavsett!

Kattpusslet blev extra svårt om man skriver datum normalt och inte som en jänkare.

1
Skriv svar