Inlägg av Korken

Inlägg som Korken har skrivit i forumet

Inte sett om någon postat denna cinematic ännu, konstigt då det är den mest atmosfäriska som någonsin gjorts till ett spel, konsten att berätta mycket med väldigt lite. Så gammal, men så bra.

Hmm, jag förstår behovet men det borde vara en option som bara är tillgänglig för privata servers/games, om det fortfarande fanns public servers eller liknande där det är avstängt och man kan spela "solo" med random folk så vore det bra.

I Left for Dead blev det super-toxic direkt, gick inte att spela spelet för man blev alltid kickad om man inte hade en full squad av friends, tog död på de spelen helt.

Skrivet av anon_78917:

Ja risken med ojämställda branscher och arbetsplatser att det blir "grabbig" stämning och vice versa när det är dominans av kvinnor. Jag har upplevt båda och jämställdhet is the way to go.

Du har verkligen rätt, det känns inte som spelbranschen visat sig varit särskilt inbjudande när det kommer till kvinnor även om det säkert finns bra exempel också i det tysta.

Jag upplever de "nördar", gamers och developers jag mött genom åren som bland de mest inkluderande och välkomnande individerna i samhället om än kanske lite socialt handikappade i vissa fall. Det är förvånande att en grupp av dessa skulle skapa en exkluderande och "grabbig" stämning. Nästan så att man kan börja fundera på hur mycket av detta som är sant och om det kanske är dumt att dra alla över en kam...

Tråden kan summeras som en sida, inklusive Blizzard vilka tycker att man bör dömma personer baserat på hörsägen för "ingen rök utan eld", särskilt när det gäller vita män. Och en andra sida som tycker man hellre bör fria än fälla och försök att radera historien istället för att acceptera och ta lärdom leder till att man upprepar den. Lite som samhället i stort...

Båda sidor refererar till tvivelaktiga internetkällor..

Aj...denna thread tog rakt i nostalgin på mig. Tror jag spelat nästan alla dessa, den gamla goda tiden då man hade tid att spela ALLT...

Oj oj... detta ser ut att vandra in i en snårskog av stämningar och tveksamheter. Det finns en parfym med det namnet som står på reklampelaren från Dior, det finns ett företag med liknande namn som i varuhuset avslöjar en enkel google sökning... Om man skiter i att man blir stämd så kanske man kan släppa detta spelet. Hemsk trailermusik.

Har inget emot en tjockare Thor men att han har magtröja sabbar det hela. Varför ens ha rustning när man lämnar hela magen exponerad? De är lika löjligt som bikini-rustningarna.

"Look at those numbers!" Ja...fy fan, helgerån...

Skrivet av Nosnos:

Passar för vissa spel och ur ett högst personligt och själviskt plan så är det klockrent så länge det man kan inte köpa är ett måste för att spelet ska vara roligt. Är det på det viset är det andra spelare som betalar utvecklarna och inte jag, vilket ju är trevligt ur ett privatekonomiskt perspektiv. Dock så skulle jag inte vilja se alla spel ta den här vägen, jag ser ju tex hellre att Santa Monica studios helt skippar livebiten och micorstransaktioner som de gjorde i senaste God of War och tar betalt för det direkt än att de lägger tid på lustiga hattar, möjigheten att köpa extra xp och den typen av grejjer.

Tyvärr spårar det alltid ur efter ett tag, jämför ett spel vid release och sedan några månader senare efter ett par uppdateringar och tusen lustiga hattar senare. Man kan ofta inte tro att det är samma spel.

Oavsett vad utvecklarna säger så stryker läsbarheten och designen på foten till fördel för de lustiga hattarna och rosa pickadollerna. I många fall är det ett medvetet val att dessa kosmetiska tillägg inte kan stängas av hos de spelare som inte vill se dem, detta för att "focus groups" visat att färre skulle köpa sakerna om de vet att andra spelare inte kan se dem.

Tyvärr sker mer och mer design av "focus groups" nu och inte av designers, det är den enkla anledningen till att många AAA spel blivit så generiska och tråkiga, man försöker blidka så många som möjligt med argumentet att "man lyssnar på sina fans".

Skrivet av Freeman79a:

Jo det här tror jag på. Dem har säkert jobbet på spelet i flera år. Jag håller filmen Avatar som världens bästa film. Och det är min åsikt. Du kanske håller Speed 2 som världens bästa film det vet inte jag. Men för mig är Avatar best movie ever.

Jag gissar att du är född typ...97? Finns ganska mycket som är bättre än Avatar, även om den var helt ok.

Skrivet av Shamanfox:

Det som inte var bättre förr var att man köpte spel oftast helt (eller relativt) blind och fick hoppas på att de var bra. Första spelet jag köpte var Colin McRae Rally till PC, men det visade sig att datorn inte var tillräckligt kraftig för att ens kunna installera det. Som tur var kunde jag lämna tillbaka till spelet. Men eftersom det var min första PC, och ingen i familjen ägt PC förut, så hade ingen någon koll på att det fanns systemkrav, då konsol-spelen hade aldrig systemkrav, de krävde bara att du hade rätt system.

Jag kommer ihåg att när jag hade pengar för att köpa nytt spel så fick man titta på olika spelen i butiken och titta på lådorna för att bestämma om det skulle vara bra eller inte. Man kunde inte ta fram en mobil för att snabbt googla fram recension eller video. Så det fanns spel som köptes bara baserat på bilderrna och det lilla synopsis som fanns på baksidan. Många spel som vart köpta som man sedan la tillbaka på hyllan för att aldrig spela igen (t.ex. snabbt exempel för mig är Arcanum). Diablo köpte jag utan att veta var det var, tyckte att framsidan på lådan såg ascool ut och bilderna på baksidan var lockande.

Fanns flera NES spel som jag ägde som jag aldrig spelade ut då det inte alls var så roligt som jag trodde det skulle vara. Ett som jag försökte spela flera gånger men fattade aldrig vad man skulle göra var F-15 Strike Eagle till NES.

Det är näst intill kriminellt att äga Arcanum och inte spela det...

Som nu 38år är jag tacksam över att få tagit del av utvecklingen under den här tiden. Det känns som igår men samtidigt väldigt avlägset.

Något som var sämre förr var att byta in 10 spel varav tre man älskade och få ett sunkigt spel tillbaka. Vilket man inte upptäckte förens man var hemma. På något sätt var det en nyttig erfarenhet dock, att lära sig hantera den besvikelsen.

Men också hur mycket fattigare vi var då har förändrats, jag hade en veckopeng på 10kr, det tog lång tid att spara ihop till ett spel. Ofta nöjde jag mig med att spela spel på demoskivor om och om igen.

Jag var ohälsosamt beroende av Tribes, CS och Quake samt adrenalinkickarna man fick av att vara top tre eller först i scoreboarden.

Det som man framförallt saknar från den tiden är gemenskapen på LAN och mekandet med tekniken. Även om man hatade strulet då så var man så nöjd med sig själv när man kopplat ihop seriell kablar och hubbar, CD-swappat för att komma runt piratskydd och äntligen kunde lira något tillsammans. Bara det att alla CD-swappat är intressant, för det fanns inget sätt att dela den informationen, det var ett naturligt svar på. "Insert disc 2 to play" problemet.

I mina tonår hade jag som regel att spela alla större releases, något som failade totalt en bit in på 2000-talet.

Det gick långsammare förr, ibland var det nog bättre.

Oj vad man letat datorstolar genom åren... och inte fan har man lyckats pricka rätt ännu. Det är alltid något fel. Gamingstolar är sämst dock. Några viktiga lärdomar...

Mjuk stoppning och extra tjocka dynor är att föredra.

Läder håller längre och är fräschare än whatever fejk-material som sägs ska "andas", möjligtvis mesh material kan vara bättre men det formar sig inte efter kroppen och brukar sitta i väldigt oflexibla stolar.

Inga jäkla stålfötter som sticker ut och är i vägen där du ska ha fötterna.

Nackstöd som verkligen går att justera som man vill är viktigt, köpte stol som skulle ha alla inställningar men i själva verket gick det att rubba typ 4cm åt vardera håll.

Sittdynan ska inte luta framåt så man trillar av, vara för bred eller för smal osv.

Svankstöd är ett måste, har dock inte hittat inbyggda som är bra, jag tror någon form av kudde som går att fästa antagligen är det bästa.

Mjuk stoppning på armstöd är ett måste, billiga plastarmstöd är pinsamt dåligt för dessa prisklasser.

Branchen lever typ på att det inte finns någonstans att provsitta dessa möbler så man beställer i blindo och får köpa 10 ex innan man hittar något vettigt.

Behövde en Onsdagsboost så gjorde denna...

Hmm, gillade 1an bättre...blev för mycket med den där färg-kanonen... inte spelat klart hela iofs.

Usch, vill inte tänka tillbaka på tiden när allt var bättre... Vi serie-kopplade våra datorer med seriell kabel, några satt på en tvåportars hub, jolt-colan var staplad och i något hörn låg en hög med PC-gamer tidningar och demoskivor staplade.

Sen lirade man Quake i 200 pixlars windowed mode på sin 486a, kanske var det en pentium 90, för att pressa ur de där viktiga extra frejmarna. Jag tror det var ett av de första privata lanen i Sverige, och det var episkt. :'(

Kan detta ha varit 96? Tror vi var igång med lanande tidigare än så. 93-94 gissar jag, minnet sviker mig... måste nog göra en timeline.

Skrivet av Hullken:

Det ställer ju till problem för röstskådespeleri som bransch om inte annat.

Jag antar att Epic/Unity gör detta inom kort då. Hyr in x antal röstskådisar som får träna AIs och sedan kan du lägga in full voice acting i dina spela i Unreal/Unity där du bara kan skriva in vad de ska säga och sedan välja typ "grumpy old man".

Antagligen kommer det, men förhoppningsvis blir variationen så stor att man slipper lyssna på samma voice-actors till alla spel. Peter Jöback & Disney dubbningar någon? Ugh...

Fruktansvärt fult, men ett riktigt bra koncept. Att block sker automatiskt och fokus ligger mer på positionering och timing är bara bra. Det sämsta som finns är spel där man måste matcha 15 knapp-kombos för att blocka ett move man har 0,03 sekunder på sig att läsa.

For Honor är det som lyckats bäst med den "gamla" typen av stridssystem men även det har brister och kräver att alla attacker annonseras tydligt i förväg för att det inte ska bli slump. Kul med nytänk.

Besviken på att det bara verkar vara fokus på strid, trodde det handlade om något Mount & Blade liknande spel.

Ostigt var ordet. Det första man bör göra i en nödsituation där det springer runt zombies på gatorna är att dela upp sig, det har jag lärt mig från TV.

Vinterväder ute och byter sin mössa mot cowboyhatt, gamelogic.

Började spela MH:W då det fått så bra betyg... men förstår inte att folk gillar det så mycket. Kom visserligen inte så långt innan jag avinstallerade och bad om en re-fund.

- Jobbigt interface.
- Löjlig story.
- Dålig/överdramatiserad voiceacting.
- Den öppna världen var inte öppen.
- Ingen koppling mellan din karaktärs rörelser/slag i strid och monstren.
- Dålig känsla i combat på grund av ovanstående.

Umm...ja man kan väl konstatera att det inte var min cup of tea.... och att resten av världen har dålig smak.

Det ser väl ok ut, men hade varit bättre med lite mer kameraskak.