Inlägg av Wardancer

Inlägg som Wardancer har skrivit i forumet

Så en person gav ett spel ett betyg som du inte håller med om därför är alla recensioner på sidan som är skrivna av helt andra personer dåliga? Flertal i denna tråden som behöver lära sig hur recensioner fungerar.

Man läser recensioner från folk som verkar ha samma uppfattning som en själv, skitsamma om de skriver på FZ, PC-Gamer, Rockpaper Shotgun etc. Recensioner är en högst personlig och subjektiv åsikt om ett spel.

Edit: Också därför Metacritic och alla andra sammanställningar är helt meningslösa.

Skrivet av k3m:

Att styra en skrivbordsmiljö med en handkontroll fungerar uselt, har alltid gjort det och kommer alltid göra det. Det här med att styra win8 med en handkontroll är bara bara mer svammel från MS.

Har ingenting med MS att göra då de inte har stöd för det över huvudtaget, detta är en guide för en workaround så att man kan om man vill. Mycket smidigt för HTPCs som kör Win8 (Modern GUI är ju faktiskt mycket funktionellt för TV t.ex.)

Andy vad är skillnaden på 63 och 60?

Bättre att bara skita i siffrorna helt. Läs texten, där står det enda som betyder något.

Skrivet av User:

Lyckades läsa nästan 3 fulla sidor utan feministiskt dravel om könsnormer och sådant trams, men så kom jag till sida tre:

" Dessutom är det bara att konstatera att attityden gentemot kvinnor - även i kontexten karikatyrer - rakt igenom är tröttsamt tafflig, och att Grand Theft Auto V är ett väldigt grabbigt spel. Men det är man som GTA-konsument förmodligen vid det här laget hyfsat kalibrerad på."

Där kom den som väntat. Den inkvoterade fi-analysen i varje recension.

Jag ger 0/5 på recensionen.

Tur att du inte recenserar spel då, allt är skit bra tills en liten detalj stör dig det minsta. 0/5 THIS GAEM SUCKS :(:(:(:(

Skrivet av Karmgahl:

Jag är rätt övertygad om att det är fullt möjligt att skriva en subjektiv recension som har med spelet och endast spelet att göra, några exempel: tekniken, spelmekanik, strider, animation, ljudkvalitet, m.m. utan att för den skull blanda in teologiska och ideologiska åsikter eller åsikter i form av ”det är för lite svarta personer med i spelet”

Så spelets innehåll är inte viktigt alls? Recensioner handlar om en enda sak, vad recensenten tycker om spelet. Tycker han att det är tröttsamt sexistiskt så skriver han det.

Och på tal om ditt exempel, det är en poäng som borde tas upp oftare för det är alldeles för mycket vita snubbar överallt.

Edit: Also inte en enda rad i recensionen tas upp av det du påpekar. Det nämns endast i +/- delen som är en extremt liten del av recensionen.

Folk vill att spel skall tas på allvar men så fort man tar dom på allvar så ska man sluta ta det så allvarligt.

Skrivet av Syahin:

"Rumpa-till-bröst-panorering på kvinnliga karaktärer"

Är det här något ni ger minus för nuförtiden? Jag orkar inte...

Så sluta läs då. Dörren är där borta. Bye bye.

Frågan är väl mest upplösning och framerate samt delay. Som visat med t.ex. killzone och BF4 så kommer flera spel köra 720p för att få vettiga FPS, eller köra 1080p med något begränsade fps.

Låga fps och låg upplösning är knappast något du vill ha i ett par VR glasögon, lägg dessutom på eventuell delay som OR har jobbat hårt med att få bort så lutar det mot mycket skeptisk till det här.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Mosfet:

Jag är nöjd med 7an, spelen flyter klockrent, mus och tangentbord funkar. Ser ingen anledning att upgradera. Kanske blir Win 9 när jag köper ny burk, who knows.

Snabbare, bättre multimonitor stöd är väl de främsta nyheterna från Win7. Generellt så är i princip allt lite bättre i Win 8 och start menyn som alla grinar över är en extremt liten del av Win 8 som dessutom går att ta bort enkelt. Vänder man på frågan finns där ingen anledning överhuvudtaget att stanna på Win 7 förutom pengarna då. Speciellt nu när Win8 är fullpris, gick ju att få tag i för 400:- tidigare.

Edit: Also nya start menyn + Pin Steam from Windows Store = win. Man kan lägga dit alla sina steam spel med valfri banner och få extra info direkt på dessa tiles om t.ex. någon på vänner listan spelar det spelet. Blir riktigt snyggt och användbart.

Jag har inte märkt bättre stöd för multimonitor. Snarare åt andra hållet när det gäller nvidia surround.

Slippa ha third party mjukvara för att kunna ha olika dekstops på olika skärmar, taskbar på alla skärmar osv är ju några av uppdateringarna för win8 mot 7an t.ex.

Skrivet av Mosfet:

Jag är nöjd med 7an, spelen flyter klockrent, mus och tangentbord funkar. Ser ingen anledning att upgradera. Kanske blir Win 9 när jag köper ny burk, who knows.

Snabbare, bättre multimonitor stöd är väl de främsta nyheterna från Win7. Generellt så är i princip allt lite bättre i Win 8 och start menyn som alla grinar över är en extremt liten del av Win 8 som dessutom går att ta bort enkelt. Vänder man på frågan finns där ingen anledning överhuvudtaget att stanna på Win 7 förutom pengarna då. Speciellt nu när Win8 är fullpris, gick ju att få tag i för 400:- tidigare.

Edit: Also nya start menyn + Pin Steam from Windows Store = win. Man kan lägga dit alla sina steam spel med valfri banner och få extra info direkt på dessa tiles om t.ex. någon på vänner listan spelar det spelet. Blir riktigt snyggt och användbart.

Skrivet av Sethernis:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Ztreek:

Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.

Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?

Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.

Vem är det som är fanboy egentligen?
Låter som du.

I grund och botten är det resultat som räknas, inte hans IQ. Han är helt enkelt inte särskilt kreativ, alla hans bra spel gjordes tillsammans med John Romero som faktiskt var kreativ(men inte matematiskt lagd).

När Romero drog så har inte Carmack gjort särskilt bra spel alls.

Och det är det som är grejen här. Han är på ett event där spel ska diskuteras och då måste man fråga sig: han har inte gjort något vettigt på över 10 år, varför ska människor lyssna till honom?

Det finns allt färre argument för det, speciellt när många nu har insett att han visserligen var tekniskt begåvad men helt kreativt död. Spelskapande är en kreativ syssla, med en teknisk bakgrund.

När hävdade jag att han var en bra spelutvecklare? Oh right never. Han har aldrig varit en spelutvecklare, han är programmerare och en jävligt bra sådan. Det är hans meriter och det är de enda meriterna han behöver för att vara värd att lyssna på. Titta på keynoten istället för att snacka skit om vad han gjort eller inte gjort.

Skrivet av Ztreek:

Carmack lever kvar i sin gamla fame.. finns ingenting han har gjort bra sedan Quake imo.

Du menar förutom att killen är extremt smart och en extremt duktig programmerare som vet väldigt mycket om det mesta som har med datorer att göra. Du menar förutom den biten?

Hans keynotes handlar inte några gamla meriter de är hans tankar om hur saker utvecklas.Du bör sätta dig o lyssna på hans 2.5 timmes keynote så kanske du lär dig ett och annat. Speciellt fanbois bör göra detta för om någon kan ge en objektiv åsikt om konsollerna så är det Carmack.

10 timmar är mer än tillräckligt för singleplayerspel. Kan inte komma på speciellt många singleplayer spel som verkligen kan leverar intressant spel i mycket mer än 10 timmar utan att det blir enformig grind.

Speciellt om spelet i sig är tungt storybaserat då är 10 timmar mer än tillräckligt.

Skrivet av ScrotzaN:

Förstår inte varför så många gnäller. Ser man det ur konsollperspektiv så är detta fantastiska nyheter och funktioner som inte funnits på konsoll tidigare. Att sen jämföra med vad man kan göra med en PC o inte är meningslöst då de inte har något med varandra att göra. En konsoll är gjord för spel o en PC är gjord för att arbeta på i första hand. Det faktum att en "spel" pc kostar 3-4ggr så mkt som en konsoll när den är splitterny o inte hänger med ens hälften så länge prestandamässigt som konsolerna verkar ingen bry sig i.

Vilket inte stämmer längre, datorn kostar inte de mängderna mer än en ny konsol och så länge konsolerna finns så hänger datorn med i prestanda racet då konsolerna begränsar vad spelutvecklarna kan göra.

Hell byggde en HTPC i Julas för typ 6000 och den sparkar röven med alla moderna konsoler, Ja den kostar mer än vad denna generationens konsoler kostar just nu men inte 4 ggr så mycket och den ger betydligt mer än vad konsolen ger. snyggare spel, bättre flyt i spel, möjligheter att spela upp alla typer av media osv.

Det finns argument för konsoler men att köra på linjen att en spel pc måste kosta 20 000:- och bara duger 1 år är inte relevant. Argumenten som däremot går att köra på är t.ex. att det är enklare för slutanvändaren att använda en konsoll.

Skrivet av tomten51:

Vi får se var resten tar vägen men i vilket hål vill du ha detta?

några övergrippliga anledningar till varför vi har könsroller i.e stereotypiskt beteende för män och kvinnor som då har en större prominens i respektive kön varpå samhället formas efter och skapar könsroller är följande; 1. Det finns tydliga differenser mellan gruppen män och gruppen kvinnor vad gäller intressen, ambitioner, livsmål och beteende (listan kan göras lång, tänk lite istället) som inte finns eller är betydligt mindre inom grupperna. Detta betyder inte att vi skall tvinga/styra individer i samhället att konformera sig till dessa grupper. De är en observation på verkligheten, där individers val inom de två könen skapar dessa könsroller. Självklart skall samhället tillåta individer att bryta könsroller och normer utan rädsla för sociala efterföljder. Det finns ingen anledning att varken uppmuntra eller förnärma brytandet av könsroller. Om en individ vill göra X så är det upp till individen. han/hon skall inte behöva höra att det är för många kvinnor/män som gör X redan.

2. vi är olika på sätt vi inte riktigt förstår varför än, vi har fortfarande väldigt primitiva medel att forska med kring hjärnan/beteende men klart är att män och kvinnor skiljer sig i beteende redan vid födsel. Vi är formade av hundratusentals år av evolution, den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande. Vi har evolverat till män och kvinnor med olika fysiologiska och neurologiska egenskapar, dessa skapar könsroller.

konkreta repliker: "varför är frugan hemma och lagar mat?" ja, varför är mannen ute och jobbar? Någon måste göra det, i början av samhället så var det inte så att kvinnan hade något val. Det hade inte heller mannen. Ju längre tiden gick med dessa av naturen påtvingade könsroller har de fått en evolutionär (fysiologisk och sociologisk) förankring, en disponens hos män och kvinnor. resultatet är att kvinnor väljer att vara hemma med barn mer än män och män väljer att jobba mer än kvinnor. Och så har vi två olika roller som tenderar att skötas av respektive kön.

"varför har kvinnor lägre lön?" Anledningen till att kvinnor som grupp tjänar mindre än män som grupp är starkt relaterat till överstående klausul. I och med att män som grupp jobbar mer och lägger större vikt vid pengar är det inget mer än förväntat och riktigt i ett individualistiskt samhälle att gruppen män tjänar mer än gruppen kvinnor. Jag är av åsikten att kvinnor i Sverige inte blir lönediskriminerade i någon kvantifierbart större mängd än män. Enligt SCB så är den oförklarliga löneskillnaden mellan kvinnor och män 8.1%. Då har de faktorerat in ålder, näringsgren, företagsstorlek, utbildningsnivå, yrkesgrupp, stad, sektor och tjänstgöringsomfattning. Dessa faktorer anser jag inte är tillräckliga. Jag anser att de finns mer som påverkar en individlön, vi vet bl.a att gruppen män jobbar mer övertid, de är villiga att ofra mer för pengar än vad gruppen kvinnor är.

Citat från studien SCB gjorde 2004 "Om kvinnor och män vore
lika fördelade över yrkesgrupperna, skulle kvinnors lön i procent av
mäns vara 8,6 procentenheter högre"
Det är alltså individuella kvinnors (och mäns på vis) yrkesval (och andra val, tror jag) som göra att gruppen kvinnor tjänar mindre än gruppen män.

"varför döms kvinnor hårdare för promiskuitet." Detta håller på att ändras vill jag börja med. Men, anledningen till att vi har olika normer är förstås för att vi har olika sexualiteter, återigen är detta ett beteende som har sina rötter i våra rötter. promiskuitet för kvinnor har varit i mycket större grad än nu en livsfara (tänk preventivmedel) för kvinnor medan män kunde fraternisera fritt (nu för tiden har män dock legala risker och åtaganden de måste beakta) Detta har byggt upp nuvarande sociala normen om "snälla flickor". Sen finns de en del vulgära anledningar som jag låter dig gissa dig fram till.

Könsroller har inget medfött ont. De är processen att anta och sticka in människor i könsroller som är av ondo.

Du verkar tro att debatten handlar om huruvida könsroller finns eller inte, det är alla överrens om... eller ja alla utom de som lyckas leva i total förnekelse om att det skulle finnas sexism, rasism etc och ojämlikhet.

Är ju iaf trevligt att slippa förklara vad könsroller är för folk. Hur som helst, ingenstans i dina två inlägg har du fått fram något om varför videon skulle ha fel eller varför könsroller bör bevaras, eller att de skulle vara medfödda. Så exakt vad är det videon och vi feminister som har 0 slutledningsförmåga är det har missat? Du gillar att prata om skillnaderna men är väldigt noga med att inte säga några konkreta skillnader för du vet att ingen sak du kan komma på som skulle skilja mellan män och kvinnor går att applicera på 50% av jordens befolkning och är därför helt meningslös. Videon och det mesta av debatten handlar om att visa på varför och hur folk formas in i sina könsroller på ett systematiskt sätt och hur dessa könsroller drabbar extremt många på ett mycket negativt sätt, och med den nya kunskapen kunna förhindra att individer tvingas in i dessa könsroller istället för att faktiskt få vara just individer.

Dessutom är du all over the place med att man minsann är del av en grupp som tycker och väljer på ett visst sätt men att man ändå ska se individer. Hur ska du ha det egentligen? Är vi alla individer som skiljer sig mer individer emellan än könen skulle vara lika eller är vi bara könet?

Men allt man behöver läsa av ditt inlägg är väl den här biten: "den extrem feministiska synen att vi skall morfas in till en hen människa (eller var det till en kvinna?) är för mig helt obscen, motstötande." Bara det faktum att du tror på konspirations teorierna om extrema feminist maffior som ska göra folk könslösa hens är ju så skrattretande att inget du säger går att ta på allvar. (vad betyder det ens? Hen används inte på det viset av någon utom just de som använder det som något slags skällsord.)

Skrivet av Lillasandra:

många tusen års utveckling ska ändras på några tiotal dont think so

Vad har de tusen års utveckling gett oss då? Att tjejer gillar rosa och killar traktorer? Eller vilka könsroller och stereotyper har kommit från de tusen åren som gäller här?

Skrivet av tomten51:

Ni har missat hela poängen, era och feminist tjejens på youtube slutlednings förmågor tes vara mindre än 0. Vi HAR könsroller, de existera, de är på riktigt. De existerar av goda _övergripliga_ anledningar. Samma anledningar som gör att brandMÄN idag är MÄN. Det finns goda och relaterade anledningar till varför den fiktiva hjälten superMAN är porträtterad som en man.

De FINNS mängder av spel med starka hjältinnor. Men till youtube feministens förfäran bryter hjältinnor eller hjältar sällan könsrollerna. Både män och kvinnor definieras både i kultur och samhälle av könsroller och många av de egenskaper som innefattas av könsrollerna är där på goda grunder, de är där för att stanna.

Vi måste se människor som individer. Det finns STORA variationer mellan könen men att förneka att män och kvinnor som GRUPPER går att differentiera genom könsroller är bara löjligt nonsense.

Det är också viktigt att notera att media som riktar sig till män och media som riktar sig till kvinnor framställer sexuellt innehåll på olika sätt. skaparna vet vad män och kvinnor vill se och sex säljs, till båda könen.

Nämn några av dessa goda övergripliga anledningar till varför vi har könsroller. T.ex. att frugan är hemma och lagar mat? Eller att kvinnor har lägre lön? Eller att kvinnor döms hårdare för promiskuitet. Nämn gärna något som identifierar grupperna män och kvinnor. Kul att du pratar om individer och sen säger att grupper kan enkelt indentifieras... så vi ska inte se till individer då?

Du har heller inte fått fram en enda anledning till varför könsrollerna är bra eller varför de ska stanna. Att det "alltid" ha varit så är liksom inte en speciellt bra anledning.

Börja där så kan vi diskutera var du kan köra upp resten av ditt inlägg någonstans.

Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Fast hela poängen är just att peka ut de tröttsamma "tropes" som kvinnor modelleras efter hela tiden. Lara Croft är ju dock utsatt för andra tropes, speciellt i de tidigare spelen (humongous boobs). Just denna videon fokuserar ju då enbart på damsel in distress.

Körde betan i går med brorsan och sambo, riktigt roligt. Saknas mest bara lite GUI för att se vilka uppgraderingar man har/skills man har låst upp.

Vet inte hur mycket skills etc ni planerat för i hela spelet men vore ju riktigt trevligt om det fanns fler än de 3 man kan equippa så att man kan välja mellan ett par olika när man bygger sin karaktär så att säga.

Det som var mest förvirrande var dock att veta om servern faktistk var startad i det som var lobbyn. Var inte så tydligt och det krashade om man försökte joina spel som redan var igång. Men när vi väl listat ut att man var tvungen att gå med i spelet i lobbyn så funkade det utmärkt hela vägen till bossen.

Hoppas ni får det greenlightat, kommer köpa så fort jag kan

Fanns ju ingenting som tydde på att detta skulle bli ett bra spel... iaf inte så fort de visade ingame material från det.

"Spelet var habilt, men vårt fokus på autenticitet föll inte konsumenterna i smaken. "

Jo för i verkligheten så dör man om man går två steg åt fel håll med skylten: DO NOT LEAVE THE BATTLEFIELD!

MoH har varit skräp länge. Good riddance. Synd bara att EA skyller på spelrecensenter och att de gjorde ett "för bra spel" eller hur man nu ska tolka citatet om att det var för autentiskt (fniss).